کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عربستان به رغم ادعاي آتش‌بس همچنان به قتل‌عام مردم يمن ادامه مي‌دهد

دلجويي كري از آل‌سعود با تمديد مجوز كشتار

18 ارديبهشت 1394 ساعت 22:12


رژيم سعودي با در حالي از آتش‌بس ۵ روزه سخن گفته كه آمريكا حمايت‌هاي خود از جنايات آنان را تمديد كرد چنانكه جنگنده‌هاي اين رژيم بمباران مناطق مختلف يمن بويژه مدارس و مراكز بهداشتي و بيمارستان‌ها را تشديد كردند.
جان كري وزير امور خارجه آمريكا در حالي چهارشنبه وارد عربستان شد كه ماموريت اعلام حمايت گسترده آمريكا از عربستان از جمله در كشتار مردم يمن بود تا واشنگتن بتواند در رقابت با فرانسه از قافله سركيسه كردن عربستان عقب نماند.
اولاند رئيس‌جمهور فرانسه سه‌شنبه با حضور در عربستان به عنوان اولين ميهمان خارجي شوراي همكاري خليج‌فارس به سخنراني پرداخت تا بيانگر تقويت جايگاه اين كشور در ميان كشورهاي عربي باشد. اين امر چندان خوشايند آمريكايي كه همچنان به دنبال انحصار جايگاه در ميان كشورهاي عربي است نمي‌باشد لذا كري فرداي آن روز وارد رياض شد تا نشان دهد كه آمريكا به حمايت از كشورهاي عربي متعهد است. وي در كنار ابراز سخنان ضد ايراني، براي خوشايند سعودي‌ها مجوز كشتار مردمي يمن را تمديد نمود هر چند كه در ظاهر با ژستي بشردوستانه از روند سياسي در قابل اين كشور سخن گفت.
وزرای خارجه آمریکا و عربستان سعودی در نشست خبری مشترک در ریاض بر آتش‌بس در یمن به مدت ۵ روز برای انجام عملیات امدادرسانی در این کشور تاکید کردند. وی افزود: از طرح عربستان سعودی درباره اعلام آتش‌بس انسانی برای پنج روز در یمن استقبال می‌کنیم و زمان آتش‌بس به زودی اعلام می‌شود.
وزیر خارجه آمریکا در ادامه نشست خبری مشترک افزود: از نقش ایران در بی‌ثبات‌سازی منطقه و همچنین نقش حزب‌الله در عراق و یمن نگران هستیم. وزیر خارجه آمریکا در اقدامي كه بيانگر چراغ سبز آمريكا به كشتار بيشتر مردم يمن است بدون اشاره به تجاوزات سعودی علیه یمن و جنایات این کشور در حق مردم بی‌گناه یمن افزود: حوثی‎ها باید به آتش‌بس انسانی در یمن پایبند باشند.از سوی دیگر، «عادل الجبیر» وزیر خارجه جدید عربستان و سفیر سابق این کشور در واشنگتن با ادعای اینکه حوثی‌ها مانع عملیات امدادرسانی به یمن می‌شوند، تاکید کرد که با طرف آمریکایی درباره آتش‌بی پنج روزه برای انجام امدادرسانی مذاکره کردیم و طرف حوثی باید برای عدم نقض آتش‌بس تضمین بدهد.
اين فرافكني در حالي براي توجيه كشتار بيشتر مردم يمن صورت گرفته كه يمني‌ها انصارالله را اولين حامي خود دانسته و بر حمايت قاطع از آن تاكيد دارند. در حالی که وزرای خارجه عربستان و آمریکا روز پنجشنبه در نشست خبری در ریاض بر آتش‌بس ۵ روزه در یمن تاکید کردند، ساعاتی بعد ارتش عربستان، آغاز عملیات نظامی «سخت» عربستان به صعده یمن را اعلام کرده است.
جنگنده‌های عربستان سعودی در تازه‌ترین دور حملات خود به یمن، فرودگاه «شبوه» را بمباران کردند. سازمان ملل متحد اعلام کرد که دست‌کم ۱۴۰۰ نفر از مردم یمن از آغاز تجاوزات هوایی عربستان سعودی تاکنون به شهادت رسیده‌اند.
۲۲ سازمان فعال در زمینه حقوق بشر در یمن هشدار دادند که اگر اجازه ورود فرآورده‌های سوختی به یمن داده نشود، خدمات و کمک‌های بشردوستانه خود را به حالت تعلیق در می‌آورند. سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی و مشاور وزیر دفاع عربستان اعلام کرد که مواضع انصارالله و حوثی‌ها در صعده یمن در طول شبانه‌روز و بدون وقفه بمباران خواهد شد. حمله جنگنده‌های عربستان سعودی به منزل مسکونی در استان حجه یمن به شهادت ۱۳ نفر از اعضای یک خانواده منجر شد.
جنگنده‌های سعودی با بمباران فرودگاه بین‌المللی صنعاء، خسارت‌هاي زیادی به گذرگاه اصلی و گذرگاه موازی و باند هواپیماها وارد کردند و حجم ویرانی در این فرودگاه به گونه‌ای است که هیچ هواپیمایی دیگر قادر به فرود در آن نیست، همچنین هفت نفر از نیروهای امنیت گذرگاه‌هاي هوایی در این حملات زخمی شدند. جنگنده‌هاي سعودی، قلعه تاریخی حریب در صرواح را بمباران و به طور کامل ویران کردند تا نشان دهد عربستان، تخریب آثار باستانی و تاریخی ملت یمن را هم به طور جدی در دستورکار خود قرار داده است.
جنگنده‌هاي سعودی، یک مجتمع مسکونی را در اللیبیه روبروی محله صوفان در صنعاء بمباران کردند که بر اثر آن دو شهروند شهید و ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند. جنگنده‌هاي سعودی، یک ساختمان دولتی در ناحیه حریب در استان مارب را بمباران کردند که به تخریب کامل این ساختمان و چندین ساختمان مسکونی اطراف و زخمی شدن شماری از شهروندان بی‌دفاع منجر شد.
سخنگوی عملیات توفان قاطع اعتراف کرد که قبایل یمنی که با جنبش انصار‌الله همکاری کنند مورد هدف جنگنده‌های ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان قرار می‌گیرند. جنگنده‌های سعودی در بمباران شهر «میدی» در استان شمالی «حجه» برای نخستین‌بار از بمب‌های منور استفاده کردند. در ادامه همراهي دولت غير مردمي يمن با جنايات آل‌سعود نماینده یمن در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت، تسریع روند دخالت زمینی در کشورش و شکست انقلاب در یمن را خواستار شد.
در ناكامي ديگر براي سعودي‌ها ساکنان منطقه «البقع» در استان «صعده»، موفق شدند، یک بالگرد آپاچی عربستان سعودی را سرنگون کنند. جنگنده‌های عربستان سعودی یک روز پس از سرنگونی بالگرد «آپاچی» ریاضض توسط رزمندگان «صعدة»، بارگاه مؤسس جنبش «الحوثی» را بمباران کردند. در همين حال قبایل یمنی ۸ پایگاه نظامی عربستان در منطقه مرزی نجران را تحت کنترل خود درآوردند. پیش از این منابع خبری یمن گزارش داده بودند که چهار پایگاه نظامی عربستان در منطقه مرزی نجران تحت کنترل قبایل یمنی قرار دارد.
مقامات محلی عربستان گزارش دادند که پنج سرباز عربستانی در حمله خمپاره‌ای به منطقه نجران در مرز یمن کشته و ۱۱ نفر دیگر نیز زخمی شدند. شماری از رهبران و شخصیت‌های برجسته یمن با ارسال پیام‌هایی، از مواضع دبیر‌کل حزب‌الله در حمایت از ملتشان تقدیر و تشکر کردند.


کد مطلب: 92127

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/92127/دلجويي-كري-آل-سعود-تمديد-مجوز-كشتار

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir