شواهد حاکی از آن است که رانندگان ناوگان سنگین به دلیل عدم آگاهی از نحوه توزیع سیستمی تایر، لاستیک مورد نیاز خود را با اختلاف ۷ الی ۸ میلیون تومانی از بازار آزاد خریداری میکنند.
چندی پیش بود که احمد کریمی دبیر کانون سراسری کامیونداران در گفتگو با رسانهها خبر از خرید لاستیک تاریخ مصرف گذشته از سوی کامیونداران داد و گفته بود: به دلیل افزایش نرخ لاستیک برخی از کامیونداران مجبور به خرید لاستیکهای تاریخ مصرف گذشته شدهاند.به گفته وی خرید و فروش لاستیک دست دوم نیز به تازگی مرسوم بوده است بخصوص از سوی ناوگان نفتکش که باید مرتباً برای حفظ ایمنی خودرو و محموله آن، لاستیک را تعویض کند؛ لاستیکهای قدیمی این ناوگان معمولاً از سوی ناوگان تجاری خریداری میشود.
وحید خراسانی کارشناس صنعت تایر با اشاره به گرانی قیمت تایر ناوگان سنگین در بازار تایر گفت: در بازار لاستیک سنگین بعضاً مشاهده میشود که فاصلهای قابل توجه میان قیمت لاستیک ایرانی با قیمت مصوب و بازار آزاد وجود دارد.وی افزود: متأسفانه بسیاری از رانندگان از قیمت رسمی و مصوب تایر اطلاع نداشته و در مورد چگونگی خرید تایر از سامانه کالا وزارت صمت ناآگاه هستند. به همین دلیل لاستیک را با قیمت ۲ برابر بیشتر از بازار آزاد خریداری میکنند. به عنوان مثال یک تایر ۳۸۵ اتوبوسی و کامیونی در سامانه به قیمت ۸ میلیون ۸۰۰ هزار تومن به فروش میرسد اما در بازار آزاد با قیمت ۱۵ میلیون تومانی عرضه میشود.
این کارشناس صنعت تایر با بیان مزایای سامانه توزیع سیستمی تایر، اظهار داشت: تمامی تایرهای سنگین و نیمه سنگین با سایز رینگ ۱۴ و بالاتر باید از طریق سامانه کالا وزارت صمت توزیع شود.
خراسانی در ادامه گفت: رانندگان میتوانند تایر مدنظر خود را با قیمت مصوب از این سامانه خریداری کنند، البته به این مبلغ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و حداکثر ۲درصد کرایه حمل اضافه میشود که در مقایسه با قیمت لاستیک در بازار آزاد کاملاً به صرفه است.وی با انتقاد نحوه مدیریت بازار لاستیک سنگین گفت: متأسفانه به دلیل عدم نظارت کافی در بازار تایر و همچنین اعمال استثنائات تجاری، امکان توزیع تایر خارج از شبکه توزیع رسمی وجود دارد. به طوری که بخشی از تایرهای توزیع شده در بازار آزاد به صورت مرزنشینی وارد کشور میشود. البته این تایرها، تنها مجوز عرضه در استانهای مرزی را دارند اما به دلیل اهمال در کنترل این رویه وارداتی، تایرهای وارد شده از طریق تعاونیهای مرزنشینی به تهران و سایر شهرهای بزرگ ارسال میشود.این کارشناس صنعت تایر ادامه داد: در مورد تایرهای ایرانی نیز متأسفانه برخی از عاملین فروش اقدام به خرید حواله تایر سیستمی از رانندگان میکنند و با افزایش قیمت بسیار در بازار آزاد میفروشند. حتی برخی از عمدهفروشان تایر نیز با عدم فروش تایرهای سامانهای خود پس از مدتی آنها را از شبکه توزیع سیستمی خارج کرده و در بازار آزاد میفروشند.
خراسانی با اشاره به ضعف نظارت بر عملکرد زنجیره عرضه تایر، افزود: با وجود راهاندازی سامانه توزیع سیستمی، عدم شفافیت و عرضه خارج از شبکه تایر غیرقابل قبول است. متأسفانه هیچ نظارتی بر فعالیت متخلفین صورت نمیگیرد و به همین دلیل قاچاق تایر به بازار آزاد افزایش یافته و سودهای کلان چند میلیون تومانی نصیب دلالان و محتکران میکند.به گزارش تسنیم، با وجود تأکید قانون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر ممنوعیت توزیع تایر خارج از سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها، به نظر میرسد که متولیان نظارت عزم جدی در برخورد با فروشندگانی که خارج از شبکه توزیع سیستمی اقدام به خرید و فروش تایر میکنند نداشته و به همین دلیل سایر فروشندگان نیز به فروش خارج از شبکه ترغیب شدهاند.
متأسفانه ادامه یافتن عرضه خارج از شبکه تایر و همچنین توزیع تایرهای وارداتی از طریق رویه مرزنشینی در بازار شهرهای بزرگ، میتواند روزهای سیاه بازار لاستیک را تکرار کند، روزهایی که بازار این کالای استراتژیک عملاً توسط دلالان و قاچاقچیان اداره میشد.
چندی پیش بود که احمد کریمی دبیر کانون سراسری کامیونداران در گفتگو با رسانهها خبر از خرید لاستیک تاریخ مصرف گذشته از سوی کامیونداران داد و گفته بود: به دلیل افزایش نرخ لاستیک برخی از کامیونداران مجبور به خرید لاستیکهای تاریخ مصرف گذشته شدهاند.به گفته وی خرید و فروش لاستیک دست دوم نیز به تازگی مرسوم بوده است بخصوص از سوی ناوگان نفتکش که باید مرتباً برای حفظ ایمنی خودرو و محموله آن، لاستیک را تعویض کند؛ لاستیکهای قدیمی این ناوگان معمولاً از سوی ناوگان تجاری خریداری میشود.
وحید خراسانی کارشناس صنعت تایر با اشاره به گرانی قیمت تایر ناوگان سنگین در بازار تایر گفت: در بازار لاستیک سنگین بعضاً مشاهده میشود که فاصلهای قابل توجه میان قیمت لاستیک ایرانی با قیمت مصوب و بازار آزاد وجود دارد.وی افزود: متأسفانه بسیاری از رانندگان از قیمت رسمی و مصوب تایر اطلاع نداشته و در مورد چگونگی خرید تایر از سامانه کالا وزارت صمت ناآگاه هستند. به همین دلیل لاستیک را با قیمت ۲ برابر بیشتر از بازار آزاد خریداری میکنند. به عنوان مثال یک تایر ۳۸۵ اتوبوسی و کامیونی در سامانه به قیمت ۸ میلیون ۸۰۰ هزار تومن به فروش میرسد اما در بازار آزاد با قیمت ۱۵ میلیون تومانی عرضه میشود.
این کارشناس صنعت تایر با بیان مزایای سامانه توزیع سیستمی تایر، اظهار داشت: تمامی تایرهای سنگین و نیمه سنگین با سایز رینگ ۱۴ و بالاتر باید از طریق سامانه کالا وزارت صمت توزیع شود.
خراسانی در ادامه گفت: رانندگان میتوانند تایر مدنظر خود را با قیمت مصوب از این سامانه خریداری کنند، البته به این مبلغ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و حداکثر ۲درصد کرایه حمل اضافه میشود که در مقایسه با قیمت لاستیک در بازار آزاد کاملاً به صرفه است.وی با انتقاد نحوه مدیریت بازار لاستیک سنگین گفت: متأسفانه به دلیل عدم نظارت کافی در بازار تایر و همچنین اعمال استثنائات تجاری، امکان توزیع تایر خارج از شبکه توزیع رسمی وجود دارد. به طوری که بخشی از تایرهای توزیع شده در بازار آزاد به صورت مرزنشینی وارد کشور میشود. البته این تایرها، تنها مجوز عرضه در استانهای مرزی را دارند اما به دلیل اهمال در کنترل این رویه وارداتی، تایرهای وارد شده از طریق تعاونیهای مرزنشینی به تهران و سایر شهرهای بزرگ ارسال میشود.این کارشناس صنعت تایر ادامه داد: در مورد تایرهای ایرانی نیز متأسفانه برخی از عاملین فروش اقدام به خرید حواله تایر سیستمی از رانندگان میکنند و با افزایش قیمت بسیار در بازار آزاد میفروشند. حتی برخی از عمدهفروشان تایر نیز با عدم فروش تایرهای سامانهای خود پس از مدتی آنها را از شبکه توزیع سیستمی خارج کرده و در بازار آزاد میفروشند.
خراسانی با اشاره به ضعف نظارت بر عملکرد زنجیره عرضه تایر، افزود: با وجود راهاندازی سامانه توزیع سیستمی، عدم شفافیت و عرضه خارج از شبکه تایر غیرقابل قبول است. متأسفانه هیچ نظارتی بر فعالیت متخلفین صورت نمیگیرد و به همین دلیل قاچاق تایر به بازار آزاد افزایش یافته و سودهای کلان چند میلیون تومانی نصیب دلالان و محتکران میکند.به گزارش تسنیم، با وجود تأکید قانون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر ممنوعیت توزیع تایر خارج از سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها، به نظر میرسد که متولیان نظارت عزم جدی در برخورد با فروشندگانی که خارج از شبکه توزیع سیستمی اقدام به خرید و فروش تایر میکنند نداشته و به همین دلیل سایر فروشندگان نیز به فروش خارج از شبکه ترغیب شدهاند.
متأسفانه ادامه یافتن عرضه خارج از شبکه تایر و همچنین توزیع تایرهای وارداتی از طریق رویه مرزنشینی در بازار شهرهای بزرگ، میتواند روزهای سیاه بازار لاستیک را تکرار کند، روزهایی که بازار این کالای استراتژیک عملاً توسط دلالان و قاچاقچیان اداره میشد.