رئیس سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران همزمان با آخرین روز این نمایشگاه در نشستی خبری به همراه مهدی اسماعیلیراد معاون اجرایی نمایشگاه به سوالات اهالی رسانه پاسخ داد.
جوادی در ابتدا با اشاره به اینکه استقبال مردم از این دوره از نمایشگاه فراتر از تصورات ذهنی ما بود و نشان از عقبه فرهنگی قابل توجه در کشور ما داشت، عنوان کرد: امسال فعالیتهای ما هم در حوزه نشر داخلی و هم در حوزه بینالملل به رغم محدودیتها مطلوب بود. ما بالای ۳۰۰ هزار عنوان در بخش فارسی و بیش از ۱۴۰ هزار عنوان کتاب در بخش عربی و لاتین عرضه کردیم و سعی شد در این مسیر یارانههای نشر نیز به صورت هدفمند توزیع و در هر دو بخش در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. در بخش دانشجویی، یارانهها به ازای هر نفر ۲۰ هزار تومان افزایش داشت و برخی استانها که به دلیل مشکلات چند ماه اخیر نتوانستند حضوری در این رویداد داشته باشند را هم مدنظر داشتیم و اعلام کردیم یارانه دانشجویان این استانها نزد ما محفوظ است و در رویدادهای آتی استانی کتاب به دانشجویان این استانها اهدا میشود.
جوادی ادامه داد: امسال با افزایش حدود ۶ برابری استقبال اساتید دانشگاه از یارانه روبرو بودیم. میزان یارانه پرداختی به اهل قلم نیز به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و در بخش مؤسسات نیز ۴۰۰ مؤسسه یارانه دریافت کردند که این رایانه به صورت مشارکتی اهدا شده است.
وی همچنین با اشاره به آمار افزایش ۳۶ درصدی فروش کتاب در نمایشگاه امسال نیز عنوان کرد: این آمار به معنای این نیست که تعداد بیشتری کتاب خریداری شده است. میدانیم که به شکلهای مختلفی میشود آن را تحلیل کرد و این اتفاق در روزهای آتی خواهد افتاد. اما در مجموع نشان از اتفاقات قابل توجهی دارد. در بحث تراکنشها نیز حدود ۱۱ درصد افزایش تراکنش رخ داده که این نشان از افزایش تعداد دفعات خرید کتاب است و نشان میدهد که خریدهای مردم با دقت و گزینش بیشتری انجام شده است.
در ادامه اسماعیلیراد نیز در سخنانی با تشکر از مدیریت مجموعه مصلی، شهرداری تهران و فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به خاطر برگزاری نمایشگاه اظهارداشت: مجموعه پیشبینی ما برای استقبال از نمایشگاه معادل این میزان از حضور مردم نبود و در واقع ما هم شگفتزده استقبال مردم از نمایشگاه هستیم. میدانیم که در بخش تولید کتاب و توزیع کاغذ نیز مشکلات زیادی امسال گریبان گیر ناشران بود که امیدواریم با تداوم توزیع کاغذ از طریق کانال پیشبینی شده در وزارت ارشاد برای سال آینده این مشکلات کمتر وجود داشته باشد.
در ادامه نشست جوادی در پاسخ به سوالی درباره مجموعه مباحث مطرح شده درباره حل بحران کاغذ به ویژه پس از بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب عنوان کرد: کاغذ در نشر ایران بحث مزمنی است و رهبر انقلاب هم تاکید داشتند که برای آن راه حل اساسی تدبیر شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای برگزاری نمایشگاه با وزیر صنعت معدن و تجارت، معاون اقتصادی رئیسجمهور و معاون اول رئیسجمهور در این زمینه جلساتی برگزار کردند. تصمیم بر این گرفته شد تا این مسئله در دو مقطع حل شود. مقطع اول حل مشکلات فعلی و تسهیل دسترسی ناشران به کاغذ و مسئله بعدی حل مشکل به صورت بلندمدت. براساس آنچه که به اطلاع ما رسیده است امیدواریم در همین هفته راه حل کوتاهمدت حل مشکل کاغذ توسط آقایان جمعبندی و اعلام شود.
در ادامه این نشست خبری، سوالی درباره انحصار فروش تبلیغات نمایشگاه کتاب در محوطه مصلی مطرح شد که رئیس نمایشگاه کتاب در پاسخ به آن گفت: طی دو هفته آینده کل اطلاعات مالی نمایشگاه از طریق پایگاه اینترنتی ما اعلام میشود و شما خواهید دید پرفروشترین ناشر امسال نمایشگاه نه تنها از ناشران آموزشی که برخی از آنها بیشترین حجم تبلیغات در نمایشگاه دارند نیست، بلکه از ناشران عمومی است. جالب اینکه امسال ناشران دانشگاهی نیز از دانشگاه آموزشی فروش بیشتری داشتهاند. من این مسئله را که نمایشگاه کتاب از حیث تبلیغات تبدیل به فروشگاه یک ناشر شده است را قبول ندارم و فکر میکنم که مجموعه اتفاقات تبلیغاتی در نمایشگاه در خدمت تقویت نشر عمومی نیز بوده است.
اسماعیلیراد نیز در همین زمینه عنوان کرد: امسال برای نخستینبار تبلیغات نمایشگاه کتاب در قالب مزایده برونسپاری شد. متأسفانه شرکت برنده مزایده نیز اعلام نکرده است که تبلیغات نمایشگاه را با چه مبلغی به مخاطبان واگذار کرده است. من قبول دارم که به دلیل کمبود زمان برای برگزاری مزایده برخی مسائل امسال از دست ما در رفته است اما در شیوه نامه تبلیغات نمایشگاه به این مسئله تاکید شده بود که هیچ برندی نمیتواند بیشتر از ۳۰ درصد فضای تبلیغاتی نمایشگاه را برعهده بگیرد. حس ما نیز این است که در واگذاری تبلیغات به برخی برندهای خاص در نمایشگاه امسال، تخلفی صورت گرفته و رقم واگذاریها به اندازهای بالا رفته که تنها یکی دو برند توانستهاند از آن استفاده کنند.
در ادامه سوالی در مورد علت جمعآوری و حضور نیافتن برخی از آثار ناشران که این روزها در فضای مجازی مطرح است، پرسیده شد. جوادی در پاسخ به این سوال عنوان کرد از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارا بودن مجوز انتشار کتاب برای فروش و عرضه آن کفایت میکند اما در مورد یک سری از آثار برخی نهادهای نظارتی نظرات مختلفی دارند و عنوان میکنند که برخی از آثار مجوزدار صلاح نیست در معرض فروش و تبلیغات نمایشگاهی قرار بگیرد. این نهادها نگاهشان به نمایشگاه کتاب همانند نگاهشان به مسئله آموزش و پرورش است. با این همه امسال هم در حوزه حضور آثار در نمایشگاه کتاب نهادی فراتر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ورود نکرده است. دوستان نظارتی از بیرون از مجموعه وزارتخانه به ما پیشنهاداتی دادند که برخی از آثار نباید حضور داشته باشد و البته ما هم در این زمینه با آنها گفتوگو کردیم. چیزی حدود ۳۰ عنوان کتاب در همین زمینه به ما معرفی شده بود که نباید در نمایشگاه حضور داشته باشد و مورد تبلیغ قرار بگیرد که دوستان ما با گفتوگوهایی بخشی از این مشکلات را حل کردند.