اولين رئيس يارپا
سازمان نوپا و تازه تأسيس يارپا، براي شروع کار خود، دکتر «ليسا پورتر» را به عنوان اولين رئيس اين سازمان برگزيده است.
خانم ليسا پورتر، همانند رؤساي ادارههاي يارپا، در سازمان دارپا فعاليت و همکاري ميکرده است و پروژههاي مهمي را در دارپا و «ناسا» سازمان ملي هوانوردي و فضايي آمريکا مديريت کرده است.
دکتر پورتر، داراي ليسانس مهندسي هستهاي و دکتراي فيزيک کاربردي است و با پيوستن به اداره مدير اطلاعات ملي آمريکا، به عنوان مدير فعلي يارپا انتخاب شده است.
بنابر اخبار منتشره، تا قبل از حادثه يازده سپتامبر، هيچ اسم و نشاني از وي در رسانهها نبوده است و بعد از اين حادثه، پورتر با حاضر شدن در رسانهها به عنوان يکي از اعضاي دارپا اعلام ميکند از اين زمان به بعد بايد قدرت خود را به رخ دشمنان بکشيم.
وي بعد از انتخاب شدن به عنوان سرپرست يارپا، غافلگير کردن دشمنان و حتي غافلگير کردن مردم آمريکا از تجهيزات بسيار پيشرفته نظامي و امنيتي را به عنوان اهداف يارپا معرفي ميکند و ميگويد: يارپا به عنوان بازوي اطلاعاتي آمريکا به آينده دور نگاه ميکند و دشمنان آمريکا بايد منتظر پاسخهاي کوبنده و قاطع يارپا و دارپا باشند.
اقدامات منتشر شده يارپا تا به حال
با وجود نوپا بودن سازمان يارپا و با وجود مراقبتهاي بسيار اين سازمان اطلاعاتي و تا حدودي صنعتي، اخباري مبني بر فعاليتهاي انجام گرفته اين سازمان به بيرون درز کرده است.
به نظر ميرسد عمده فعاليت اين سازمان در جمعآوري، تجزيه و تحليل اطلاعات در فضاي سايبر و خارج از فضاي سايبر است.
لازم به ذکر است اين سازمان در کنار فعاليتهاي گسترده اطلاعاتي و آموزش افسران اطلاعاتي و جاسوسهاي آمريکا درباره تجهيزات و روشهاي نوين اطلاعاتي، نيمنگاهي به فعاليتهاي صنعتي و همکاري با سازمان دارپا دارد.
ساخت تجهيزات صنعتي با همکاري دارپا، ناسا و يارپا
وبسايت «وايرد مگزين» درباره فعاليت يارپا و نحوه ارتباط اين سازمان با ناسا و دارپا ميگويد: تمام مسائل، موضوعات و تجهيزاتي که مبتني بر جاسوسي و جمعآوري اطلاعات باشد با نظر مستقيم يارپا انجام ميشود و يارپا بايد درباره نحوه عملکرد و برنامهريزي تجهيزات اطلاعاتي و جاسوسي هواپيماهاي بدون سرنشين و هرگونه وسيلهاي که براي جمعآوري اطلاعات به کار ميرود نظر خود را اعلام کند.
تعامل ميان يارپا، ناسا و دارپا براي ساخت هواپيماي بدون سرنشين ايكس ۵۱
ايکس۵۱ هواپيماي بدون سرنشين آمريکايي است که نخستين پروازش را در ۲۶ مي۲۰۱۰ انجام داده است و هماکنون در حال پروازهاي آزمايشي است و توسط نيروي هوايي ايالات متحده به کار گرفته خواهد شد.
هواپيماي ايکس۵۱ تست مافوق صوت بودن و رسيدن به سرعت ماخ ۶ را در مسافت حدودا ۴۰۰۰ مايل در ساعت (۶۴۰۰ کيلومتر / ساعت) در ارتفاع را در تاريخ ۲۶ مي ۲۰۱۰ با موفقيت انجام داده و همچنين طولانيترين مدت زمان پرواز در سرعتهاي بيش از ماخ ۵ را نيز به دست آورده است.
اين هواپيماي بدون سرنشين براي اهداف جاسوسي، اطلاعاتي و عکسبرداري مورد استفاده قرار ميگيرد. اين هواپيما مافوق صوت با اتصال به هواپيمايB۵۲ براي پرواز آماده ميشود.
توضيح عدد ماخ: (يک متغير مهم در بررسي پرواز در سرعتهاي بالا، عدد ماخ است. عدد ماخ به صورت ساده مقدار سرعت هواپيما يا سرعت هوا به نسبت سرعت صوت است. بنابراين هواپيمايي که سرعتش دو ماخ است، در واقع با سرعت دو برابر سرعت صوت پرواز ميکند. دانستن مقدار سرعت صوت براي پرواز بسيار مهم است.)
ادامه دارد...