میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی جامعه گزارش
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۳۵
 
 
فرمانداری آب پاکی را روی دست شهرداری ریخت
طرح جدید ترافیک ۹۷ تهران تعلیق شد
طرح جدید ترافیک ۹۷ تهران تعلیق شد
 

با وجود اصرار شهرداری تهران مبنی بر اجرای غیرکارشناسی طرح ترافیک عضو کمیته انطباق فرمانداری تهران می‌گوید باید شورای حل اختلاف در مورد طرح جدید ترافیک نظر دهد و اجرای آن در سال آینده با شرایط فعلی امکان ندارد.
۳ ماه بیشتر از عمر مدیریت جدید شهری نگذشته بود که خبر رسید شهرداری قرار است طرح جدید ترافیک را اجرای کند. طرحی که از همان ابتدا کارشناسان انتقادات جدی به آن داشته و آن را خام و ناپخته عنوان کردند.
با توجه به اینکه حدود ۴۰ سال از اجرای طرح ترافیک تهران می‌گذرد، ارائه طرح جدید یکی از ملزومات شهر تهران محسوب می‌شود چراکه پایتخت نسبت به گذشته توسعه و افزایش جمعیت داشته است. حال مدیریت جدید شهر تهران در اولین اقدام خود طرح جدید ترافیک را با ابهامات و مشکلات زیادی مطرح کرد.
در ابتدا مسئولان امر چراغ خاموش حرکت می‌کردند و توضیحی در این‌باره نمی‌دادند. سوالات زیادی ایجاد شد و هر روز موج انتقادات بیشتر می‌شد.
در بررسی‌های اولیه طرح جدید ترافیک تهران، اعضای شورای شهر اطلاعات کافی و دقیقی در این‌باره نداشتند و در این خصوص برداشت‌های خود را اعلام می‌کردند که موجب سرگردانی مردم در طرح جدید ترافیک می‌شد و یکی از تذکرات آنها به مدیریت شهری این بود که چرا اطلاعات طرح در اختیار اعضای شورا قرار نگرفته است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران اعلام کرد: بازنگری طرح ترافیک شهر تهران در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در حال انجام است اما هنوز پیشنهادی از سوی شهرداری تهران مبنی بر مطرح شدن آن در صحن علنی شورا ارائه نشده است این در حالی است که معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران باید قبل از ارائه لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد خود را مبنی بر تعیین وضعیت و سرنوشت طرح ترافیک سال آینده به شورای شهر ارائه کند.
محمد علیخانی تاکید دارد که هر گونه تغییری در محدوده طرح ترافیک باید در گام نخست به تصویب شورای ترافیک برسد تا قابل ارائه در صحن علنی شورای شهر و در نهایت منجر به تصویب آن شود.
شائبه درآمدزایی در این طرح برای شهرداری بالا گرفت و کارشناسان معتقد بودند تنها هدف شهرداری کسب پول از این طرح است.
محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این‌باره گفت: با این فرمول جدید شهروندان آزادی بیشتری در ورود به محدوده طرح ترافیک را دارند به همین خاطر به احتمال زیاد موضوع ثبت‌نام و فروش سالانه آرم ترافیک برای همیشه در تهران منتفی خواهد شد.
وی معتقد است، که شهرداری با اجرای طرح جدید ترافیک تهران به دنبال درآمدزایی بیشتر نیست و با این اقدام شاهد کاهش آلودگی هوا و ترافیک خواهیم بود و طرح ترافیک نیز عادلانه‌تر بین شهروندان توزیع می‌شود.
معاون شهردار تهران اعتقاد دارد که با آزاد شدن طرح ترافیک همه مردم مجاز هستند که به این محدوده ورود داشته باشند اما این ورود با عوارضی همراه است که باید آن را بپردازند.
شهرداری تهران علی‌رغم ایرادهای کارشناسان به این طرح، طرح جدید ترافیک را برای تصویب به شورای ترافیک تهران ارسال کرد؛ پلیس راهور که یکی از اعضای شورای ترافیک است از همان ابتدا جزو مخالفین سرسخت این طرح بود و اعتقاد داشت که تجهیزات و امکانات لازم برای اجرای این طرح وجود ندارد.
سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت در این‌باره گفت که این طرح خام است و پلیس با آن مخالف است. اما نهایتا در شورای ترافیک پلیس هم با طرح جدید ترافیک موافقت کرد و این طرح برای تعیین نرخ عوارض به شورای شهر تهران ارسال شد.
مسئولان شهرداری تهران معتقدند که این طرح بار ترافیکی را کاهش می‌دهد. پورسیدآقایی در دفاع از این طرح به صحن شورا آمد و در این‌باره گفت: اجرای این طرح موجب می‌شود که ۲۰ درصد ترافیک تهران کاهش یابد و آلودگی هوا هم کمتر می‌شود و عدالت نیز در نحوه استفاده از طرح ترافیک جدید برای شهروندان لحاظ خواهد شد و از ۱۵ فروردین سال آینده نیز طرح ترافیک جدید اجرایی می‌شود.
شهرداری طرحی را به شورا ارائه کرده بود که فقط نرخ بود و نحوه اجرای کار پیوست نشده بود اما با تمام این معایب نهایتا عوارض ورود به محدوده ترافیک توسط اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.
حال باید طرح ترافیک یک خان دیگر را هم طی می‌کرد و فرمانداری تهران باید مهر تایید به اجرای این طرح می‌زد. اما در هنگام بررسی این طرح در کمیته انطباق فرمانداری تهران مباحثی مطرح شد و از ۹ بند طرح ترافیک به ۶ بند آن ایراد قانونی گرفته شده است.
پلیس روز جمعه به طرح جدید ترافیک دوباره واکنش نشان داد و گفت زیرساخت‌های لازم برای این طرح فراهم نیست و تا زمانی که زیرساخت‌ها تکمیل نشود اجازه اجرای طرح داده نمی‌شود.
سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران نیز در مخالفت با اجرای طرح جدید ترافیک گفت: تا زمانی که شهرداری تهران زیرساخت‌های طرح ترافیک جدید مانند دوربین‌های خروجی را نصب نکند، این طرح قابل اجرا نیست و کارت‌های طرح ترافیک سال ۹۶ در سال ۹۷ هم اعتبار خواهد داشت.
در این‌باره محمد قانبیلی عضو کمیته انطباق فرمانداری تهران گفت: باید شورای حل اختلاف در مورد طرح جدید ترافیک نظر دهد و اجرای آن در سال آینده با شرایط فعلی امکان ندارد و حتی اجرای طرح فعلی هم در سال آینده وجود ندارد.
قانبیلی معتقد است، بعضی از مواردی که در این طرح آمده است با قانون مغایرت دارد و اجحاف در حق مردم است و باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.
براساس این گزارش، شهرداری تهران با توجه به انتقادهای فراوان کارشناسی که به این طرح بود اصرار بر انجام آن بدون توجه به زیرساخت‌ها داشت. حال به نظر می‌رسد مسئولان سایر نهادها به مشکلات این طرح پی برده و در مرحله آخر قصد دارند جلوی اجرای آن را بگیرند.

آخرین وضعیت نحوه صدور طرح ترافیک به خبرنگاران اعلام شد
رئیس شورای شهر تهران درخصوص آخرین وضعیت نحوه صدور آرم طرح ترافیک به خبرنگاران توضیح داد.
محسن هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به اینکه هنوز آیین نحوه صدور آرم طرح ترافیک به خبرنگاران در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران تهیه نشده است، اظهار کرد: با توجه به بررسی لایحه بودجه ۹۷ شهرداری تهران این موضوع به بعد از تصویب بودجه موکول شده است.
وی تصریح کرد: درخصوص میزان پرداختی از سوی خبرنگاران درخصوص طرح ترافیک، منتظر نظر معاونت حمل‌و نقل شورای شهر تهران هستیم و در نهایت تصمیم‌گیری خواهیم کرد.
هاشمی‌رفسنجانی درخصوص رقم پرداختی از سوی خبرنگاران گفت: در این زمینه فعلاً نمی‌توان رقمی را گفت و باید منتظر باشیم ولی چیزی که مهم است این است که در این زمینه شورای شهر و شهرداری تهران شرایط این قشر از جامعه را در نظر خواهد داشت.
رئیس شورای شهر تهران درخصوص اجرای طرح ترافیک جدید در سال آینده، بیان کرد: هنوز زمان دقیقی برای اجرای طرح در نظر گرفته نشده چراکه شهرداری تهران باید زیرساخت‌های لازم را برای اجرا فراهم کند و امکان دارد طرح بعد از فروردین اجرا شود.

کد مطلب: 103279
 
Share/Save/Bookmark