يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۱
کد مطلب : 129577

مذاکره با آمریکا و اقتصاد کشور

اقتصاد کشور به دلار گره خورده است، هر اندازه که دلار بالا برود قیمت ها هم بالا می‌رود، بازار هم به این مسئله کاری ندارد که اگر این دلار پایین بیاید قیمت ها هم باید پایین بیاید. در صورتی که قیمت ها با پایین آمدن دلار باید پایین بیاید اما آنچنان به سقف چسبیده که می خواهد آن را سوراخ کند و بالاتر هم برود. این که چرا با پایین آمدن ارزش دلار قیمت ها همچنان بالا می ماند مسئله ای است که تاکنون حل نشده است.
اقتصاد کشور دلار زده است، تبعیت اقتصاد از یک ارز خارجی معضل بزرگی است که دامن کشور را گرفته و مردم را تحت تأثیر مستقیم خود قرار داده است. این روند و فرآیند تا جایی پیش رفته که حتی بر روی قیمت خانه، زمین و آپارتمان هم تأثیر دارد و با بالا رفتن قیمت دلار اجاره و فروش نیز بالا می رود.
چنین اتفاقاتی در جایی دیده نشده یا حداقل بنده از آن بی اطلاع هستم و به نظر می رسد که این پدیده صرفاً شامل حال ایران است و دیگر کشورها که حتی از نظر اقتصادی در شرایط بسیار بدتری از ایران هستند تحت تأثیر دلار قرار نمی‌گیرند.
این دلار کذایی! حتی با یک اظهار نظر یا یک موضع گیری و اقدامی تحت تأثیر قرار می گیرد و بالا و پایین می شود. همین نوسانات خود تأثیر منفی بر اقتصاد و از همه مهمتر معیشت مردم دارد.
چند روزی است که زمزه مذاکرات ایران و آمریکا در رسانه ها به طور غیر رسمی مطرح شه بود که دیروز نماینده ایران در سازمان ملل این مذاکرات را تأیید کرد.
البته گفت که مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در عمان در جریان است که نمایندگی ایران در سازمان ملل با این جمله که مذاکرات در جریان است، این اولین مذاکره نبوده و آخرین هم نخواهد بود، خبر را تکمیل کرد. همین خبر مذاکرات، بر روی بازار ارز به ویژه دلار تأثیر گذاشته و باعث کاهش ارزش آن شده است.
اقدامات اقتصادی هم بی تأثیر نبوده اما به نظر می آید که تصمیمات سیاسی بیشترین تأثیر را بر روی دلار دارد. تأثیر پذیری اقتصاد کشور از دلار را باید کاهش داد، دولت با همفکری کارشناسانی که طرح و برنامه ای برای مهار آن دارند باید همکاری کنند تا کشور از این وضعیت خارج شود.
ثبات اقتصادی حتی اگر قیمت ها در اوج هم باشد، مانند اکنون، مردم را از سردرگمی بیرون می آورد و حتی تولید کننده و سرمایه‌گذار نیز آسوده‌تر به فعالیت اقتصادی خود می‌پردازد. در این میان تنها آنهایی از این فضای آشفته اقتصادی سود می برند که دست به دلالی، بنگاه داری و شیادی اقتصادی می زنند و هیچگاه نیز خواهان پایان یافتن چنین وضعیتی نیستند و حتی بر ادامه آن اصرار و اقدام هم می کنند.
آسایش و امنیت اقتصادی مردم بسیار مهم است، برای به دست آوردن یک آسایش و رفاه نسبی اگر مذاکره واقعاً گره گشا است، با رژیمی که سال ها است و در واقع از زمان پیروزی انقلاب تاکنون، ایران را تحت تحریم قرار داده است، مذاکره کنید و به حل اختلافات و مشکلات بپردازید. اگر واقعاً می شود با آمریکا مذاکره کرد و به نتیجه رسید.
اما اگر نتیجه چنین مذاکراتی به بن بست رسیدن است، قطعاً این نتیجه تأثیر منفی شدیدتری بر روی اقتصاد کشور خواهد گذاشت، حتی از آنچه که اکنون وجود دارد. نمونه آن را می توان توافق هسته ای نامید که حتی با وجود توافق امضاء شده از سوی همه اعضای مذاکرات، برجام با روی کار آمدن یک رئیس جمهور نادان و از مدار خارج شد و تأثیر منفی خود را گذاشت.
سال‌هاست که رهبر معظم انقلاب بر روی حذف دلار از معاملات و معادلات اقتصادی تأکید می‌کنند، همانگونه که بر روی خروج اقتصاد کشور از وابستگی به نفت تأکید دارند اما مسئولان در هر دوره‌ای غفلت می کنند و این توصیه‌های مهم و اساسی را در اقتصاد پیاده نمی‌کنند و شرایط همین است که می‌بینیم.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdciy3azyt1arw2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی