میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی جامعه خبر
تاریخ انتشار : يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۳
 
 
هنوز جعبه سیاه هواپیمای تهران - یاسوج پیدا نشده
استارت نیروهای واکنش‌سریع و تکاوران برای انتقال اجساد

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری زمان سقوط هواپیمای ATR۷۲ آسمان را بین ساعت ۹:۳۰ تا ۹:۳۴ دقیقه عنوان کرد و گفت: گرفتن چک سفید امضا و اجبار خلبان به پرواز را تأیید نمی‌کنم.
حسن رضایی‌فر در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه در هر پروازی خلبان موظف به دریافت گزارشات هواشناسی است، اظهار داشت: خلبان پرواز تهران - یاسوج نیز گزارشات هواشناسی را گرفته بود و وضعیتی که برای پرواز به خلبان داده شد همان وضعیتی بود که برج فرودگاه به پرواز اعلام کرد یعنی تغییر چندان خاصی وجود نداشت. وی در مورد علل سقوط هواپیما گفت: در گزارشی که در وب‌سایت سازمان هواپیمایی کشور منتشر شد، توضیح دادم که گزارش هواشناسی که به خلبان داده شده برای پرواز مناسب بوده چون این گزارش هم مسیر پروازی و هم فرودگاه یاسوج است.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری افزود: اگر بخواهیم به طور نقطه‌ای یا لحظه‌ای هوا را ببینیم که آیا پدیده خاصی اتفاق افتاده، باید جعبه سیاه هواپیما وجود داشته باشد تا ببینیم که خلبان با توربولانس یا چیز دیگری برخورد کرده است یا نه، که متأسفانه هنوز جعبه سیاه را پیدا نکرده‌ایم.
رضایی‌فر با بیان اینکه در همه مکالماتی که برج مراقبت با پرواز داشته حتی در لحظات آخر هم خلبان هیچ نقص فنی را گزارش نکرد، گفت: هواپیما ساعت ۸:۰۵ از فرودگاه مهرآباد پرواز کرد، ساعت ۹:۲۵ از رادار خارج شد و بعد از آن سه بار مکالمه داشته است. وی بیان کرد: خلبان در دو بار از مکالمات که بعد از خارج شدن از رادار هست مسافت را اعلام کرد و در مکالمه سوم که ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه بود آخرین دریافت گزارشات هواشناسی را اعلام کرد، پس ما تا ساعت ۹:۳۰ پرواز داشتیم ۵ دقیقه هم خارج از رادار مکالمه وجود داشت یعنی بعد از خروج از رادار به دلیل کوهستانی بودن منطقه ۵ دقیقه هم پرواز انجام داده است.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد: ساعت ۳:۳۴ که مرکز کنترل خلبان را صدا کرد خلبان جواب نداد یعنی زمان سانحه بین ۹:۳۰ تا ۹:۳۴ دقیقه بود.
رضایی‌فر با بیان اینکه گرفتن چک سفید امضا از خلبان و اجبار خلبان به پرواز را تأیید نمی‌کنم، گفت: تصمیم‌گیری برای پرواز توسط خلبان انجام می‌شود، خلبان مراجعه کرده و اطلاعات هواشناسی را هم گرفته پرواز هم به موقع انجام شده و بعید است چنین موضوعی صحت داشته باشد.
وی با تأیید این موضوع که فرودگاه یاسوج رادار ندارد، ابراز کرد: از بیش از ۷۰ فرودگاه تنها چهار فرودگاه کشور رادار دارند آنها رادارهای تقرب هستند، رادار برای افزایش کنترل ترافیک است که پروازها را به هم نزدیک‌تر کرده و ظرفیت فرودگاه را بالاتر ببرد و برای فرودگاه‌هایی وجود دارد که ترافیک زیادتری را می‌توانند دریافت کنند مثل فرودگاه مهرآباد که روزی ۴۰۰ تا ۵۰۰ پرواز دارد اما فرودگاه یاسوج هفته‌ای دو یا سه پرواز دارد.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه جعبه سیاه هنوز در لاشه هواپیما پیدا نشده، گفت: ما احتمال می‌دهیم جعبه سیاه در لاشه باشد چون در مورد عکسی که از دم هواپیما داریم و کارشناسان فرانسوی هم در حال ارزیابی آن هستند، گفته می‌شود چون دیواره‌های جلویی نگهدارنده محفظه سالم است احتمالا باید پشت این محفظه باشد اما اگر از زیر ضربه خورده باشد ممکن است نزدیک دم هم افتاده باشد اما خیلی محتمل است که هنوز داخل دم هواپیما مانده باشد.
رضایی‌فر بیان کرد: در وضعیت کنونی، ارتفاع برف بسیار زیاد است باید صبر کنیم تا ارتفاع برف پایین بیاید و قطعات بالا بیایند و عملیات جست‌وجو را برای پیدا کردن قطعات انجام دهیم که نه فقط جعبه سیاه بلکه بسیاری دیگر از قطعات هم برای ما مهم است. وی تصریح کرد: جعبه سیاه تنها یکی از قطعاتی است که می‌توان با آن علت سانحه را مشخص کرد، با مشارکت کارشناسان فرانسوی دوره آموزشی در نظر گرفتیم که هم در دامنه جنوبی و هم در دامنه شمالی کوه دنا چه قطعاتی را لازم است امدادگران برای ما بیاورند تا ما بتوانیم هر چه زودتر علت سانحه را بررسی کنیم.

استارت نیروهای واکنش‌سریع و تکاوران برای انتقال اجساد هواپیمای تهران - یاسوج
تیمی متشکل از نجاتگران جمعیت هلال‌احمر و تکاوران ارتش هم‌اکنون در ارتفاعات دنا حضور دارند. در این رابطه محمدحسین کبادی رکوردار گینس در پروژه شنای طول خلیج‌فارس و یکی از نیروهای واکنش سریع هلال‌احمر که در این تیم در ارتفاعات دنا حضور دارد در توضیحاتی عنوان می‌کند: برای شناسایی و استقرار کمپ‌های یک، دو و سه در ارتفاع ۳۰۰۰ متری جبهه جنوبی دنا هستیم تا تیم‌های امدادی دیگر هم در این ارتفاعات برای ادامه امدادرسانی و انتقال اجساد حضور پیدا کنند.
کبادی افزود: بنابراین تیم‌های ارزیاب محیطی ما (امدادگران هلال‌احمر و تکاوران) تا جایی که امکان داشته باشد در این ارتفاعات صعود خواهیم کرد تا بتوانیم روند شناسایی و استقرار کمپ‌ها برای ادامه انتقال اجساد هواپیمای تهران - یاسوج انجام دهیم. 

جست‌وجوی جان‌باختگان سقوط هواپیما تا ۲ روز آینده متوقف است
جانشین ستاد مدیریت بحران کهگیلویه بویراحمد گفت: با همه آمادگی اکیپ‌ها، جست‌وجوی جان‌باختگان سقوط هواپیما به دلیل ناآرامی شرایط جوی تا ۲ روز آینده همچنان متوقف است.
عزیز فیلی اظهار داشت: هم‌اکنون عملیات صعود به منطقه سانحه هواپیما و جست‌و‌جوی پیکر جان‌باختگان به علت بارش برف و باران متوقف است و انجام هرگونه عملیات صعود به شرایط پایداری آب و هوایی بستگی دارد. وی عنوان کرد: با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده در ستاد مدیریت بحران برای جست‌وجو و انتقال اجساد جان‌باختگان عزیز سانحه هواپیما با مساعد شدن وضعیت جوی اکیپ‌ها در چهار محل به صورت زنجیره‌ای در طول مسیر مستقر می‌شوند.
فیلی تصریح کرد: هم‌اکنون اکیپ‌هایی از تکاوران ارتش و ۲۵ گروه امدادی پنج نفره در مسیر کوه گل‌سی سخت به ارتفاعات دنا در حد فاصل شهرستان سمیرم و سی‌سخت آماده انجام عملیات جست‌و‌جو در صورت بهبود شرایط جوی هستند.

هیچ پیکر کاملی از قربانیان سقوط هواپیمای تهران - یاسوج، تحویل نشده است
سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که تاکنون هیچ پیکر کاملی از قربانیان حادثه سقوط هواپیمای یاسوج به پزشکی قانونی تحویل داده نشده بلکه تنها بقایایی از اجساد به پزشکی قانونی ارجاع شد که بررسی‌های تشخیصی لازم در مورد آن‌ها انجام شده است.
بعد از تجمیع و تحویل مابقی قطعات یا پیکرهای اجساد این حادثه به پزشکی قانونی یاسوج، نسبت به تکمیل بررسی‌ها و اظهارنظر نهایی درخصوص تعیین هویت قربانیان سقوط هواپیما اقدام خواهد شد. بدیهی است هرگونه اطلاع‌رسانی مربوط به پزشکی قانونی صرفا از طریق سایت رسمی سازمان پزشکی قانونی کشور انجام می‌شود و اخبار نقل شده از سایر منابع، مورد تأیید سازمان پزشکی قانونی نیست.

کد مطلب: 103375
 
Share/Save/Bookmark