?>?> خیابان فروشی به جای تراکم | سیاست روز
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۳
کد مطلب : 102620
ترافیک تصمیمات جنجالی از دولت به شهرداری رسید

خیابان فروشی به جای تراکم

خیابان فروشی به جای تراکم

آلودگی هوا در تمامی فصول و وارونگی دما در فصول سرما نفس اغلب استان‌های کشور را به شماره انداخته، از طرفی بودجه مترو در لایحه‌ای که دولت به مجلس ارائه داده است حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است که ناشی از تردد بیشتر با وسیله نقلیه شخصی برای نبود فضای کافی جهت استفاده عمومی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی است! بدهی دولت به توسعه حمل‌ونقل عمومی همیشه به شهرداری‌ها وجود داشته و هر دولتی که حتی منتقد اوضاع موجود بوده درست در وقت اقدام خودش هم نمی‌توانسته اعتبار این بخش را تامین کند.
حالا روز گذشته پس از کش و قوس‌های فراوان بین شهرداری تهران، شورای شهر تهران و همچنین پلیس راهور تهران سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در اقدامی غیرمنتظره و ناهماهنگ با ارگان‌های دیگر در حوزه این مسئله اطلاعیه‌ای را صادر کرد مبنی بر اینکه ثبت‌نام طرح‌ ترافیک ۹۷ انجام نمی‌شود. اتفاقی که قطعا به حال خوب هوا کمک نخواهد کرد.
خبری که از چند هفته پیش لابه‌لای حرف‌های شهردار تهران و همچنین معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران گفته شده بود. شهردار تهران در اولین نشست خبری خود که در مهرماه سال‌جاری برگزار شد خبر از این داده بود که طرحی مبنی بر عوارض گرفتن از شهروندان تهرانی برای ورود به بزرگراه‌های سطح شهر دارند. البته شهردار محترم تهران از اینگونه اظهارات کم نداشتند اینکه بنزین را در سطح کلانشهر تهران ۲۰۰ تومان گران‌تر از بقیه شهرهای کشور به فروش برسانیم تا هم ترافیک را مدیریت کنیم و هم آلودگی هوا را! و حالا در آخرین پروژه فشار بر مردم تهران به جرم زندگی در این شهر دستور به حذف طرح ترافیک و فروش آن به صورت عمومی با تعرفه‌های گوناگون داد.
طرح جدید شهرداری درخصوص ورود به محدوده طرح ترافیک با تأکید بر اینکه طرح سالیانه و سهمیه‌ها حذف شود دارای ابهاماتی از جمله کمبود حمل‌ونقل عمومی در برخی از مناطق تهران و پر بودن ظرفیت ناوگان مترو در بیشترین ساعات روز را دارد. همچنین هنوز مکانیزم اینکه چگونه از ورود خودروها بیش از سقف تعیین شده به محدوده طرح ترافیک جلوگیری می‌شود مشخص نیست.
این در حالی است که طرح جدید این معاونت درخصوص حذف طرح سالیانه طرح ترافیک هنوز در هیچ مرجع بالادستی از جمله شورای شهر تهران و شورای ترافیک شهر تهران به تصویب نرسیده است.
محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به این اطلاعیه گفت: هنوز این طرح در شورای شهر ارائه نشده است و تا زمانی که طرح جدید تصویب نشده باشد طرح ترافیک فعلی قانونی است و معاونت حمل‌ونقل در جایگاهی نیست که اجازه داشته باشد طرح قانونی فعلی را ملغی کند.
وی تأکید کرد: طرح جدید نیاز به مصوبات قانونی دارد و هنوز مشخص نیست به چه صورت به تصویب می‌رسد بنابراین تا زمان تصویب نهایی، ملاک، قانون قبلی است و اینکه گفته شود ثبت‌‌نام در سال آینده صورت نمی‌پذیرد در حوزه اختیارات معاونت حمل‌ونقل نیست.
حسن خلیل‌آبادی عضو دیگر شورای شهر تهران نیز تصریح کرد: طرح جدید ترافیک باید به تأیید شورای شهر تهران رسیده و نرخ عوارض آن در شورای شهر به تصویب برسد.
همانطور که در هفته گذشته مجید فراهانی درخصوص بی‌اطلاعی شورا در این رابطه تذکر داد هنوز اعضا از کلیات طرح اطلاعی ندارند. بنابراین تا نظر شورا تأمین نشود اعلام اینکه ثبت نام برای طرح در سال ۹۷ انجام نمی‌شود، درست نیست.
پوریا محمدیان یزدی دبیر شورای عالی ترافیک نیز درخصوص اینکه طرح جدید ترافیک در چه زمانی در شورای عالی ترافیک تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد گفت: این طرح برای تصویب نیاز به شورای عالی ترافیک کشور ندارد و در شورای ترافیک تهران بررسی و تصویب خواهد شد.

شهرداری می‌خواهد برای ورود به طرح زوج و فرد پول بگیرد
در این زمینه رئیس پلیس راهور تهران هفته گذشته در مورد حذف طرح ترافیک از سال آینده گفت: در طرح ارائه شده از سوی شهرداری برای حذف طرح ترافیک پیشنهاد شده طرح زوج و فرد پولی شود.
سردار محمدرضا مهماندار گفت: این طرح از سوی شهرداری تهران ارائه شده که براساس آن پیشنهاد شده فروش کارت طرح ترافیک حذف و شارژکارت جایگزین شود. از سوی دیگر براساس این طرح پیشنهاد شده طرح زوج و فرد هم پولی می‌شود. وی با اشاره به اینکه این طرح در مرحله بررسی از سوی پلیس است گفت: از نظر ما این طرح هنوز ابهاماتی مانند مشخص نبود میزان تقاضای سفر روزانه، فشار به معابر پیرامون زوج و فرد با پولی کردن این محدوده دارد.
رئیس پلیس راهور تهران با تاکید بر اینکه باید ابعاد اجتماعی و انتظامی طرح پیشنهادی شهرداری بررسی شود تاکید کرد: به طور قطع اجرایی شدن این طرح تصمیم یک نهاد یا سازمان نیست و حداقل نیازمند مصوب شدن در شورای شهر و شورای ترافیک تهران را دارد. وی خاطرنشان کرد: باید با روش‌های جدید میزان استفاده از خودروهای شخصی را کاهش دهیم چراکه این امر یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوا و ترافیک است.
رئیس پلیس راهور تهران در مورد اینکه آیا اجرای این طرح در سال آینده قطعی است، گفت: اگر امسال کارشناسی طرح از نظر پلیس نتیجه بدهد و مراحل دریافت مصوبات آن طی شود، شاید امکان داشته باشد این طرح اجرا شود ولی احتمال اجرایی نشدن این طرح هم با این فرصت کم وجود دارد.

نگاه شهرداری به طرح ترافیک جدید کاسبکارانه است
در این زمینه رئیس پلیس اسبق راهور تهران یکی از اولین واکنش‌ها و انتقادات را به این طرح داشته و خاطرنشان کرد: نگاه شهرداری به موضوع طرح ترافیک جدید کاسبکارانه است و تنها منافع مادی آن برای شهرداری مهم است.
سیدهادی هاشمی اظهار داشت: محدوده طرح ترافیک و نحوه اجرای طرح همانند گذشته است و تنها کارت‌ها و رانت‌ها حذف می‌شود. اگر زیر ساخت‌های اجرای طرح جدید فراهم شده باشد، می‌تواند محاسنی داشته باشد اما نباید از معایب بزرگ آن غافل شد. وی ادامه داد: بهتر است شهرداری طرح مدنظرش را در کنار طرح اصلی به صورت آزمایشی اجرا کرده و سپس تصمیم به اجرای طرح به صورت سراسری کند. هنوز از مبنای مطالعاتی این طرح و جزئیات دقیق قیمت و نحوه اجرای آن اطلاعاتی منتشر نشده است.
رئیس پلیس اسبق راهور تهران با بیان اینکه آلودگی هوا و ترافیک دو مشکل اصلی اجرای طرح جدید ترافیک است، تاکید کرد: برخلاف ادعای کاهش ۲۰ درصدی ترافیک، مطمئن باشد با ترافیک سنگین در محدوده طرح ترافیک مواجه می‌شویم. هنوز ساز و کاری برای تعداد خودروهای مجاز اعلام نشده و اگر قرار به خرید طرح از سوی رانندگان تمامی خودروها باشد، ترافیک این منطقه به شدت افزایش می‌یابد. در برخی نقاط شهر و محدوده مورد نظر ترافیک تا ساعت ۲۱ در شرایط عادی ادامه دارد. اجرای این طرح می‌تواند ترافیک را در ساعات مختلف صبح و عصر افزایش دهد.
هاشمی تاکید کرد: با تردد خودروهای بیشتر، آلودگی هوا در محدوده مرکزی شهر افزایش یافته و شاهد آلوده‌تر شدن هوا خواهیم بود. وی با اعلام اینکه مطمئن باشید نگاه شهرداری به موضوع طرح ترافیک جدید کاسبکارانه است، گفت: همه می‌دانیم که شهرداری دلش برای آلودگی هوا و ترافیک نمی‌سوزد و به دنبال منافع خودش است. متاسفانه طرح ترافیک و معاینه فنی به حیاط خلوت درآمد شهرداری تبدیل شده است.
رئیس پلیس اسبق راهور تهران در مورد درآمد شهرداری از اجرای طرح جدید ترافیک، گفت: نمی‌توان رقم دقیقی را اعلام کرد چراکه هنوز جزئیات اجرای این طرح اعلام نشده است. اما اگر یک‌چهارم خودروهایی که توانای حضور در طرح را دارند به این محدوده وارد شوند درآمدش با درآمد فروش سالیانه ۱۰۰ هزار طرح ترافیک ثابت برابری می‌کند.

بازنگری در طرح ترافیک اگر موجب تردد بیشتر خودروها شود، طرح خوبی نیست
رئیس سابق شورای شهر تهران گفت: بازنگری در طرح ترافیک شهر تهران اگر موجب ورود خودروهای بیشتر به محدوده طرح ترافیک شود و آلودگی هوا و همین‌طور ترافیک نیز بیشتر شود، قطعاً طرح به‌دردنخوری است.
مهدی چمران درباره لغو محدودیت ترافیکی در شهر تهران اظهار داشت: ایجاد محدودیت و طرح ترافیک در تهران به دلیل کاهش ترافیک و مهم‌تر از آن کاهش آلودگی هوا بوده است. وی ادامه داد: این طرح اجرایی شد تا خودروهای کمتری در محدوده طرح ترافیک تردد داشته باشند و شاهد کاهش ترافیک و آلودگی هوا باشیم.
رئیس سابق شورای شهر تهران افزود: سال گذشته نیز در شورای چهارم، طرحی مبنی بر بازنگری در طرح ترافیک مطرح شد که باید مورد مطالعه و بررسی بیشتری قرار می‌گرفت. وی بیان داشت: معمولاً به طرح‌ها از جنبه مادی و زیست‌محیطی نگاه می‌کنند. وی گفت: به این طرح نیز نباید به جنبه مادی نگاه کرد، بلکه کاهش آلودگی هوا و ترافیک باید در اولویت قرار داشته باشد.
چمران با تأکید بر اینکه درخصوص بازنگری در طرح ترافیک باید مطالعه دقیقی صورت بگیرد، گفت: اگر با این بازنگری، ورود خودرو به محدوده طرح ترافیک زیاد می‌شود، طرح به ‌درد نخوری است و اگر موجب کاهش تردد خودروها در سطح شهر می‌شود و آلودگی هوا کاسته شود، طرح قابل قبولی است و باید اجرایی شود. وی بیان داشت: برای مطالعه بیشتر بر روی طرح ترافیک می‌توان اجرای آن را در اردیبهشت‌ماه اجرایی کرد.
در نهایت باید یک تلنگر به مسئولان دولت و شهرداری بزنیم که یادتان باشد مدتی کوتاه نمی‌‌گذرد که شما به دولت قبل و دوره قبلی‌ها تبدیل می‌شوید کاری نکنید که علاوه بر انتقاد جدید‌ بر شما نتوانید به نفرات جدید انتقادی را وارد کنید چون یادتان می‌آورند که خودتان کاری نکردید.
نکته مهم در این ارتباط توجه به اهدافی است که اعضای شورای شهر درباره توجیه از میان برداشتن طرح ترافیک مطرح می‌کنند، ابتدا باید اهداف و بعد باید درباره زمان ملموس شدن این اهداف برای مردم فکر کنند، موضوعات شهری مسایلی است که دائم مقابل چشم مردم قرار دارد، نمی‌توان طرحی را مثلا با هدف کاهش ترافیک و آلودگی هوا دنبال کرد و در مدت زمان یک یا دو سال نکته قابل لمسی را به مردم ارائه نداد. بر همین اساس است که به شورای شهر جدید با آن سابقه‌ای که در اذهان عمومی در دوره اول به جای گذاشته‌اند توصیه می‌کنیم که قبل از اجرای چنین طرح‌هایی به پاسخگویی به افکار عمومی بیندیشند. اگر قرار است با اجرای چنین طرحی که مبلغی حدود ۸ میلیون تومان برای یکسال دربردارد فقط به فکر پر کردن خزانه شهرداری باشند باید منتظر نتیجه‌ای مانند بنزین‌های وارداتی «برخی‌ها» و کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور بود.
نکته دیگری که باید از مسئولین امر و به خصوص آقای نجفی و پورسیدآقایی پرسید این است که آیا همانطور که شهردار تهران گفته واقعا سهمیه همه افراد قطع می‌شود یا مسئولین دولتی، نماینده‌های مجلس و شورای شهر، آقازاده‌ها و دارای ژن‌های برتر، روسای بانک‌ها و... از این طرح جدید مستثنی هستند؟

طرح جدید ترافیک پایتخت و ۱۰ سوال
به نظر می‌رسد طرح جدید ترافیک که ایده آن مطرح شده، قبل از اینکه برنامه‌ای اجرایی و عملیاتی باشد، ایده‌ای آرمان‌گرایانه است و به همین دلیل در ذهن من به عنوان یک شهروند سوالات متعددی در مورد اجرای این طرح شکل گرفته که برخی از آن‌ها را با خوانندگان این نوشتار به اشتراک می‌گذارم.
سوال اول؛ سابقه طرح ترافیک به سال ۱۳۵۷ یعنی حدود ۴ دهه قبل باز می‌گردد. آیا برای لغو طرحی که ۴ دهه قدمت دارد، ۴ ماه فکر و برنامه ریزی شده است و آیا در ۳ ماه باقی مانده تا آخر سال طرح جدید قابل اجراست؟ سوال دوم؛ در حال حاضر ورود به محدوده طرح ترافیک برای تعداد محدودی خودرو با پرداخت پول آزاد است. آیا منطق اینکه ورود به این محدوده برای همه خودروها با پرداخت پول آزاد باشد، استدلال صحیحی است؟ سوال سوم؛ هدف اولیه از اجرای طرح ترافیک، ایجاد محدودیت برای ورود خودروها به محدوده مرکزی شهر به منظور کاهش ترافیک و آلودگی هوا بوده است. آیا آزادی ورود همه خودروها به این محدوده این هدف را تامین می‌کند؟
سوال چهارم؛ هدف از اجرای طرح جدید، آزادی بیشتر به مردم برای ورود به محدوده طرح ترافیک اعلام شده است. آیا اینکه هر شهروندی که پول بیشتری بپردازد می‌تواند وارد این محدوده شود، به معنای آزادی بیشتر به مردم است؟ سوال پنجم؛ ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران به ویژه در نیمه دوم سال پاسخگوی انبوه شهروندانی است. آیا در طرح جدید ترافیک وسایل نقلیه عمومی آمادگی پاسخگویی به انبوه مسافران را دارند؟ سوال ششم؛ ورود و تردد انبوه موتورسیکلت‌ها به محدوده طرح ترافیک، یکی از معضلات اصلی این محدوده است. با توجه اینکه به گفته مسئولان مربوطه موتورها ۶ تا ۸ برابر خودروها آلودگی تولید می‌کنند آیا در طرح جدید ترافیک برای معضل موتورسیکلت‌ها فکری شده است؟
سوال هفتم؛ در حال حاضر خودروهای آلاینده از جمله اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند. آیا در طرح جدید ترافیک بین این خودروها و خودروهای پاک مانند خودروهای هیبریدی تفاوتی وجود دارد؟ سوال هشتم؛ هزاران جانباز و معلول و نیز بسیاری از بیماران خاص به دلیل مشکلات جسمی از خودروهای دارای مجوز طرح ترافیک با حداقل تعرفه برای تردد در سطح شهر و مراکز درمانی استفاده می‌کنند. آیا در طرح جدید ترافیک برای این گروه از شهروندان برنامه‌ریزی شده است؟ سوال نهم؛ در حال حاضر بسیاری از خودروهای غیرامداد و اورژانس از جمله خودروهای مسئولان درجه ۲، نه تنها وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند که از خطوط ویژه بی‌آرتی عبور می‌کنند. آیا در طرح جدید ترافیک به جز افراد ثروتمند که می‌توانند وارد این طرح شوند، مسئولان نیز مستثنی هستند؟
سوال دهم؛ در حال حاضر نیز نیروهای پلیس و دوربین‌های هوشمند، ظرفیت کنترل ورودی‌های طرح زوج و فرد و طرح ترافیک را ندارند و گواه آن انبوه خودروهایی است که با پوشاندن پلاک خود وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند. آیا در طرح جدید ترافیک که قرار است ورود به محدوده طرح ترافیک برای همه خودروها آزاد شود، برای کنترل انبوه خودروها چاره‌ای اندیشیده شده است؟

نویسنده: نسیم بابایی

https://siasatrooz.ir/vdcirrazut1auq2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی