مرزهای دریایی، زمینی و هوایی کشور برای قانون شکنان و متجاوزان نا امن است، این را هر کسی که حتی یکبار فکر تجاوز به کشور به سرش زده باشد به راحتی می تواند حس کند، همانطور که همه دشمنان جمهوری اسلامی ایران می دانند که «دوران بزن و در رویی» تمام شده است. بر همین اساس است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی امنیت خلیج فارس، نفت کشهای بریتانیایی که امنیت خلیج فارس را با اقدامات خلاف عرف بین المللی به خطر انداخته بودند، توقیف کرده است! اما برخی رسانه های معلوم الحال این اقدام قانونی ایران را با اقدام خلف قانون بریتانیا در توقیف نفت کش ایران در جبل الطارق مقایسه و تلاش دارند این اقدام ایران را مقابله به مثل بخوانند، در حالی که حق مقابله به مثل کردن هنوز برای جمهوری اسلامی محفوظ است.
متولیان نفت کش توضیح دهند
اما در همین زمینه مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با تشریح آخرین وضعیت نفتکش توقیف شده انگلیسی گفت: نیروهای بازرسی به زودی برای ارزیابی نفتکش انگلیسی اعزام میشوند.
الله مراد عفیفیپور در خصوص آخرین وضعیت نفتکش توقیف شده انگلیسی اظهار داشت: نفتکش در لنگرگاه بندرعباس است و ما در حال ارزیابی وضعیت هستیم تا بتوانیم نیروهای بازرسی را جهت ارزیابی از شرایط نفتکش انگلیسی انجام دهیم.
وی با بیان اینکه این نفتکش ۲۳ خدمه از کشورهای هند، روسیه و لتونی دارد در بیان دلایل توقیف این نفتکش تصریح کرد: این نفتکش باعث بروز حادثهای شده و باید نسبت به آن پاسخگو میبود و اعلام میکرد که این حادثه چه بوده اما این اتفاق نیفتاده است. مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه نفتکش به ارتباط مراجع ذیربط در رابطه با این حادثه پاسخ نداده است تاکید کرد: پس از این عدم پاسخگویی، نفتکش مسیر خود را به گونهای تغییر داد که باعث ایجاد خطر در مسیر تردد سایر شناورها شده بود.
عفیفیپور یادآور شد: به همین دلیل برای ارزیابیهای بیشتر حادثه مجبور شدیم نفتکش را به سمت لنگرگاه بندرعباس هدایت کنیم.
برخورد نفتکش انگلیسی با شناور صیادی
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اما لاوه بر اعلام خبر آغاز بررسی های کارشناسی حادثه نفتکش انگلیسی مربوط به نقض قوانین بین المللی دریانوردی، گفت:در صورت لزوم و بر مبنای درخواست مقام قضایی ممکن است خدمه برای انجام مصاحبه های تخصصی و فنی فراخوانده شوند.
عفیفیپور اظهار کرد: این شناور تانکر که عصر روز جمعه بیست و هشتم تیرماه از آب های محدوده دریای عمان به سمت بندر الجبیل عربستان در حرکت بود، در مسیر تردد خود در تنگه هرمز، با یک فروند شناور صیادی برخورد میکند. پس از دریافت گزارش هایی مبنی بر نقض قوانین بین المللی دریانوردی و عدم تمکین و پاسخ شناور مذکور نسبت به تماس های صورت گرفته، نفتکش انگلیسی با هماهنگی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سمت لنگرگاه بندرعباس هدایت شد تا ابعاد مختلف حادثه توسط کارشناسان اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به دقت بررسی شود.
وی یادآور شد: به منظور رعایت ضوابط ایمنی و استانداردهای بین المللی دریانوردی همه همکاری های لازم برای هدایت ایمن و دقیق تانکر «استینا ایمپرو» و لنگراندازی در موقعیت مناسب از سوی این اداره کل صورت پذیرفته است.
توضیحات سپاه
در همین راستا روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به صورت شفاف و روشن برای مردم در اطلاعیهای اعلام کرد: عصر جمعه ۲۸ تیر یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز بهعلت رعایت نکردن قوانین و مقررات بینالمللی دریایی بنا به درخواست اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.
حسین شیخ الاسلام کارشناس مسائل بین الملل درباره توقیف نفتکش انگیسی در خلیج فارس نیز گفت: این نفتکش بر خلاف قوانین بین المللی رفتار کرده که باید این کار انجام میشد. انگلیسیها خیلی اشتباه بزرگی در توقیف زورمدارانه نفتکشی که نفت ایران را طبق قوانین شناختهشده بین المللی حمل میکرد مرتکب شدند، ولی انگلیسیها مثل بقیه کارهایشان عقل به خرج نمیدهند و بیشتر از جلوی دماغشان را نمیتوانند ببینند و آیندهنگر نیستند و باید بفهمند که نیاز ایران به جبلالطارق بسیار کمتر از نیاز آنها به خلیج فارس است؛ اگر بخواهند قلدرمآبی داشته باشند، حتما « تو سری» خواهند خورد.
همه موارد فوق نشان می دهد این رفتار جمهوی اسلامی تنها انجام وظیفه در قبال ایجاد امنیت در خلیج فارس رخ داده است و هنوز با وجود بیانات مقام معظم رهبری مقابله به مثلی با اقدام غیر قانونی انگلستان در توقیف نفت کش انگلیسیصورت نگرفته است.
گفتنی است، شناور Stena Impero یک تانکر نفتکش با قابلیت حمل مواد نفتی و شیمیایی است که ۱۸۳ متر طول و ۴۹هزار و ۶۸۳ تن وزن دارد. این کشتی در سال ۲۰۱۸ میلادی ساخته شده و با پرچم کشور انگلستان تردد می کند. این شناور ظرفیت حمل ۴۶ میلیون و ۵۷۶ هزار لیتر مایعات (نفت یا مواد شیمیایی) را دارد. روزانه حدود ۱۴ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز صادر و وارد بازارهای جهانی می شود، همچنین *سالانه حدود ۵۰ هزار کشتی از این تنگه عبور می کند* که بیشتر آنها تانکرهای نفتی هستند.
نویسنده: مائده شیرپور