چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۲
کد مطلب : 129791

خط قرمزی که باید شناخت

نگاهی بر صحنه بین‌الملل بیانگر آن است که غرب همزمان چهار پرونده را دنبال می‌کند. اروپا و آمریکا اخیرا در کنار تاکید بر ارسال تسلیحات بیشتر به کی یف، مجوز استفاده از این تسلیحات برای حمله به خاک روسیه را نیز اعلام کرده‌اند. سران غرب در نشست دیروز برلین با ادعای بازسازی اوکراین نیز بر تشدید حمایت‌های تسلیحاتی از اوکراین و مصادره دارایی‌های روسیه تاکید کردند.
در فاز دیگر غرب افزایش فشارها بر چین را نیز با چاشنی امنیتی در دستور کار قرار داده است. گرانت شاپس، وزیر دفاع انگلیس، چین را متهم کرده است که «کمک‌های مرگباری» را برای استفاده مسکو در جنگ علیه اوکراین به روسیه ارائه کرده یا آماده ارسال می‌کند. کرت کمپبل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت: «شرکت‌های چینی که به شیوه‌ای سیستماتیک در حمایت از روسیه مشارکت داشته‌اند، در کانون توجه هستند.» والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز گفت ایالات متحده برای تحریم شرکت‌هایی که کالاهایی دو منظوره به روسیه صادر می‌کنند با متحدان اروپایی خود هماهنگی می‌کند.
همچنین همزمان با برگزاری نشست فصلی شورای حکام تحرکات اروپا و آمریکا با محوریت دوری از روند سیاسی و مذاکراتی، با ادعاهای واهی و سیاست تهدید  و تحریم علیه ایران شدت گرفت. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که آمریکا با تروئیکای اروپایی هماهنگ است.در همین چارچوب نیز انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست شورای حکام قطعنامه‌ای را علیه ایران تصویب کردند. آمریکا نیز دیروز از تحریم‌های جدید علیه فعالان خارجی در حوزه نفت ایران خبر داد. مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز در دیدار با بایدن مدعی هماهنگی برای افزایش فشارها علیه ایران شد.
در رویکردی که برخی آن را تحولی بزرگ در سیاست‌های آمریکا و اروپا در قبال جنگ غزه می‌دانند در حالی آمریکا طرحی برای آتش بس را ارائه کرده که تحرکات دیپلماتیک برای به نتیجه رسیدن آن را نیز افزایش داده است.متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که توافق آتش‌بس غزه بر «دستیابی به آرامش در شمال اسرائیل و جنوب لبنان» کمک می‌کند. آمریکا در چارچوب این آتش بس اقدام به تصویب قطعنامه در شورای امنیت کرده و خواستار فشار بر حماس برای پذیرش آتش‌بس شد.
آمریکا و تروئیکای اروپایی در حالی این چهار پرونده با چاشنی امنیتی، را به صورت موازی پیش می‌برند که نوع رفتار آنها تناقضی قابل توجه را اشکار می‌سازد. در حالی که مسائلی همچون روسیه، چین و ایران از راه مذاکره و اجرای تکالیفی که غرب متعهد به اجرای انهاست قابل رفع می‌باشد، غرب، رویکرد تقابلی و تنبیهی را در پیش گرفته است. به عبارتی دقیق‌تر آمریکا و شرکای اروپایی‌اش، در این پرونده‌ها راهکار تعامل را کنار نهاده و با ادعاها ساختگی و واهی به دنبال تبدیل آنها به چالش‌های امنیتی در ابعاد بین‌المللی بوده و چنان به افکار عمومی القا می‌سازند که گویی در حال مقابله با تهدیداتی علیه امنیت جهان هستند.
اما در پرونده فلسطین هر چند که غربی‌ها با مدیریت آمریکا، ادعاهایی مبنی بر دلسوزی برای غزه را سر می‌دهند که رفتارشان در قبال رژیم صهیونیستی نه بازدارنده بلکه برگرفته از مجموعه‌ای از مشوق‌ها و امتیازدادن‌هاست که نتیجه آن نه برقراری آتش‌بس بلکه استمرار جنایات این رژیم در غزه خواهد بود.
 نگاهی بر رفتارهای آمریکای و تروئیکای اروپایی طی این روزها بیانگر استمرار اجرای راهبرد امنیت ملی آمریکا با محوریت تهدید دانستن چین، روسیه و ایران و نیز استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای مقابله با زوال روز افزون رژیم صهیونیستی می‌باشد. اکنون این سناریو مطرح است که آمریکا و شرکای اروپایی‌اش، با ایجاد فضای امنیتی در صحنه بین الملل با پرونده‌های دروغین و ساختگی همچون روسیه، چین و ایران هسته‌ای، و نیز بازی با کلید واژه پایان جنگ غزه برآنند تا از یک سو بر شکست سنگین حامیان آمریکا و رژیم صهیونیستی در انتخابات اخیر پارلمان اروپا سرپوش گذارند و از سوی دیگر برآنند تا از نظم نوین چند جانبه گرایانه در جهان جلوگیری نمایند بویژه اینکه این تحرکات همزمان با نشست بریکس در مسکو و درخواست دهها کشور برای پیوستن به این اتحادیه صورت گرفته است. رفتارهای غرب نشان می‌دهد که سیاست تهدید و یکجانبه‌گرایی مزدورانه محور سیاست‌های این کشورها می‌باشد و لذا جا دارد تا نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری به این مهم توجه داشته و از طرح وعده‌هایی همچون احیای برجام و یا لغو تحریم‌ها خودداری نمایند چرا که در مقطع کنونی برای آمریکا و شرکای غربی‌اش مذاکره هیچ معنای ندارد و طرح مسائل مذاکراتی و برجامی از سوی نامزدها جز دلسردی دوستان ایران در شرایط حساس منطقه و توهم زدگی غرب نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.
 
قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcgyy9qqak9xu4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی