کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارزيابي كارشناسان از سفر آتي رئيس‌جمهور تركيه به تهران

اردوغان به دنبال توسعه روابط يا حضوري نمايشي؟!

16 فروردين 1394 ساعت 22:42


رئيس‌جمهور تركيه در حالي سه‌شنبه هفته جاري براي ديدار با مقامات كشورمان به تهران سفر مي‌كند كه كارشناسان معتقدند رفتارهاي قابل تامل وي در قبال تحولات منطقه به ويژه يمن و موضع‌گيري اخيرش در قبال جمهوري اسلامي ايران از يك‌سو به تشنج بيشتر در منطقه منجر و از سويي ديگر در تحكيم روابط دو كشور اثر سويي خواهد گذاشت.
رئيس‌جمهور ترکیه به دعوت رئيس‌جمهور کشورمان در راس هیأتی مرکب از تعدادی از وزرای آن کشور در تاریخ ۱۸ فروردین دیداری رسمی از جمهوری اسلامی ایران به عمل خواهد آورد.
به گزارش فارس علیرضا بیکدلی سفیر ایران در ترکیه اعلام کرد: که طی این سفر، دو رئيس‌جمهور و وزرای دو کشور ملاقات و مذاکره خواهند داشت و قرار است دیدار اردوغان با مقام معظم رهبری نیز تنظیم شود. همچنین دومین نشست مشترک شورای عالی همکاری دو کشور با حضور وزرای عضو هیات دولت دو کشور برگزار خواهد شد.
در این دیدار، تمامی ابعاد روابط دو‌جانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه مرور شده و در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر به عمل خواهد آمد.
سفر رئيس‌جمهور تركيه به تهران و ديدار با مقامات كشورمان در حالي روز سه شنبه صورت مي‌گيرد كه اين روزها شاهد رفتارهاي قابل تاملي از سوي اين كشور هم در قبال منطقه و هم در برابر جمهوري اسلامي ايران هستيم.
همراهي و همگرايي مقامات تركيه با اهداف آمريكا و صهيونيست‌ها در منطقه و همراهي وي با سعودي‌ها عليه يمن ممكن است بستري را براي ناامني‌هاي بيشتر در منطقه رقم بزند كه اين همراهي بطور حتم سودي براي دولت اردوغان نخواهد داشت. و تنها سود اين معامله را به جيب آمريكا و اسرائيل خواهد ريخت و تركيه بازنده اصلي تحولاتي خواهد بود كه او به آنها دامن مي‌زند.
وی در تمامی تحولات و رخدادهای منطقه با اردوگاه غرب همسو بوده و سیاست‌هاي مشترک آمریکا و اسرائیل را نمایندگی کرده است که حمایت آشکار از تروريست‌هاي تکفیری در سوریة و عراق، تبدیل ترکیه به ستاد پشتیبانی داعش، همراهی با تروریست‌ها در قتل عام وحشیانه مردم مظلوم کوبانی وده‌ها نمونه دیگر از این جمله‌اند.
بر کسی حمایت بی‌دریغ و همه‌جانبه اردوغان از کشتار بی‌رحمانه مردم مظلوم سوریه و عراق توسط تکفیری‌هاي خون آشام پوشیده نیست و حمله وحشیانه به مردم انقلابی و مومن یمن نیز به کارنامه سیاه ترکیه اضافه شده است. اردوغان به عنوان یکی از عاملان اصلی ریخته شدن خون زنان و کودکان بی‌دفاع سوریه و عراق و یمن، ثابت کرده است که صفتی کمتر از صهیونیست‌ها ندارد.
پيشتر هم دليل شكست‌ سياست‌هاي دولت تركيه در منطقه به خاطر يك موضوع اساسي و حياتي بود و آن بي‌توجهي به خواسته‌هاي مردم منطقه بود. اين روند در داخل تركيه هم ديده مي‌شود. حاكميت تركيه به خواسته مردم خود هم بي‌توجه است و تنها به دستورات و اوامري تن مي‌دهد كه آمريكا آن را صادر كرده است. به همين خاطر چنين رفتاري از سوي مردم تركيه با اعتراض روبرو شده وخواهد شد.
پيشتر نيز رفتار ترکیه و سكوت تامل برانگيزش در قبال حوادث کوبانی مصداق عيني در قبال تناقضات سياست تركيه در قبال تحولات منطقه بود. مواضع اخیر نخست‌وزیر ترکیه علیه ایران و همسویی او با سیاست‌هاي آمریکا و اسرائیل نقش ترکیه را منفی کرده است اظهارات اخیر اردوغان در مصاحبه با فرانس ٢٤ و موضع وي علیه ایران كه اتهاماتی را به ایران نسبت داده که بارها از سوی مثلث غربی، عبری و عربی علیه ایران مطرح شده است. در عرف دیپلماتیک ردیف کردن این اتهامات آن هم در آستانه سفر به تهران قابل تامل است مخصوصا آن که اردوغان در همین مصاحبه مي‌گوید که «قبلاً در أین باره با مقامات ایران گفت‌و‌گو کرده‌ایم ولی نتیجه‌اي نداشته است»!
اظهارات توهین‌آمیز اخیر رئيس‌جمهور اين كشور در جهت اتهام زنی به ایران اسلامی و توهین به نمایندگان ملت، در جاي خود قابل تامل است كه حتي موج گسترده‌ای از پاسخ‌ها از مقامات دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی "اردوغان" را فرا گرفت نکته‌ای که مطرح است این که آیا در این برهه و با توجه به تحولات "یمن" و اظهارات ضدایرانی رئيس‌جمهور "ترکیه" سفر "اردوغان" به ایران صحیح و حساب شده است یا خیر؟ آیا نباید رئيس‌جمهور "ترکیه" کمی درباره اظهارات خود تأمل کند.
رئيس‌جمهور ترکیه، ایران را به دخالت برای تسلط بر منطقه متهم کرده است که بیشتر این اظهارات شایسته رئيس‌جمهور امپراتورگرای ترکیه است که اخیرا با عربستان دوستی‌هایی نیز دارد.
مجموعه اين رفتارهاي قابل تامل دولتمردان تركيه در حالي است كه جمهوري اسلامي ايران بر‌اساس اصول سياست خارجي كشورمان هميشه راه صلح و توسعه مناسبات با ديگر كشورها و بالاخص كشورهاي منطقه را مد نظر قرار مي‌دهند چنانچه بعد از تفاهم سياسي در سوييس رئيس‌جمهور كشورمان در برنامه زنده تلويزيوني بر اين مهم تاكيد كردند و دو شب پيش هم وزير خارجه كشورمان در برنامه نگاه يك گفت ما هیچگاه مشکلات خودمان را به هزینه همسایگانمان حل نخواهیم کرد و هم چنین هیچ‌گاه امنیت همسایگانمان را با کسی معامله نمي‌کنیم. امنیت همسایگان ما امنیت ماست و قابل معامله نیست.
وزیر امور خارجه تاکید کرد: اگر ما در منطقه ناامن زندگی می‌کنیم برای همه ناامن است. منطقه خلیج فارس و آسیای میانه حوزه‌هاي امنیت ملی اصلی و اولویت‌دار سیاست خارجی ما هستند. ما زیاده‌خواهی نکرده و به دنبال هیچ چیزی فراتر از حق خود نبودیم اما طرف مقابل از ابتدا برنامه‌ای را تدوین کرده و یا برنامه‌اي تدوین شده بود.
ترکیه باید متوجه این موضوع باشد که تضعیف داعش و گروه‌هاي تروریستی و کاهش نقش عربستان در مسائل یمن است که مي‌تواند مشکلات را کاهش دهد.
ترکیه و اردوغان باید متوجه سیاست‌هایی باشند که مي‌تواند موجب شکاف در میان کشورهای اسلامی شود در غیر این صورت، سفر وي به تهران جز یک سفر تشریفاتی نتیجه‌اي نخواهد داشت.
اردوغان باید به خواست ایران و سوریه و عراق در ایجاد ثبات و کاهش تنش و تضعیف داعش توجه داشته باشد و به جنبه‌هاي ایجابی و پیشنهادی توجه کند تا راهکار ایجاد ثبات در منطقه را همه کشورها با هم به پیش ببرند.

تركيه بايد مواضع اصولي ايران را مدنظر قرار دهد
دكتر سيد‌رضا صدرالحسيني كارشناس سياست خارجي در اين خصوص به سياست روز گفت: با توجه به تاکيد سياست خارجي جمهوري اسلامي بر حسن روابط همجواري با همسايگان و کشورهاي مسلمان موضوع ضرورت توسعه روابط همه‌جانبه به ويژه در بخش‌هاي اقتصادي و سياسي بين دو کشور ايران و ترکيه به استدلال ويژه و اختصاصي براي تحکيم روابط بين دو کشور نيازمند است.
وي افزود: در حقيقت روابط دوجانبه ايران و ترکيه در زمان دفاع‌مقدس و تشديد تحريم‌ها برکسي پوشيده نيست. اما براساس اقدامات يک سونگرانه کشور ترکيه در موضوعات مهم منطقه‌اي از جمله دخالت در امور سوريه و حمايت همه‌جانبه از تروريست‌هاي داعش، روابط بين ايران و ترکيه را تا حدودي دچار چالش نموده است که متاسفانه در مواضع اخير اين کشور در‌خصوص يمن نيز اين کم‌توجهي به خواسته‌ مردم اين کشور کاملا مشهود است.
وي در ادامه تصريح كرد: درحقيقت بي‌توجهي تركيه به خواسته مردم کشورهاي منطقه دال بر استقلال و عدم دخالت کشورهاي بزرگ که در قالب بيداري اسلامي خودنمايي نمود را ندارد و اين يکي از بزرگترين نقاط ضعف اين کشور در سياست خارجي محسوب مي‌گردد.
وي گفت : به نظر مي‌رسد ترکيه با تغيير رفتار و حرکت در مسير منافع ملي کشورهاي منطقه همچون تونس که به همگرايي بر سوريه روي آورده است و اظهار مقابله با تروريسم نموده است بايد در خصوص دخالت‌هاي عربستان سعودي و مواضع خصمانه اين کشور که با بمباران‌هاي شديد زير‌ساخت‌هاي مردم مظلوم يمن همراه بوده است جايگاه جديدي براي خود در منطقه دست و پا نمايد.
وي در پايان خاطرنشان كرد: شايان ذکر است دستگاه سياست خارجي ايران مي‌تواند با تاکيد بر موضوع اصولي و تذکرات لازم به همتايان سياسي خويش اين مواضع ترکيه را اصلاح نموده و قبل از سفر رئيس‌جمهور اين کشور به ايران مواضع اصولي و ارزشي جمهوري اسلامي را به آنان تاکيد نمايد. ضمنا برخورد رسانه‌هاي طرفدار دولت در ترکيه نيز که به نمايندگان ملت ايران در مجلس شوراي اسلامي خصمانه برخورد نمودند نيز مورد نظر وزارت امور خارجه قرار گيرد و براي جبران اين کاستي ضرب‌الاجلي را به وزارت امور خارجه ترکيه اعلام نمايد، نبايد فراموش كرد روابط بين دو کشور همسايه ايران و ترکيه منافع زيادي در موارد مختلف دارند مي‌تواند به صلح و ثبات منطقه ياري رساند که اين مهم بايد مدنظر همسايگان ترک ايران قرار گيرد.

اردوغان بايد در سياست‌هايش تجديد‌نظر كند
حسن هاني‌زاده ديگر كارشناس سياست خارجي نيز به سياست روز گفت ديدار رجب طيب اردوغان از تهران علي‌رغم وجود اختلافات سياسي شديد ميان تهران و آنکارا در حالي صورت مي‌گيرد كه اين ديدار مي‌تواند يک فصل جديدي از مناسبات ايران و تركيه را بازگشايي کند.
وي افزود: با توجه به اينکه سياست‌هاي ضد و نقيض اردوغان در طول يک سال گذشته روابط تهران و آنکارا را تحت تاثير قرار داد و فضاي غبارآلودي ايجاد کرد لذا اين ديدار مي‌تواند نوعي بازنگري در سياست‌هاي اردوغان ايجاد شود.
اين كارشناس سياست خارجي تصريح كرد: اختلافاتي که بين ايران و ترکيه وجود دارد در چارچوب نگرش‌هاي غيرواقعي ترکيه نسبت به بحران سوريه و يمن قرار دارند با توجه به نقش تخريبي ترکيه در بحران سوريه و همسويي ترکيه با عربستان عليه مردم يمن روابط ترکيه و ايران در طول ماه‌هاي گذشته روند نزولي پيدا کرده و در حقيقت ترکيه جايگاه منطقه‌اي خودش به دليل سياست‌هاي غيراصولي در يمن، سوريه و عراق ايفا کرده الان به نظر مي‌رسد آقاي اردوغان در‌پي بهبود روابطش با ايران است.
وي گفت: با توجه به اينکه ترکيه سعي مي‌کند از طريق همکاري با برخي كشورهاي شوراي همکاري خليج‌فارس همچون عربستان و قطر به نوعي از ظرفيت‌هاي مالي و انرژي اين کشورها استفاده کند اما در قبال اين مسيري كه با بن‌بست روبرو شده و هم‌اکنون دريافته که بايد روابطش را با ايران اصلاح کند. بنابراين بايد در انتظار نتايج دستاوردهاي سفر باشيم كه با تغيير سياست‌هاي اردوغان در قبال تحولات منطقه و همسويي با ايران قطعا مناسبات ايران و ترکيه رو به توسعه خواهد رفت.


کد مطلب: 91712

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/91712/اردوغان-دنبال-توسعه-روابط-حضوري-نمايشي

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir