به دلیل افزایش آلایندگی هوا مدارس و دانشگاهها و مراکز آموزشی استان تهران تعطیل شد در حالی که مسئولان که برنامهای برای رفع آلودگی هوا ندارند گویا همچنان چشم به آسمان دوختهاند تا شاید تدبیر ابرها امید را در میان مردم زنده سازد.
محمد تقیزاده معاون امور عمرانی استاندار تهران در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر تهران اظهار داشت: به دلیل افزایش میزان آلایندگی هوا مدارس استان تهران به جز شهرهای دماوند، پردیس، رودهن و فیروزکوه در تمامی مقاطع امروز در نوبت صبح و عصر تعطیل است. وی افزود: تردد کامیونها در سطح استان تهران ممنوع است و در این خصوص نیز پلیس راهور با جدیت در ورودی وخروجیهای شهر حضور دارند. معاون امور عمرانی استانداری گفت: این در حالی است که کلیه مراکز آموزش عالی هم تعطیل خواهد بود. همچنین قرار است امروز طرح زوج و فرد از درب منازل در تهران اجرا شود. تمام این صحبتها در حالی صورت میگیرد که همچنان یک اصل در گفته مسئولان مشاهده نمیشود و آن داشتن طرحی مدون و منسجم برای مقابله ریشهای با پدیده آلودگی هواست. گویا افزایش قیمت بنزین به سه هزار تومان و نیز نتوانسته کارکردی در این زمینه داشته باشد. سالهاست که عادت کردهایم به جای منتظر ماندن و چشم دوختن به دست مدیران،بگوییم باران بیاید تا آلودگی هوا را از سر شهروندان تهرانی دور کند،حالا دیگر همه، امیدشان به باد و باران است.آلودگی هوا در استان تهران و سایر کلانشهرهای کشور سالیان سال است که با آغاز فصل پاییز و پایداری هوا اتفاق می افتد و جان مردم را تهدید می کند.در مقابل این آلودگی هوا، مسوولان هم هرساله از تشکیل کمیته و کارگروه ملی و استانی برای کاهش آلودگی ها خبر می دهند ولی تنها منجر به تصمیم های مقطعی و کوتاه مدت می شود که در آخر هم با پایان فصل سرما و کاهش آلودگی هوا و پدیده اینورژن تصمیمات بلند مدت از یادها می رود.
بخشی از تصمیمات کوتاه مدت برای کاهش آلودگی هوا در ۱۰ سال گذشته به این ترتیب است، تعطیلی مدارس، آبپاشی خیابان، تغییر محدوده زوج و فرد، محدودیت تردد کامیون ها، افزایش ۵۰ درصدی قیمت طرح ترافیک، کاهش ۵۰ درصدی قیمت بلیت مترو و اتوبوس و یا حتی لغو مجوزهای طرح ترافیک را هم داشتهاند البته این بی انصافی است اگر بگوییم این اقدامات تاثیری نداشته است!!
قرار گرفتن شاخص کیفیت هوا در هر کدام از گروه های فوق دارای تعاریفی است که بعضا برخی از آن ها سبب اثراتی بر سلامت انسان ها می شود. اثرات حاد بر سلامت معمولا از میزان شاخص بالاتر از ۲۰۰ شروع شده که در ایران حسب قانون آلودگی هوا به عنوان شرایط اضطرار خوانده می شودو به رنگ بنفش نمایش داده شده است. لذا در روزهای گذشته که شاخص آلودگی هوای تهران در یک بازه۱۳۰ تا ۱۶۵ حرکت کرده نمایانگر خطر جدی برای افراد جامعه است. شاید چون تهران سالهاست ۱۰۰ هزار تاکسی فرسوده، ناوگان حمل و نقل فرسوده، تردد موتورسیکلتهای کاربراتوری، استفاده از بنزین بی کیفیت و فعالیت معادن و کارخانههای صنعتی در داخل شهر و هزاران مشکل از این دست را دارد، باید برای حل آنها دست به دامان زمان شویم، البته پیروز حناچی، شهردار تهران دست از اقدمات عاجل و فوری برای کاهش آلودگی هوا شسته است و دیگر امید به بارش باد و باران برای کاهش آلودگی هوا دارد.تاکنون بیش از صدها مصوبه درباره آلودگی هوا در هیات دولت، کارگروه های کاهش آلودگی و دیگر دستگاه های ذی ربط به تصویب رسیده که بخش عمده ای از آن اجرایی نشده است. حالا سالهاست که عادت کردهایم به جای منتظر ماندن و چشم دوختن به دست مدیران،بگوییم: باران بیا تا آلودگی هوا را از سر شهروندان تهرانی دور کن،حالا دیگر همه، امیدشان را به بارش الهی بستهاند،شاید هم حداقل مسئولانمان دست به دعا شده اند برای این بارشهای الهی. شاید ابرها دوباره ناجی شوند و این آلودگی را کاهش دهند چرا که فعلا خبری از تدابیر امیدبخش مسئولان خبری نیست.