به اذعان آمار پخشکنندگان فیلمها، سالنهای سینما در سراسر کشور در ایام نوروز با استقبال علاقمندان روبرو شدند به طوری که چهار فیلم از پنج فیلم اکران شده به فروش میلیاردی رسیدند و فروش قابل توجه ۸ میلیارد تومانی را در این ایام، رقم زدند.
فروش یک میلیاردی «چ» و نمایش در شهرهای فاقد سینما
علی سرتیپی پخشکننده «چ» درباره آخرین وضعیت فروش آخرین فیلم ابراهیم حاتمیکیا بیان کرد: فروش «چ» روز به روز در حال بهتر شدن است و سیر صعودی خوبی دارد. به طور کلی فروش «چ» در سینماهای تهران از ۵۵۰ میلیون تومان و در سینماهای شهرستان از ۲۳۰ میلیون تومان گذشته است. البته این فیلم در اکرانهای دانشگاهی خود نیز فروش بسیار خوبی داشته که با احتساب آن نمایشها باید گفت که فروش «چ» تاکنون از یک میلیارد تومان گذشته است.
«معراجیها» در آستانه ۴ میلیاردی شدن
علی سرتیپی همچنین درباره آخرین وضعیت فروش «معراجیها» به کارگردانی مسعود دهنمکی گفت: فروش این فیلم تاکنون در تهران از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و در شهرستانها از دو میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان گذشته است. با این حساب میتوان گفت فروش جدیدترین فیلم مسعود دهنمکی در یک ماه و نیم گذشته از سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان گذر کرده است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه اکران «معراجیها» تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: «معراجیها» به تنهایی در روز ۱۲ فروردینماه، ۱۸۰ میلیون تومان در تهران و شهرستانها بلیت فروخته است. ضمن آنکه فروش سرگروه آن یعنی سینما «قدس» فوقالعاده است. با این روند استقبال مخاطب، فکر میکنم این فیلم حداقل تا پایان اردیبهشتماه به اکران خود در سینماها ادامه دهد.
پخشکننده «معراجیها» در پایان با بیان اینکه این فیلم اکنون ۷۵ سینما در کل کشور (۵۱ سینمای شهرستانی و ۲۴ سینمای تهرانی) در اختیار دارد، ابراز امیدواری کرد که فروش جدیدترین فیلم مسعود دهنمکی تا پایان جمعه(۱۵ فروردینماه) از مرز ۴ میلیارد تومان بگذرد.
گذر «طبقه حساس» از ۲میلیارد
حبیب اسماعیلی (پخشکننده «طبقه حساس») هم با ابراز خرسندی از استقبال مخاطب از این فیلم در ایام نوروز گفت: فروش این فیلم در تهران به یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان رسید که بیش از سایر فیلمهای اکران نوروز بود، همچنین فروش شهرستانها نیز ۷۰۰ میلیون تومان بود که آماری قابل توجه است. به طور کلی، فروش فیلمسینمایی «طبقه حساس» از دو میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان گذشته است.
وی افزود: ما اکنون ۳۰ سینما در تهران و ۳۵ سینما در شهرستانها داریم. البته یکسری از سینماهای شهرستانی از قبل با «معراجیها» قرارداد داشتند اما از یکی دو روز آینده به جمع سینماهای اکران کننده «طبقه حساس» میپیوندند. به طور کلی تعداد سینماهای اکران کننده «طبقه حساس» در شهرستانها تا هفته آینده به ۶۰ سینما میرسد.
پخشکننده «طبقه حساس» در ادامه استقبال مخاطبان از این فیلم در ایام نوروز را فوقالعاده توصیف کرد و گفت: «طبقه حساس» فقط در روز ۱۲ فررودین ماه در تهران ۱۱۰ میلیون تومان فروش کرد. همچنین در طول ایام عید، سانسهای سینماهای «آزادی»، «زندگی» و بعضی از پردیسهای دیگر کاملا از صبح رزرو میشدند و بعضا فیلم در سانسهای ویژه تا ۴ صبح به نمایش در میآمد.
انتقاد تهیهکننده «خط ویژه» از وزارت ارشاد
منصور لشگریقوچانی هم درباره فروش «خط ویژه» به کارگردانی مصطفی کیایی در طول ایام نوروز عنوان کرد: اگرچه ما تعداد سینماهای بسیار کمی در مقابل سایر فیلمها در اختیار داریم اما فروش «خط ویژه» بسیار خوب بوده و اکنون به مرز یک میلیارد تومان در کشور رسیده است.
وی ضمن انتقاد شدید از آنچه بیعدالتی در توزیع سالنهای سینما بین فیلمهای نوروزی میخواند، گفت: از میان ۲۵۰ سالن سینمای موجود در کشور، فقط ۲۷ سالن به «خط ویژه» اختصاص داده شده است. این رویه کاملا بر خلاف عدالت است. فعالیت وزارت ارشاد برای معرفی مناسب فیلمهای نوروزی نباید فقط به یک گُل دادن به عوامل فیلم ختم شود و فکر میکنم توضیح عادلانه سالنها نیز برعهده مسئولان سازمان سینمایی بود.
«با دیگران» در انزوای گیشه و تبلیغ
امیر سمواتی گفت: اگر هزینه تولید و تبلیغات را با هم جمع کنیم، فیلم «با دیگران» به نسبت سایر فیلمهای نوروزی فروش خوبی داشته است.
این تهیهکننده مجموع فروش فیلم «با دیگران» را که در ۷ سینمای تهران و یک سینما در مشهد اکران میشود، حدود پنج میلیون تومان اعلام و اظهار کرد: فیلم دیرتر از چهار فیلم دیگر از ۲۸ اسفند ماه به روی پرده رفت و سینماهای کمی در اختیار دارد و توانستیم تنها ۳۰ تیزر برای این فیلم بگیریم که آن هم مانند قطرهای در دریا بود که طبیعتا دیده نشد. وی ادامه داد: واقعیتی وجود دارد و آن اینکه تبلیغات یک فیلم بخشی از سرمایهگذاری بر روی آن است و نمیتوان آن را حذف کرد. من با اینکه آموزش و پرورش بچهها را مجبور به دیدن یک فیلم میکند و یا نمایش فیلمها در دانشگاهها کاری ندارم اما باید حجم هزینههای تبلیغاتی که برای برخی فیلمها میشود مورد توجه قرار گیرد که این ارقام اصلا قابل قیاس با فیلمهای دیگر نیست.
وی با بیان اینکه عملا کسی از اکران «با دیگران» مطلع نیست، ادامه داد: پیشنهاد میکنم واحد بازرگانی صدا و سیما جدولی از آمار تبلیغاتی که برای فیلمهای اکران نوروزی در تلویزیون داشته است و مبالغی که دریافت کرده را منتشر کند تا مردم، خود قضاوت کنند. در واقع با این حجم تبلیغات هر کالایی را میتوان فروخت و این فروشها امتیاز خاصی محسوب نمیشود.