فعالیتهای نوروزی ارائه شده به دانشآموزان در تعطیلات نوروز تشريح شد و بر اين اساس تقویت مهارت انشاء نویسی، کتابخوانی و شناخت آداب و رسوم و پیشینههای فرهنگی و اجتماعی کشور در طراحی فعالیتهای نوروزی مدنظر است.
همچنين مقررشده برای جلوگیری از ایجاد وقفه در جریان یاددهی و یادگیری دانشآموزان طی تعطیلات نوروز، فعالیتهای یادگیری برای آنها طراحی شده است که محتوای آن توسط استانها تولید میشود.
گفتني است فعالیتهایی که برای ایام نوروز در نظر گرفته شده است بر اساس یادگیری از طریق کتاب و مدرسه نیست، گفت: فعالیتهای پیش بینی شده به گونهای است که دانشآموزان از فرصت دید و بازدید نوروز به عنوان موقعیت یادگیری بهره ببرند.
سخنگوی آموزشوپرورش شهر تهران، مسعود ثقفی درخصوص تکالیف نوروزی دانش آموزان شهر تهران اظهار داشت: تعطیلات نوروزی فرصت ارزشمندی است که میتوان از آن برای تکمیل و تعمیق اهداف برنامههای درسی با تاکید بر تقویت مهارتها بهره گرفت. بررسیها نشان میدهد که بیبرنامگی در تعطیلات طولانی مدت همچون نوروز موجب فاصله گرفتن دانشآموزان از آموزشهای رسمی میشود و همین امر در پیوند دوباره دانشآموزان با برنامههای درسی، تعمیق و تثبیت یادگیری آنها خلل ایجاد میکند.
وی افزود: آموزش و پرورش شهر تهران در راستای اجرایی کردن سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و تاکید بر رویکرد مدرسه محوری با توجه به اهداف تعیین شده، راهنمای تدوین فعالیتهای یادگیری برای دانشآموزان در ایام تعطیلات نوروزی را آماده و به همکاران خود در سطح مناطق و مدارس ارائه کرده است.
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران درخصوص اهداف تدوین راهنمای فعالیتهای یادگیری در ایام نوروز گفت:تقویت مهارت انشاء نویسی، بحث و گفت وگو و کتابخوانی. استمرار یادگیری دانشآموزان در ایام تعطیلات نوروز. ارتقاء و تقویت هویت بومی، ملی و دینی دانش آموزان با شناخت آئین اسلام، آداب و رسوم و پیشینههای فرهنگی و اجتماعی. ارتقای توانمندی علمی دانشآموزان در فرآیند یادگیری دروس و پرورش انسانهای مسئولیت پذیر، متفکر و خلاق اهداف اصلی تدوین راهنمای فعالیتهای یادگیری است.
ثقفی ادامه داد: در این راهنما اصول و روشهای مهمی برای طراحی فعالیتها ارائه شده است و شاخصهای ارائه مجموعه فعالیتهای نوروزی به دانش آموزان ذکر شده است.
وی بیان کرد:در تعیین نوع فعالیت یادگیری باید درخصوص سه مولفه اختیار، رغبت و خود انگیختگی دانش آموزان دقت لازم صورت بگیرد. در راهنمای ارائه شده به معلمان، قالب و چارچوب فعالیتها و ویژگیهای آن ترسیم شده است.
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: امسال نیز همانند سال گذشته در شهر تهران پیک نوروزی را به عنوان یک تکلیف سراسری برای دانشآموزان نداریم و هر معلم با توجه به راهنمای ارائه شده و شناخت از نقاط قوت و ضعف دانش آموزان، نیازهای آموزشی و پرورشی آنها را شناسایی و فعالیتهای نوروزی را بر اساس این نیازها طراحی میکند که این فعالیتها برای هر دانشآموز نیز متفاوت است به عنوان مثال ممکن است به یک دانشآموز مطالعه کتاب و خلاصه نویسی ارائه شده و به دانش آموز دیگر تهیه گزارش از دید و بازدیدهای نوروز به عنوان یک فعالیت توصیه شود.
ثقفی در پایان متذکر شد: امسال مجموعهای تحت عنوان پیک نوروزی به دانشآموزان در شهر تهران ارائه نمیشود بنابراین اقدام مدارس برای دریافت هزینه از خانوادهها تحت عنوان پیک نوروزی مجاز نیست.
جزئیات پیک نوروزی دانشآموزان در ایام تعطیلات نوروز ۹۴
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی آموزش و پرورش نيز گفت:فعالیتهای یادگیری ویژه دانشآموزان در ایام نوروز توسط استانها طراحی میشود که درخصوص فعالیتهای پیشنهادی میتوان به صرفه جویی در مصرف آب و فعالیت عملی درباره مدیریت مصرف و زمان اشاره کرد.
صادق صادقپور در گفتوگو با تسنیم درخصوص فعالیتهای یادگیری دانشآموزان ابتدایی در ایام نوروز اظهار داشت: برای جلوگیری از ایجاد وقفه در جریان یاددهی و یادگیری دانشآموزان طی تعطیلات نوروز، فعالیتهای یادگیری برای آنها طراحی شده است که محتوای آن توسط استانها تولید میشود.
وی افزود:به استانها اعلام شده است تا فعالیتهای یادگیری دانش آموزان به صورت عملکردی و در طول برنامههای درسی ترجیحا به صورت تلفیقی ومرتبط با زندگی دانش آموزان تهیه شود.همچنین با توجه به رویکرد مشارکت فعال معلمان در تولید فعالیتهای یادگیری، گروههای آموزشی در هر استان باید زمینههای لازم برای مشارکت معلمان را فراهم کنند.
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش درخصوص فعالیتهای پیشنهادی برای ایام نوروز دانشآموزان عنوان کرد: صرفه جویی در مصرف آب، برق و گاز در یک روز عادی و یک روز کنترل شده. نوشتن متن یک دعا، مناجات نامه و دلنوشته. برنامه ریزی جهت بازدید و مشاهده هدفمند از اماکن فرهنگی، هنری و مذهبی و ارائه گزارش. فعالیتهای عملی درخصوص مدیریت مصرف، مدیریت زمان و مدیریت مالی. نوشتن یک نامه به مدیر مدرسه و ارائه پیشنهاد درخصوص بهتر شدن مدرسه و پست کردن نامه. فرهنگ سفر و ارتباط مسافران با یکدیگر و رعایت قوانین.حفظ محیط زیست،. هدفمند نگاه کردن برنامههای تلویزیونی و نقد کارتون و فیلم و فعالیت به عنوان همیار پلیس و ارائه مواردی از نقض قانون که در ایام نوروز اتفاق افتاد از محورهای پیشنهادی برای دانشآموزان در ایام نوروز است.
اين در حالي است كه معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پیک نوروزی اجباری نیست،گفت: فعالیتهایی با محور تقویت مهارتهای زندگی از جمله همدلی و تصمیمگیری مدنظر قرار گرفته است و به درخواستهای رئیس جمهور در اول مهر نیز توجه شده است
محمد دیمهور درخصوص پیک نوروزی دانشآموزان اظهار داشت: در تعطیلات ۲ هفتهای نوروز وقفهای در یادگیری دانشآموزان ایجاد میشود بنابراین برای جبران این خلأ پیک نوروزی را با رویکرد جدیدی در فضای یادگیری طراحی کردهایم.
وی افزود: پیک نوروزی دانشآموزان اجباری نیست اما باید به این موضوع توجه داشت که عدم ارائه پیک نوروزی در تعطیلات دو هفتهای نوروز بدین معناست که در حالت انسجام یادگیری و آموزش به مدت دو هفته به دانشآموزان بگوییم که یادگیری تعطیل است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فعالیتهایی که برای ایام نوروز در نظر گرفته شده است بر اساس یادگیری از طریق کتاب و مدرسه نیست، گفت: فعالیتهای پیش بینی شده به گونهای است که دانشآموزان از فرصت دید و بازدید نوروز به عنوان موقعیت یادگیری بهره ببرند.
وی درخصوص فعالیتهای طراحی شده در پیک نوروزی گفت: فعالیتهایی با محور یادگیری وتقویت مهارتهای زندگی به عنوان مکمل برنامههای درسی و فعالیتهایی با محور تقویت مهارتهای مورد نظر برنامههای مختلف درسی مد نظر قرار گرفته است بنابراین در طراحی فعالیتهای یادگیری مرتبط با مهارتهای زندگی فرصتهای تربیتی پیش بینی شده است که در آن دانش آموزان در موقعیتهای واقعی زندگی تجاربی همچون مهارت همدلی،تصمیم گیری، همکاری و نه گفتن را بیاموزند.
دیمهور با اشاره و توجه به درخواستهای رئیس جمهور در طراحی پیک نوروزی بیان کرد: دانشآموزان در دید و بازدید نوروز به گفتوگو پرداخته و خاطرات خود را یادداشت کرده و پس از تعطیلات در کلاس درس آن را بیان میکنند بدین ترتیب به مقولاتی همچون انشاء، گفتوگو و مهارت نوشتن توجه شده است در حقیقت در پیکهای نوروزی به تقویت مهارتهای اجتماعی دانشآموزان، آداب و مهارتهای زندگی و آموختن از محیط پیرامون توجه کردهایم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تقویت آداب و مهارت زندگی یکی از رویکردهای برنامه درسی ملی است که در طراحی پیک نوروزی به آن توجه شده است البته طراحی پیکها را به عهده خود استانها واگذار کردهایم و نسخه واحدی را برای تمام کشور نخواهیم داشت.