کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اروپا پناه‌جویان را در دوشنبه سیاه به ترکیه اخراج کرد

رانده و درمانده

17 فروردين 1395 ساعت 12:10


اروپا روزی سیاه را برای حقوق بشر رقم زد و دیروز اخراج پناه‌جویان به ترکیه‌ای را آغاز کرد که پرونده‌‌ای سیاه در حمایت از تروریسم و نقض حقوق پناه‌جویان سوری و عراقی را از خود به ثبت رسانده است.
بر خلاف اعتراض مردم شهرستان «دیکیلی» در غرب ترکیه، اولین گروه پناه‌جویان از جزایر یونان وارد این شهرستان شد.طبق توافق ترکیه و اتحادیه اروپایی در ماه مارس (ماه گذشته میلادی)، از دیروز ترکیه پذیرای شماری از پناه‌جویانی است که طی ماه‌های گذشته به سوی اروپا حرکت کرده و وارد جزایر یونان شده بودند.همزمان، مردم شهرستان دیکیلی در استان ازمیر در غرب ترکیه، مخالفت خود با اسکان دادن پناه‌جویان در یونان و اروپا در منطقه زندگی‌شان را اعلام کرده بودند.بازگرداندن این پناه‌جویان، مرحله دوم توافق ترکیه و اتحادیه اروپایی است. مرحله نخست توافق، ۲۰ مارس انجام شده بود. این توافقنامه، بر اساس اصل «یکی مقابل یکی» است به این معنا که ترکیه یک پناه‌جوی سوری را تحویل اتحادیه اروپایی می‌دهد و در مقابل، یک پناه‌جوی دیگر را از این اتحادیه تحویل می‌گیرد.طبق توافق، همه پناه‌جویان سوری و پناه‌جویان با ملیت‌های دیگر که به طور غیرقانونی از ترکیه وارد کشورهای عضو اتحادیه شده‌اند، به ترکیه بازگردانده می‌شوند و در مقابل هر یک از اینها، ترکیه پناه‌جویان مقیم در خاک خود را به اتحادیه اروپا تحویل می‌دهد.
گفته می‌شود هدف از این توافق که ترکیه در مقابل آن ۳.۵ میلیارد دلار دریافت کرده است، پایان دادن به فاجعه وضعیت انسانی پناه‌جویانی بود که به طور غیرقانونی از دریای اژه وارد خاک ترکیه شده و از آنجا به جزایر یونان رفته بودند.اواخر ماه مارس گذشته یک هیئت از اداره مهاجرت ترکیه به جزایر یونان رفته بود و با همکاری هیأتی از اتحادیه اروپایی، امور پناه‌جویان را بررسی و پناه‌جویان سوری از غیر سوری را جدا کرده بود. در همین حال اعتراضات جمعی از فعالان حقوق بشر علیه بسته شدن مرزهای اروپا بر روی پناهندگان در مقابل ایستگاه راه آهن برنر در منطقه مرزی بین اتریش و ایتالیا به خشونت و درگیری کشیده شد. بر اساس اظهارات یک نیروی پلیس اتریش ابتدا این اعتراضات با حدود ۵۰۰ شرکت کننده به صورت صلح آمیز برگزار شد، اما در آخر حدود ۵۰ نفر از تظاهرات کنندگان به نیروهای پلیس حمله کردند.بسیاری از کارکنان پلیس اتریش مجروح شوند. پلیس از اسپری فلفل علیه معترضان استفاده کرد. چندین نفر نیز دستگیر شدند که تعداد آن‌ها مشخص نشده است. معترضان سنگ به سمت نیروهای پلیس پرتاب می‌کردند.به گفته پلیس اتریش معترضان در اواخر بعد از ظهر دیروز به اعتراضات پایان داده و از مرز برنر به ایتالیا عقب نشینی کردند.معترضان، فعالان حقوق بشر از کشورهای ایتالیا، آلمان و اتریش بودند که روز یکشنبه راس ساعت ۱۳.۳۰ مقابل ایستگاه راه آهن برنر تجمع کردند تا علیه بستن مرزها در اروپا اعتراض کنند.کشور اتریش اخیرا از تشدید کنترل‌های مرزی در منطقه مرزی برنر که مرز خود با کشور ایتالیا است سخن گفته است.وزیر دفاع اتریش در گفت وگویی با روزنامه "دی ولت" تصریح کرده است که کشورش قصد دارد سربازانش را در مرز ایتالیا مستقر کند تا مانع از ورود مهاجرانی شود که قصد رسیدن به شمال اروپا را دارند.همزمان با آغاز اجرای طرح اروپایی اخراج پناه‌جویان از یونان به ترکیه، شمار زیادی با فرار از اردوگاه ها، بندرگاه جزیر «لزوه ی» یونان را تصرف کردند.رسانه‌های یونان گزارش دادند: اقدام پناه‌جویان به نشانه مخالفت با اجرای توافق اتحادیه اروپا و ترکیه برای بازگرداندن شمار زیادی از مهاجران به این کشور صورت می گیرد.
براساس گزارش‌های انتشار یافته، با وجود اینکه نیروهای امنیتی اردوگاه‌ها هنگام فرار مهاجران هیچ مقاومتی نشان ندادند، ولی دولت یونان دستور داده است از نقاط دیگر این بندر برای اخراج مهاجران اقدام شود.بسته شدن مرزهای کشورهای اروپایی همجوار یونان سبب شده بیش از ۵۳ هزار پناه‌جو در این کشور در اردوگاه‌ها محبوس شوند که به علت بحران مالی توان ارایه خدمات لازم اولیه را ندارد.چندی پیش اتحادیه اروپا و ترکیه توافق کردند که پناه‌جویان را مشروط به دریافت بیش از شش میلیارد یورو بپذیرد و امروز اولین روز اجرای این توافقنامه است.'اندرو گاردنر' پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل در مورد بازگردانده شدن پناه‌جویانی که بیشتر آنها از منطقه خاورمیانه از مسیر ترکیه به یونان آمده اند، به سی.ان.ان گفت: بازگرداندن به اجبار افراد به کشور مبدا شان از سوی اتحادیه اروپا مایه نگرانی ما است.
گاردنر افزود: بازگردانده شدن این افراد به اجبار به کشورشان، یک 'روز سیاه' در تاریخ اتحادیه اروپا است که به دلیل بن بست سیاسی (درمیان اعضای آن) حقوق بشر هیچ انگاشته می‌شود.
بنابراین گزارش پناه‌جویانی که از ۲۰ ماه مارس به این سو بطور غیرقانونی از طریق ترکیه برای ورود به اروپا وارد یونان می‌شوند، شامل توافق بعمل آمده بین ترکیه و اتحادیه اروپا خواهند شد.به گزارش ایرنا؛ براساس توافق اتحادیه اروپا و ترکیه، آنکارا باید روند ورود پناه‌جویان به اروپا را متوقف کند و همه آوارگانی که یونان آنها را واجد شرایط کسب پناهندگی نمی‌داند، بپذیرد. غرب در حالی پناه‌جویان را به ترکیه می‌فرستد که ترکیه همگرایی گسترده‌ای با تروریست‌ها دارد. یک مرکز پژوهشی آمریکا در گزارشی اعلان کرد که نابودی گروه تروریستی داعش در سایه رئیس جمهوری ترکیه محال است.
مرکز پژوهشی «اینتر پرایز» آمریکا در گزارشی اعلام کرد که شکست داعش در سایه ریاست جمهوری «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه محال است.در این گزارش آمده است: اردوغان ترکیه را به پاکستان جدید در دریای مدیترانه تبدیل کرده است، اکنون اجماع گسترده وجود دارد مبنی بر اینکه ترکیه بر سر راه مبارزه با تروریسم مانع تراشی می‌کند و بیشتر از آنکه به دنبال تقویت مبارزه با تروریسم باشد مانع آن است و این کشور به تروریست‌های بیش از ۱۰۰ کشور جهان اجازه می‌دهد از خاک ترکیه وارد عراق و سوریه شوند.در ادامه گزارش گفته شده است: مشکل اینجا است که اردوغان حتی زمانی که داعش ۲۴ نفر از دیپلمات‌های ترک و راننده کامیون‌های این کشور را به عنوان گروگان در موصل گرفت باور ندارد تروریسم وجود دارد و گروگان گیرها را چه قبل آزادی گروگان‌ها و چه بعد آن، تروریست توصیف نکرد.


کد مطلب: 95410

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/95410/رانده-درمانده

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir