شنبه ۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۷
کد مطلب : 129882

کدام عذرخواهی؟

جهان در حالی معطوف به نسل‌کشی غزه است که برای برخی همچنان ده‌ها هزار شهید و زخمی از جمله 17 هزار کودک معنایی ندارد و خوش‌گذرانی‌های خود را بر انسانیت برتری می‌دهند. نمونه این رفتار را در اقدام اخیر سفارت رژیم سلطنتی انگلیس در تهران می‌توان مشاهده کرد. صفحه رسمی سفارت انگلیس در تهران ویدیویی مبنی بر مقایسه برخی از ویژگی‌های فرهنگی و عادات مردم انگلیس با ایرانیان به اشتراک گذاشت. کارکنان سفارت و همچنین سایمون شرکلیف، سفیر انگلیس در این ویدیو حضور دارند. در بخشی از این وئدئو شرکلیف در ادامه سخن راوی که می‌گوید انگلیس‌ها عاشق ماهی و سیب‌زمینی سرخ‌کرده هستند، می‌گوید: «ولی جوجه و یه چیزهای دیگه خیلی می‌چسبه!»
در کنار ابعاد پنهان و پیدا انتشار این ویدئو اما یک نکته قابل توجه در اقدام جدید سفارت انگلیس مشاهده می‌شود که پرده از ماهیت واقعی و ریاکارانه و فریبکارانه آنها بر می‌دارد. در بخشی از این ویدئو چنین عنوان می‌شود: «ما انگلیسی هستیم و معلوم است برای همه چیز عذرخواهی می‌کنیم، اما در تعارف به پای ایرانی‌ها نمی‌رسیم».
این ادعا از درون سفارت انگلیس در حالی مطرح می‌شود که یک سوال در اذهان عموم ایجاد می‌شود و آن اینکه انگلیسی‌ها از کدام عذرخواهی صحبت می‌کنند؟ در قحطی تحمیلی انگلیسی‌ها به ایران در طول جنگ جهانی میلیون‌ها ایرانی جان خود را از دست دادند و نه تنها غرامتی پرداخته نشد بلکه عذرخواهی نیز صورت نگرفت. کودتای 28 مرداد توسط آمریکا و انگلیس رقم خورد، در طول دوران انقلاب مردم با هدایت دستگاه‌های امنیتی آمریکا و انگلیس توسط رژیم پهلوی بازداشت و شکنجه و شهید شدند، در طول 8 سال دفاع مقدس انگلیس دوشادوش رژیم بعث علیه ایران بود، انگلیس در تحریم‌ها علیه ایران که جان میلیون‌ها نفر از جمله بیماران پروانه‌ای و خاص را تهدید کرده است نقشی موثر و مستقیم داشته در حالی که خانم دوهان نماینده ویژه سازمان ملل در امور قهری یکجانبه رسما این تحریم ها را جنایت علیه بشریت و ناقض تمام قوانین بین‌المللی عنوان داشته است، انگلیس در خرابکاری و اقدام علیه حقوق هسته‌ای ایران نقشی اساسی ایفا کرده است، انگلیس و بویژه رسانه‌های حاکمیتی آن همچون بی بی سی همواره حامی و تریبونی برای تطهیر و حمایت از گروه‌های تروریستی و قاتلان مردم ایران و برهم زنندگان امنیت و تمامیت ارضی ایران بوده اند،  انگلیس در تمامی فتنه‌ها و اغتشاشات و انحراف مطالبات مردمی به عرصه اشوب و برهم خوردن امنیت ایران نقشی اساسی داشته است و... که برای هیچ کدام از آنها عذرخواهی نکرده است. ملت ایران می‌تواند هزاران مود از فتنه انگیزی و جنایت انگلیسی‌ها علیه ایران و ایرانی را بر شمارد که دولتمردان انگلیس به خاطر هیچ کدام از آنها عذرخواهی نکرده‌اند. حال این سوال مطرح است که سفارت انگلیس چگونه مدعی می شود که: «ما انگلیسی هستیم و معلوم است برای همه چیز عذرخواهی می‌کنیم»؟
کارنامه جهانی انگلیس نیز سندی دیگر بر تهی بودن این ادعای سفارت انگلیس است. انگلیسی‌ها در حالی با اعلامیه بالفور و سپس قیومیت بر فلسطین میلیون‌ها فلسطینی‌را قتل عام و وادار به کوچ اجباری کردند که از سال 1948 و تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی در کنار این رژیم به نسل کشی و اشغال اراضی فلسطینی کمک کرده‌اند چنانکه در طول 9 ماه جنگ اخیر غزه از تامین کنندگان تسلیحات رژیم صهیونیستی و  در نهادهای بین‌المللی حامی این رژیم بوده‌اند، اما هرگز بابت این جنایات عذرخواهی نکرده‌اند. 20 سال اشغالگری و جنایت در افغانستان و عراق، ایجاد و حمایت و پناه‌دادن به گروه‌های تروریستی ، مشارکت در تحریم‌های آمریکا علیه سایر کشورها که رسما تروریسم دولتی می‌باشد، قتل عام میلیون‌ها انسان بی گناه در استرالیا، کانادا و سایر مستعمرات به چرم بومی بودن و رنگین پوست بودن، دو قرن جنایت در هند، سالها جنایت و کشتار و استعمار و استثمار در آفریقا و آمریکای لاتین و... تنها گوشه‌ای از کارنامه سیاه انگلیس در صحنه جهانی است که هرگز بابت آن عذرخواهی نکرده‌اند.
با توجه به کارنامه چندین قرن استعمار گری و استثمار و جنگ افروزی و تفرقه افکنی و پاره پاره سازی ملت‌ها و کشورها که تا به امروز نیز ادامه دارد، نشان می دهد که عملا واژه‌ای و کلامی با مفهوم عذرخواهی در فرهنگ لغت سیاسی انگلیسی‌ها هیچ جایگاه نداشته و ندارد و مقایسه کردن عذرخواهی انگلیسی با تعارف ایرانیان، یک دروغ و آدرس غلط دادن است که ابعاد  دیگری از ماهیت دو رو و غیر قابل اعتماد انگلیسی‌ها را اشکار می سازد.
در نهایت آنکه با توجه به سابقه انگلیسی‌ها در اقصی نقاط جهان از جمله ایران بویژه در زمان برگزاری انتخابات‌ها و سازماندهی آشوب‌ها و سازماندهی برهم زنندگان امنیت کشورها، انتشار چنین ویدئویی در مقطع کنونی و چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایران جای تامل دارد؟!!
 
قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdch6wnzi23ni6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی