جمعه ۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۶
کد مطلب : 129864

آیا محمد فاضلی در ایران یکی است؟

برنامه‌ای با نام سپنج در یکی از شبکه‌های خانگی تولید و پخش می‌شود که گفت‌وگو محور است بنده همه این مصاحبه‌ها را دیده و شنیده‌ام، یکی از مصاحبه شونده‌ها محمد فاضلی جامعه شناس و استاد دانشگاه است.
مجری برنامه که علی درستکار مجری سابق صدا و سیماست در آغاز برنامه اشخاصی که با آنها مصاحبه کرده معرفی می‌کند و در پایان می‌گوید فلانی در ایران یکی است، این جمله شامل حال آقای محمد فاضلی نیز شده است.
برنامه میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری با حضور کارشناسان، مجری و مشاوران او برگزار شد و تاکنون همگان دیدند و شنیدند که در این برنامه چه اتفاقی افتاد.
رفتار محمد فاضلی در جایگاه مشاور فرهنگی یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری که خود یک جامعه شناس و دکتر است، رفتاری ناپسند و دور از اخلاق بود. هراندازه که شهاب اسفندیاری او را با سخنانش تحریک کرد او در یک برنامه زنده میزگرد فرهنگی حق نداشت که از خود بی‌خود شود و آنگونه صحنه را ترک کند و میکروفن و متعلقات آن را به سوی میز نامزد ریاست‌جمهوری پرتاب کند.
چرا یک استاد دانشگاه و دکترای جامعه‌شناسی که چندین کتاب نیز به چاپ رسانده و سعی دارد در بهبود وضعیت جامعه ایرانی گام بردارد، اینگونه برآشفته ‌شود و عنان از دست ‌دهد که صحنه برنامه زنده را با آن حالت ترک کند؟
قطعاً محمد فاضلی از منطق برخوردار است، اما در این برنامه نتوانست عصبانیت خود را کنترل کرده و از زبان، عقل و منطق خود برای ادامه برنامه بهره ببرد و پاسخ شهاب اسفندیاری را بدهد. در چنین شرایطی باید گفت زمانی که دو فرد در مقابل دوربین زنده تلویزیون که هر دو تحصیلکرده،‌ باسواد و سابقه کار فرهنگی و اجتماعی هستند نمی‌توانند با هم گفت‌وگو داشته باشند، از مردم جامعه چه انتظاری می‌توان داشت که در کوچه و خیابان به دلیل اتفاقات کوچک با هم درگیر و گلاویز نشوند؟!
افکار عمومی از دو فرد تحصیلکرده در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی چه انتظارات و توقعاتی دارند؟ از نامزد‌ ریاست جمهوری که فردی چون محمد فاضلی را مشاور فرهنگی خود کرده چه انتظاری دارند؟
از این بحث گذشته، یک نکته به نظر می‌رسد و آن این است که برخی با وجودی که تریبون به آنها داده می‌شود و اجازه دارند سخنان و مواضع خود را بیان کنند، اما با رفتاری مانند آقای فاضلی سعی در ایجاد فضای آشفته و تبدیل آن به آشوب دارند.
آیا می‌توان به محمد فاضلی گفت او در ایران تنها یکی است؟ رفتار غیرفرهنگی و دور از ادب او را چگونه می‌توان توجیه کرد؟ برخی در دفاع از او برخاستند و صداوسیما، مجری برنامه و شهاب اسفندیاری، کارشناس فرنگی را متهم کردند در حالی که ناشکیبایی فاضلی در مقابل سخنان اسفندیاری آن صحنه ناپسند را پدید آورد.
در این میان هر دو طرف یعنی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و سازمان صدا و سیما در انتخاب مشاوران و کارشناسان برنامه باید دقت بیشتری داشته باشند تا از بروز اتفاقاتی مانند میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان جلوگیری کند.
موضع‌گیری‌هایی که در طرفداری از محمد فاضلی در فضای رسانه‌ای کشور دیده می‌شود، موضع‌گیری‌های غیرمنطقی و به دور از عقلانیت سیاسی و وجدان است،‌ هواداران مسعود پزشکیان به صرف آن که در اردوگاه اصلاح طلبان قرار دارند به حمایت پرداختند، در حالی که اگر به وجدان و اخلاق خود مراجعه می‌کردند منصفانه نظر می‌دادند و موضع می‌گرفتند.
چنین شرایطی برای طیف مقابل یعنی اصولگرایان نیز باید حاکم باشد و نباید به‌دلیل هم‌طیف و همفکر سیاسی بودن، حق را زیرپا گذاشته و نادیده گیرند.
قدر مسلم با هوچی‌گری، تخریب فضای سیاسی و با ایجاد شائبه و مظلوم‌نمایی نمی‌توان افکار‌عمومی را فریب داد. چرا که مسلم است مردم با نگاهی وارد عرصه انتخابات خواهند شد و هواداران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز باید هوشیاری خود را حفظ کنند و تحت‌تأثیر اتفاقاتی مانند کاری که محمد فاضلی، دکتر و جامعه شناس در برنامه زنده تلویزیونی کرد قرار نگیرند.
شاید محمد فاضلی یکی در ایران باشد، اما در جرگه آنهایی که اخلاق را رعایت نمی‌کنند.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdch-wnzk23ni6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی