سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۸ - ۰۳:۴۳
کد مطلب : 30418

برنامه‌هاي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش

برنامه‌هاي كاري وزير پيشنهادي آموزش و پرورش اعلام شد برنامه‌هاي كاري حميدرضا حاجي بابايي وزيرپيشنهادي آموزش و پرورش به شرح زير است : الف‌- منابع برنامه‌ريزي در آموزش و پرورش - احكام نوراني اسلام - رهنمودهاي امام راحل(رض) و مقام معظم رهبري(مدظله‌العالي) - قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران - سند چشم‌انداز بيست ساله - قانون برنامه پنج ساله اقتصادي‌- اجتماعي‌- فرهنگي جمهوري اسلامي ايران - مصوبات مجلس شوراي اسلامي - قانون مديريت خدمات كشوري - قانون اهداف و وظايف آموزش و پرورش ب‌- هدف‌هاي بنيادين - تقويت و تحكيم مباني اعتقادي، معنوي و روحيه اتكا به خداوند متعال و اعتماد به نفس دانش‌آموزان و رشد فضيلت‌هاي اخلاقي آنان. - ايجاد زمينه‌هاي لازم براي حفظ استقلال فرهنگي، اقتصادي و سياسي از طريق آشنا ساختن دانش‌آموزان به علوم، فنون، صنايع ومشاغل مورد نياز جامعه براساس اولويت‌هاي برنامه توسعه كشور - شناسايي استعدادهاي دانش‌آموزان و اهتمام در جهت رشد و شكوفايي استعداد‌ها و تقويت روح پژوهش،‌ابتكار و آفرينش ج- ماموريت‌ها - آموزش عمومي: شامل ايجاد مهارت لازم در امر خواندن و نوشتن، آموزش مباني اعتقادي، اخلاقي، علمي و فرهنگي - آموزش نيمه تخصصي: ‌- آموزش‌هايي كه زمينه‌هاي فراگيري علوم نظري را فراهم كرده و فرد را با مبادي علوم و فنون آشنا و او را براي طي مدارج عاليه آماده سازد. ‌- آموزش‌هايي كه فراگيرنده را بر مبناي تعليم مهارت‌هايي كه جنبه كاربردي دارد جهت احراز شغل يا حرفه معين تربيت مي‌شود. ‌- مسائل فراروي نظام آموزش و پرورش كشور - تقليدي، سنتي و ناكارآمد بودن نظام آموزشي در دو بعد كارايي دروني و بيروني - عدم ارتباط منطقي و ضروري ميان نياز‌هاي جامعه اعم از بخش صنعت، كشاورزي، بهداشت، سلامت و ... ) محتواي دانش، مهارت و تربيت در آموزش و پرورش - عدم بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي بالاي مفاهيم ارزشي و آموزه‌هاي ديني در محتواي برنامه‌هاي درس و فرايند يادگيري - عدم هماهنگي فراگير ميان نهاد آموزش و پرورش با ديگر عوامل و نهاد‌هاي تاثير‌گذار بر فرايند تعليم و تربيت مانند حوزه، دانشگاه، مساجد، خانواده و.... - مشاركت ضعيف عوامل دروني مدرسه در تصميم‌سازي‌ها به دليل تمركز گرايي در نظام آموزشي - ناديده گرفتن مقتضيات محلي، در اتخاذ رويكردهاي تربيتي‌-آموزشي - عدم استفاده از ظرفيت‌ بالاي آموزش و پرورش در تقويت عقلانيت،‌خلاقيت، هويت ديني‌- ملي، انضباط اجتماعي در طي فرآيند نظام آموزشي - به روز نبودن فضا‌ها و تجهيزات آموزشي و ورزشي به ويژه در بخش دختران با هدف بسط عدالت آموزشي - به روز نبودن تجهيزات آموزشي هنرستان‌ها جهت متعادل ساختن توزيع متوازن دانش‌آموزان و جذب و ترغيب به ادامه تحصيل در رشته‌هاي فني و حرفه‌اي - فقدان يك نظام جامع در فرايند جذب، گزينش و نگهداشت نيروي انساني به ويژه معلمان با هدف ارتقاي مهارت‌هاي حرفه‌اي آنان - ناكار‌آمد بودن شيوه‌هاي ارزشيابي تحصيلي - عدم توجه كافي به گسترش فناوري و لزوم كسب مهارت‌هاي جديد در حوزه IT,ICT - نهايي نشدن طرح جامع تربيتي و سند ملي آموزش و پرورش با هدف اتخاذ رويكردهاي مناسب تربيتي به منظور تسريع در تحقق تحول بنيادين - بي‌توجهي به موضوع خود كنترلي و مصونيت بخشي در دانش‌آموزان باتوجه به تحولات جهاني - بي‌ثباتي در نظام آموزش و پرورش - عدم شفافيت در بخش اطلاعات آماري آموزش و پرورش به علت فقدان نظام جامع آماري و اطلاع رساني - عدم نگرش سرمايه‌اي و توليدي به آموزش و پرورش - راهبردها و سياست‌ها: - تقويت و تعميق باورهاي ديني و هويت ملي - تحول در نظام آموزش و پرورش با هدف ارتقاي كيفي آن براساس نيازها و اولويت‌هاي كشور در سه حوزه دانش، مهارت و تربيت و نيز افزايش سلامت روحي و جسمي دانش‌آموزان باتوجه به سياست‌هاي كلي برنامه پنجم‌ توسعه با رويكرد گفتمان پيشرفت و عدالت براي تدوين الگوي توسعه ايراني‌- اسلامي از سوي مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) - اصلاح نظام جذب،‌نگهداشت و توسعه منابع انساني - توسعه عدالت در نظام آموزش و پرورش - ترويج مشاركت فراگير در آموزش و پرورش - بازآفريني مرجعيت معلم، بهبود جايگاه حرفه‌اي، ارتقاء منزلت اجتماعي - توسعه و به روز نمودن آموزش‌هاي فني‌ و حرفه‌اي - تعريف روشن از شاخص سطح سواد به منظور ارتقاء شاخص‌ها، برنامه‌ها و روش‌هاي آموزش - بهبود تشكيلات و اصلاح و بهسازي قوانين، مقررات و فرآيند انجام كار با رويكرد پرهيز از تمركز و حركت به سوي مديريت نيمه متمركز ‌- برنامه‌هاي عملياتي جهت تحقق اهداف و راهبردها - تعميق و توسعه تربيت ديني - بازنگري در محتواي كتب درسي در راستاي ارتقاء سطح علمي و آگاهيهاي عمومي و توانمندي‌هاي اخلاقي و اجتماعي دانش‌آموزان - ايجاد فضاي خلاقيت، نوآوري، شكوفايي و آفرينش علمي‌- ادبي و هنري با هدف تقويت روحيه اعتماد به نفس در دانش‌آموزان - پرورش و ارتقاي مهارت‌هاي ادراكي، كلامي،‌ اجتماعي و تلفيق و هماهنگي فعاليت‌هاي پرورشي درون و برون مدرسه‌اي با نگاه تربيت پژوهي به منظور آماده سازي دانش‌آموزان در ايفاي مسئوليت‌ها و تكاليف و استيفاي حقوق اجتماعي - جهت دادن به مواد درسي و برنامه‌هاي پرورشي در راستاي تعالي علمي و رشد فضيلت‌هاي اخلاقي براي تسري و تعميق روحيه همكاري، قانون‌مداري، مشاركت جويي و نيز افزايش اميد به آينده و زندگي سعادتمند و با نشاط - تصويب نهايي فلسفه راهبردي تعليم و تربيت سند ملي آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه در توسعه كمي و كيفي آموزش و پرورش - جذب نيروي انساني با تاكيد بر توانمندي‌هاي اخلاقي، آموزه‌هاي ديني، مهارت‌هاي حرفه‌اي و صلاحيت‌هاي علمي از طريق نخبه گزيني و ساماندهي مراكز تربيت معلم با تكيه بردستاورد‌هاي نوين علمي و آموزشي - فراهم نمودن تسهيلات و شرايط لازم براي ارتقاي سطح علمي معلمين - تلاش مستمر به منظور استفاده از قابليت‌هاي درون و برون سازماني در جهت ارتقاء و بهبود وضعيت معيشتي فرهنگيان - حمايت از نخبگان علمي، فرهنگي و اعطاي تسهيلات ويژه به معلمان خلاق و نوآور - تلاش پي‌گير در جهت ساماندهي اعتبارات و تخصيص بهينه امكانات، تجهيزات و نيروي انساني با اولويت مناطق محروم - توجه ويژه به امر آموزش بزرگسالان، تحت پوشش قراردادن تمامي كودكان واجب التعليم در مناطق محروم، مرزي و عشايري به ويژه كودكان با نيازهاي ويژه (استثنايي) - فراهم سازي بيشتر بسترهاي قانوني جهت نقش‌ آفريني هدفمند خانواده‌ها در به ثمر رساندن اهداف آموزش و پرورش - ارتقاء نقش شوراهاي آموزش و پرورش با هدف بهره‌گيري بيشتر از امكانات منطقه‌اي - ايجاد بستر مناسب جهت اجرايي شدن قوانين و مقررات توسعه مشاركت‌هاي مردمي در آموزش و پرورش - اصلاح ساختار تشكيلات، مديريت و ساماندهي نيروي انساني در راستاي پيشبرد اهداف عالي آموزش و پرورش - نوآوري در تدوين برنامه‌هاي درسي،‌ كاهش حجم و افزايش كيفيت آموزش متناسب با نياز كشور و بهر‌ه‌گيري از روش‌هاي نوين ياددهي‌- يادگيري - برنامه‌ريزي توسعه‌اي، در جهت بهبود كيفيت و ارتقاء سطح مهارت و كارآمدي آموزش‌هاي فني‌ حرفه‌اي همگام با فناوري‌هاي نوين و هماهنگ با بازار كار - برنامه‌ريزي در جهت مشاركت بخش غيردولتي در واگذاري آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي در راستاي تعامل با كارخانجات و مراكز صنعتي با هدف راه‌اندازي هنرستان‌هاي مهارت محور و كارآفرين - برنامه‌ريزي جامع در جهت تجهيز مدارس به فناوري اطلاعات و گسترش سيستم‌هاي آموزشي هوشمند به منظور بهره‌گيري از روش‌هاي نوين آموزشي - تلاش در جهت رشد اعتبارات سرانه واحد‌هاي آموزشي و هدفمندسازي آنها - ايجاد و توسعه كارآمد هسته‌هاي مشاوره تربيتي و تحصيلي - بهره‌گيري از توانمندي‌ نهادهاي فرهنگي، علمي و تربيتي در جهت غني‌سازي اوقات فراغت دانش‌آموزان - تقويت معاونت پرورشي در جهت رشد فضيلت‌هاي اخلاقي و باورهاي ديني بر پايه هم ‌افزايي علم و دين - اهتمام ويژه به برگزاري و هدفمندسازي مسابقات فرهنگي‌- هنري و المپيادهاي علمي‌- ورزشي در سطوح ملي و بين‌المللي - فراهم نمودن امكانات پژوهشي در جهت شكوفايي استعداد‌هاي دانش‌آموزان از طريق ساماندهي و تقويت پژوهش سراها و بالا بردن روح پژوهش در سيستم آموزشي كشور - توجه ويژه به ورزش مدارس و نهادينه نمودن تربيت بدني به عنوان يك فرهنگ عمومي - ارتقاء سطح بهداشت و توجه خاص به افزايش آگاهيهاي بهداشتي فردي و اجتماعي - طرح نظام جامع نظارت و ارزيابي مبتني بر تحقق اهداف آموزش و پرورش - ساماندهي فضا‌هاي آموزشي
https://siasatrooz.ir/vdcfcjdm.w6dxyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی