گروه اقتصادي- صنعت ايران در طول سال‌هاي اخير از چنان جايگاهي برخوردار شده‌است كه مي‌تواند طراحي و ساخت هر پروژه‌ايي را با استانداردهاي قابل قبول به انجام برساند. اثبات اين ادعا درآمد كشور از راه صدور خدمات فني و مهندسي است كه هر سال حدود 3 ميليارد دلار محاسبه شده‌است. هرچند كه در بسياري از موارد كمبود سرمايه مانع از ورود شركت‌هاي ايراني براي طراحي و ساخت پروژه‌هاي سنگين شده‌ اما قابليت فني ايران به گونه‌اي است كه مي‌تواند پروژه‌هاي استراتژيكي را به نحو مطلوب مديريت و اجرا كند. اما تعاملات جهاني و اعتقاد برخي از مديران داخلي براي گسترش ارتباطات با شركت‌هاي بين‌المللي و اصرار آنا‌ن در جهت واگذاري برخي پروژه‌هاي داخل به اين شركت‌هاي فرامليتي باعث شده‌است كه شركت‌هاي ايراني در طول سال‌هاي گذشته همواره در كنار شركت‌هاي بين‌المللي فعاليت كنند. هرچند كه اين اتفاق نيز از نظر اقتصادي و فني نيز كاملا به صرفه است اما از آنجا كه كشور ما پيوسته در جست‌وجوي رشد علمي و فني شركت‌هاي داخلي بوده‌است. به نظر مي‌رسد كه فراخواني از شركت‌هاي داخلي براي انجام طراحي و اجراي پروژه‌هاي بزرگ نفت و گار فرصت بسيار مباركي براي توانمند سازي علمي و فني شركت‌هاي داخلي باشد. اين اتفاق به اين معني است كه شركت‌هاي ايراني با اعتماد به نفس بالاتري اقدام به ساخت و طراحي تاسيساتي مي‌كنند كه تجربه اندوزي در هر مرحله آن، به معني رشد دانش فني و ارتقاي زيرساخت‌هاي علمي كشور براي حركت شتابان‌تر در مسير توسعه يافتگي است. از اين رو به نظر مي‌رسد كه مجموعه تحولات بين‌المللي كه تحت فشار آمريكا به سوي واگرايي حركت كرده‌، يك رويداد مثبت براي ملت ايران است. از خاظر نبريم كه يكي از شعارهاي اصلي ملت ايران در سال‌هاي انقلاب و دفاع مقدس و نيز سال‌هاي پس از آن همواره خودكفايي علمي و صنعتي بوده‌است. البته معني اصلي خودكفايي صنعتي اين نيست كه درهاي كشور را به روي تعاملات تجاري و اقتصادي با دنيا نبنديم بلكه مقصود اصلي آن است كه كشور ايران مي‌تواند همپاي كشورهايي همچون كره جنوبي به سنگاپور، تايوان و ... به گونه‌اي رشد كند كه بتواند در طراحي و ساخت پروژه‌هاي بزرگ و تكنولوژي بر دنياي امروز مشاركت فعال داشته‌است. قطعا وقايع چند روز اخير فرصت مناسبي است كه مهندسان، استادان و محققان ايراني بتواند در قالب شركت‌هاي بزرگ اقدام به ساخت تاسيساتي كند كه سال‌هاي سال اجراي آنها در اختيار شركت‌هاي بزرگ اروپايي بوده‌است. بي‌ترديد توان مهندسان ايراني و قدرت مديريت آنان به گونه‌اي است كه مي‌توانند در سطح استانداردهاي بين‌المللي و متناسب با تحولات علمي روز دنيا، اقدام به طراحي و ساخت كارخانه‌هاي پيچيده‌اي كنند كه هم اكنون نياز اصلي كشور به شمار مي روند. ساخت ستاره درخشان خليج‌فارس، اتمام پروژه‌هاي بزرگ نفتي و گازي در ميدان‌هاي مشترك با كشورهاي همسايه و نيز ورود جدي شركت‌هاي بزرگ داخلي به فازهاي گوناگون پارس جنوبي و از همه مهم‌تر اقدام جدي مهندسان داخلي براي حفر چاه در اعماق درياي خزر نشانه‌هاي روشني است كه از عزم بزرگ ملت ايران براي ارتقاء دانش فني و رشد علمي كشور استوار است. بي‌گمان اقدامات وزراي نفت در جهت اجراي پروژه‌هاي نفتي و گازي در همين مسير ارزيابي مي‌شود. يعني رشد علمي و فني كشور همپاي كشورهاي توسعه يافته. ايران تا 2 سال ديگر در توليد بنزين خودكفا مي‌شود معاون وزير و مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران گفت: با وجود تحريم‌ها تا دو سال آينده از نظر تامين بنزين به خودكفايي كامل مي‌رسيم و از دو سال بعد از آن نيز در بخش بنزين مي‌توانيم جزو صادركنندگان باشيم. به گزارش فارس، عليرضا ضيغمي امروز در نشست خبري در پالايشگاه امام خميني(ره) شازند با اشاره به اينكه با اتمام پروژه طرح توسعه پالايشگاه امام خميني(ره) شازند كه در دست اقدام است و حدوداً 70 درصد پيشرفت داشته، توليد بنزين در اين پالايشگاه افزايش مي‌يابد، افزود: با افزايش توليد بنزين اين پالايشگاه كه در حال حاضر 5 ميليون ليتر است و 11 ميليون به آن اضافه مي‌شود و نيز فازهاي يك بعضي از پالايشگاه‌ها كه صرفا افزايش توليد بنزين دارند، قادر مي‌شويم تا دو سال آينده بنزين كشور را تامين كنيم و نيازي به واردات بنزين نداشته باشيم. وي تصريح كرد: در حال حاضر واردات بنزين 18 ميليون تا 20 ميليون ليتر در روز است. معاون وزير و مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي ايران با بيان اينكه در پالايشگاه‌هاي موجود در كشور پنج طرح بنزين‌سازي و 5 طرح بهينه‌سازي به منظور افزايش توليدات در بخش فراورده‌هاي نفتي در دست اقدام است، اظهار داشت: در حال حاضر جمع توليد فرآورده ها 223 ميليون ليتر است كه از اين ميزان 43 ميليون ليتر بنزين توليد مي‌شود كه پس از اجراي اين پروژه‌ها 85 ميليون ليتر به سهم بنزين روزانه اضافه مي‌شود و توليد بنزين از 43 ميليون ليتر به 130 ميليون ليتر در روز مي‌رسد. ضيغمي به بي‌اثر بودن تحريم‌ها اشاره كرد و بيان داشت: در بحث تحريم‌ها به هيچ وجه با مشكلي نه با طرح توسعه پالايشگاه امام خميني(ره) شازند و نه با طرح‌هاي ديگر مواجه نمي‌شويم، كه نشانه بارز آن اينكه تا چند روز آينده مهندسان ما برجي را در همين پالايشگاه نصب مي‌كنند كه ارتفاع آن 100 متر و وزن آن حدود 1200 تن مي‌باشد و ساخت داخل و توسط همين كارخانه‌هاي اراك ساخته شده است و با مشابه كره‌اي آن هيچ فرقي نمي‌كند. وي با اشاره به اينكه هر چه قدر آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها ما را تحريم كنند، ما به خود‌كفايي نزديك‌تر مي‌شويم و از توسعه، ساخت و موفقيت‌هاي به‌دست‌آمده عقب نمي‌نشينيم، اضافه كرد: پيچيده‌ترين وسايل را در فاز دو پالايشگاه امام خميني(ره) شازند توسط مهندسان كشور در كارخانه‌هاي اراك ساخته‌ايم كه نشان از توانمندي ايرانيان دارد. معاون وزير و مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با اشاره به اينكه ما قصد نداريم روابط خود را با كشورهاي جهان كم و يا قطع كنيم و آنان دست به اين اقدام زده‌اند و باعث ضرر شركت‌هاي خود شده‌اند، ادامه داد: تحريم‌ها چه با عدم حضور پيمانكاران خارجي و چه عدم تحويل كالاهاي خارجي مشكلي براي كشور ما ايجاد نمي‌كند بلكه ما را مصمم‌تر از گذشته مي‌كند كه نياز‌هايمان را خودمان در داخل تامين كنيم. ضيغمي با بيان اينكه چنانچه هر شركت خارجي بخواهد گوش به حرف تحريم بدهد، قطعا منابع داخلي جايگزين توليدات آنها مي‌شود، تاكيد كرد: بخش عمده‌اي از اين تحريم‌ها تبليغاتي است، دنيا از انقلاب ما ضربه خورده و از اين بابت به منافع آنان ضرر رسيده است و بايد سر و صدا كند و البته همه دنيا هم گوش به حرف آنان نمي‌دهند، چرا كه هم‌اكنون كه ما را تحريم كرده‌اند چندين شركت‌ خارجي در صف هستند كه ما آنها را فاينانس كنيم. وي خاطرنشان ساخت: اصفهان و اسفراين مي‌توانند هر نوع آلياژي كه بخواهيم را بسازند، كه در سال گذشته نياز‌هاي حفاري و درون چاهي كه تجهيزات آن خاص است و قبلا بايد از خارج تهيه مي‌شد با تعدادي از شركت‌هاي خصوصي اين تجهيزات داخلي شد. معاون وزير و مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران گفت: با توجه به مشكلاتي كه در رابطه با منابع مالي براي اتمام طرح توسعه پالايشگاه امام خميني(ره) شازند ايجاد شده بود، توانستيم با كمك دولت و دستور رئيس جمهوري و وزير نفت از محل تامين فاينانس كنسرسيوم‌هاي بانك‌هاي داخلي حدود 2 هزار و 500 ميليارد تومان از منابع بانكي وام بگيريم و اميدواريم با تزريق اين منابع بانكي حداكثر تا يك سال آينده اين پروژه به اتمام برسد. ضيغمي تصريح كرد: با اتمام اين پروژه 80 هزار بشكه به توليد اين پالايشگاه افزوده مي‌شود كه با آمار توليد آن از 170 هزار بشكه در روز به 250 هزار بشكه در روز مي‌رسد و توليد فرآورده‌هاي آن نيز از 27 ميليون ليتر به 40 ميليون ليتر افزايش پيدا كرده و سهم بنزين از 5 ميليون به 16 ميليون افزايش مي‌يابد. وي در ادامه گفت: براي اجراي اين پروژه به 3 هزار و 300 ميليارد تومان نياز داشتيم كه از نخستين روزهاي شروع پروژه تا زمان حال 2 هزار و 200 ميليارد تومان هزينه شده و پيشرفت خوبي هم داشتيم و 1200 الي 1300 ميليارد تومان ديگر بايد تزريق شود كه طبق دستور دولت از محل گرفتن وام اين مشكلات برطرف مي‌شود و از 22 بهمن ماه جاري پالايشگاه و مراحل مختلف آن در مدار توليد قرار مي‌گيرد و تمامي قسمت‌هاي طرح تا يك سال آينده به طور كامل به بهره‌برداري مي‌رسد. معاون وزير و مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي ايران با اشاره به اينكه طبق اصل 44 قانون اساسي همه پالايشگاه‌ها خصوصي مي‌شوند، اظهار داشت: همه پالايشگاه‌ها چه در بخش گاز و چه در بخش نفت و صنايع پايين‌دستي و پتروشيمي‌ها بايد به بخش خصوصي واگذار شوند. ضيغمي با بيان اينكه گذر از سيستم دولتي به سيستم خصوصي ممكن است تا دو سال طول بكشد و متوليان قديم و جديد بايد با تعامل و همكاري روند آن را تسريع كنند، افزود: كشورهاي پيشرفته دنيا هم تا خصوصي نشده‌اند، پيشرفت نكرده‌اند. وي با اشاره به اينكه 40 درصد از پالايشگاه امام خميني(ره) شازند براي سهام عدالت واگذار شده است و سهام كل آن در نوبت اعلام قرار دارد، گفت: سهم پالايش و پخش از هر پالايشگاهي يا از نوع فعاليت پالايشگاهي،20 درصد است.
https://siasatrooz.ir/vdccipq0.2bq048laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی