کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

داشته‌هايي كه بايد قدر دانست

20 اسفند 1394 ساعت 11:37

مولف : قاسم غفوري


همزمان با برگزاري رزمايش اقتدار ولايت، نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ديروز دو موشک «قدر» را از شمال کشور به اهدافی در جنوب شرقی به مسافت ۱۴۰۰ کیلومتر شلیک کردند. اين آزمايش موشكي در حالي صورت گرفت كه چند نكته مهم در قبال آن قابل توجه است.
نخست واكنش مقامات آمريكايي است. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای در واکنش به آزمایش موشکی ایران گفته کنگره این کشور برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران تلاش خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به شلیک آزمایشی موشک‌های جدید ایران می‌گوید همه کشورها حق داشتن توانایی نظامی برای دفاع از خود را دارند ولی توانایی‌های مجاز ایران برای دفاع از خود، محدود است. وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که این کشور به استفاده از ابزارهای یک‌جانبه خود برای مقابله با تهدید موشکی ایران ادامه می‌دهد. برخي ديگر از سناتورها و شخصيت‌هاي سياسي آمريكا ادعا دارند اگر تست موشکی ایران تائید شود، واشنگتن این مساله را با شورای امنیت سازمان ملل در میان خواهد گذاشت و به این شورا برای پاسخ مقتضی به ایران فشار وارد خواهد کرد.
مجموع رفتارهاي آمريكا در باب آزمايش موشكي ايران نشان مي‌دهد كه آنان زنجيره‌اي از فشارها و تحريم‌ها را با ادعاي مقابله با تهديدات موشكي ايران اعلام مي‌كنند تا به زعم خود با انحراف افكار عمومي جهان به مسائل حاشيه‌اي اصل موضوع يعني اقتدار دفاعي و دستاوردهاي عظيم فرزندان ايران زمين در حوزه دفاعي را پنهان و كم رنگ سازند. حلقه تكميلي رفتار آمريكا ايجاد فضاي تحقير آميز است كه با ادعاي پايين بودن و محدود بودن توان دفاعي ايران است. آنها با اين ادعاها و نيز برجسته سازي خريد‌هاي تسليحاتي ايران برآنند تا فضاي تحقير دفاعي را در كشور ايجاد كنند چنانكه در حوزه اقتصادي و علمي نيز چنين مي‌كنند. اهميت زدايي از نقش و جايگاه نيروهاي مسلح و دستاوردهاي آنها نزد مردم ايران با هدف كم كردن پشتوانه‌هاي مردمي نيروهاي مسلح هدف اين تحقير سازي است. نكته قابل توجه آنكه آمريكايي‌ها با برجسته سازي چالشهاي اقتصادي ايران در كنار طرح مسئله آزمايش موشكي، به ملت ايران چنان القا سازند كه دستاوردهاي دفاعي زمينه ساز فقر اقتصادي مي‌گردد تا به زعم آنها ميان مردم و فرزندانشان در نيروهاي مسلح شكاف ايجاد نمايند.
نكته دوم در باب آزمايش موشك‌هاي قدر، واكنش‌هاي محافل رسانه‌اي جهان است كه از آن با نام اقتدار ملت ايران و نمايش ناتواني آمريكا براي تحريم ايرانيان ياد كردند. همگان اذعان كردند ايران و ايراني هرگز تسليم زياده‌خواهي غرب نمي‌شود و با تكيه بر اصل ما مي‌توانيم به تقويت توان دفاعي خود مي‌پردازد. اذعان به شكست سياست تحريم و تهديد آمريكا در برابر اراده ايراني براي تقويت توان دفاعي و توسعه بردهاي موشكي‌اش به اندازه برد تهديدات احتمالي عليه ايران از نكات قابل توجه در بازتاب جهاني رزمايش ولايت و آزمايش موشك‌هاي قدر است. جهانيان اذعان كردند كه ايرانيان با نماي اقتدار دفاعي خود اين توهم را از سر آمريكا خارج ساختند كه با برجام، ايران را تسليم خود ساخته‌اند بلكه ايران نشان داد كه برجام نه براي تسليم شدن كه صرفا براي كم كردن شر بدخواهان حقوق هسته‌اي ايران بوده است.
در كنار آنچه در باب مواضع آمريكايي‌ها و مواضع رسانه‌اي جهان در قبال آزمايش‌هاي موشكي مذكور بيان شد يك نكته بسيار مهم را بايد در نظر داشت كه اهميت چنين دستاوردهايي را آشكارتر مي‌سازد.
اولا دستاوردهاي موشكي و دفاعي كشور برآمده از اراده و كاركرد متخصصان داخلي است كه بر اساس اصل ما مي‌توانيم محقق شده است. با توجه به پيچيدگي‌هاي صنايع نظامي و موشكي رسيدن به اين دستاوردها نشانگر توان بالاي ايراني براي رسيدن به توسعه و پيشرفت ونبودن نياز خارجي است. اصل ما مي‌توانيم درس بزرگي است كه مي‌تواند به عنوان الگويي مهم و ريشه‌اي براي خروج كشور از چالشهاي اقتصادي و توسعه‌اي مورد توجه قرار گيرد. با توجه به اينكه صنايع موشكي ايران همچنان در تحريم قرار دارد، اين دستاوردهاي موشكي نشانگر اصلي مهم تر از برجام در تحقق اهداف و دستاوردها است و آن اراده و خواست دروني بر اساس ما مي‌توانيم با تكيه بر داشته‌هاي داخلي بدون چشم داشت به خارج است.
ثانيا اين مهم را بايد در نظر داشت كه پيشرفت و توسعه بدون مولفه امنيت، امكان ناپذير و محال است. امروز كشورهايي مانند سوريه و عراق و... به دليل ضعف‌هاي امنيتي در گردابي از بحران گرفتار آمده‌اند چنانكه امروز جز ويرانه از آنها باقي نمانده است. بر اين اساس تقويت توان دفاعي و موشكي كشور، هزينه كردن براي نظامي گري نمي‌باشد بلكه رابطه مستقيم با توسعه و پيشرفت كشور دارد. امنيت اصل اول در تمام امور بشريت از زندگي فردي تا اجتماعي و جهاني است. آنچه غرب در فضاي رسانه‌اي براي تخريب جايگاه نيروهاي مسلح و دستاوردهاي دفاعي كشور با محوريت تاثيرات منفي اين دستاوردها بر اقتصاد كشور صورت مي‌دهد صرفا زمينه سازي براي محروم سازي كشور از نعمت امنيت و در نهايت جلوگيري از پيشرفت و توسعه ايران است.
اين ادعا كه روابط با غرب موجب امنيت و توسعه مي‌گردد پس رويكرد به كنار نهادن تقويت توان دفاعي و همراه شدن با غرب راهكار خروج از چالشهاي اقتصادي مي‌باشد امري واهي و فريبكارانه است چرا كه اگر اين امر حقيقت داشت، اقتصاد كشورهاي عربي منطقه با چنين بحران‌هايي همراه نبود. كشورهايي كه از سر تا پا غربي و وابسته به آمريكا و بزرگان اروپا هستند امروز در اقتصاد و سياست جهان هيچ حرفي براي گفتن ندارند و صرفا نامشان به عنوان خام فروشان نفت برجسته مي‌گردد. بر اين اساس وابسته بودن و دلبستن به غرب نمي‌تواند ضامن پيشرفت و توسعه باشد بلكه اصلي مهم تر يعني اراده ما مي‌توانيم و بهره گيري از ظرفيت‌هاي دروني محور رسيدن به پيشرفت و توسعه خواهد بود.
نكته مهمي كه بايد توجه داشت آن است كه، آنچه غرب را پاي ميز مذاكرات هسته‌اي آورد، در كنار دستاوردهاي هسته‌اي، توان و قدرت دفاعي كشور بود چنانكه اعضاي ارشد تيم هسته‌اي به كرات تاكيد كرده‌اند اگر موشك‌ها و توان دفاعي كشور نبود غرب با بمباران و گزينه نظامي به دنبال حذف حقوق هسته‌اي ايران بود و هرگز به گزينه مذاكره فكر نمي‌كرد. بر اين اساس اگر هم قرار باشد تعاملي با غرب صورت گيرد بايد از موضع قدرت باشد كه توان بالاي دفاعي محور اصلي آن است.
عملكردهاي غرب در قبال برجام و عدم گام برداشتن آنها براي اجراي تعهداتشان چنانكه دكتر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي به آن تاكيد نموده گواهي بر عدم رويكرد آشتي جويانه غرب در قبال ملت ايران است؛ پس حفظ و ارتقاي توان دفاعي براي مقابله با تحركات و دشمني آنان امري ضروري است.
پيشتيباني ملي و سراسري از نيروهاي مسلح و دستاوردهاي فرزندان ايران زمين در عرصه دفاعي و موشكي نقطه قوتي براي دلاورمردان عرصه امنيتي كشور در جهت ادامه تامين امنيت حداكثري كشور است چنانكه اگر رشادت‌هاي اين عزيزان در قالب مستشاري و مدافعان حرم در عراق و سوريه نبود امروز بايد در شهرهاي مختلف ايران با تروريسم مي‌جنگيديم و خون‌هاي بيشماري مي‌داديم و شايد امروز ايران، سوريه يا عراقي ديگر شده بود كه به بركت وجود اين عزيزان امروز امنيت سراسري برقرار و ايران در راس امنيت منطقه قرار دارد.


کد مطلب: 95322

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/95322/داشته-هايي-بايد-قدر-دانست

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir