دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۸
کد مطلب : 130623

اشتباه محاسباتی ممنوع

جهان معطوف به نسل‌کشی در غزه است اما گویی غرب در کنار حمایت از رژیم صهیونیستی و استمرار دادن به جنگ اوکراین این روزها دغدغه دیگری نیز دارد و آن چیدن میز اتهامات و فشارها و فضاسازی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران است. یی از این مباحث در کنار اعمال برخی تحریم‌ها را مسئله توان موشکی ایران تشکیل می‌دهد.
پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا دیروز مدعی شد که ما از اطلاعات موثق ارائه شده توسط متحدان خود در مورد تحویل موشک‌های بالستیک ایران به روسیه آگاه هستیم. ما در حال بررسی بیشتر آن با کشورهای عضو اتحادیه هستیم.استانو همچنین بدون ارائه اسناد ادعایی خود مدعی شد که اتحادیه اروپا به سرعت و با هماهنگی شرکای بین‌المللی از جمله اقدامات محدودکننده جدید و قابل توجه علیه ایران پاسخ خواهد داد. غرب ماه‌هاست که به تهران درباره ارسال موشک‌ها به روسیه هشدار می‌دهد.
پیش از این نیز وال استریت ژورنال با انتشار خبری مدعی شده که ایران موشک‌های بالستیک با برد کوتاه را به فدراسیون روسیه منتقل کرده است. خبرگزاری بلومبرگ هم گزارش داده است که متحدان اوکراین احتمال می‌دهند جمهوری اسلامی به زودی موشک‌‌های بالستیک به روسیه ارسال کند.قابل توجه آنکه این ادعاهای رسانه‌ای به سرعت با واکنش سران کی‌یف و غرب همراه شده است چنانکه وزارت امورخارجه اوکراین با انتشار بیانیه‌ای نسبت به ادعای روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه ایران موشک‌های بالستیک کوتاه-برد خود را در اختیار روسیه قرار می‌دهد، ابراز نگرانی کرد و از تهران خواست تا از این اقدام خودداری کند.کاخ سفید نیز با استناد به ادعای وال استریت ژورنال گفت انتقال موشک از ایران به روسیه نشانگر یک تشدید تنش بزرگ در حمایت تهران از مسکو است. یک مقام دیگر آمریکایی نیز در گفت‌و‌گو با رویترز ادعا کرد: «ما با دقت انتقال احتمالی موشک‌ها از ایران به روسیه را تحت نظر داریم». «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا که به لندن سفر کرده است نیز گفت اگر ایران موشک‌های بالستیک به روسیه ارسال کرده باشد، این اقدام «تشدید چشمگیر در ماهیت همکاری دفاعی آن‌ها» خواهد بود. این ادعاها البته از سوی ایران و روسیه رد شده است در حالی که غربی‌ها که ماه‌هاست ادعای نقش پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را مطرح می‌کنند تاکنون سندی در این زمینه ارائه نکرده‌اند و سرنوشت ادعایی موشک‌ها نیز به همین روال است.
نکته مهم آن است که بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت از سال 2020 تحریم‌های تسلیحاتی ایران برداشته شده و از سال 2023 نیز تحریم‌های موشکی و پهپادی ایران لغو شده لذا هرگونه ادعای منفی فعالیت احتمالی ایران در این حوزه‌ها نوعی نقض حقوق جهانی ایران است که نشانگر یک جانبه گرایی بی معنای غرب است.
در این میان اما از نکات قابل توجه در رفتار غربی‌ها زنجیره تحرکات آنها طی هفته‌های آغازین شروع کاردولت چهاردهم است. در حالی دولت به ریاست جمهوری دکتر پزشکیان وفاق ملی و تعاملات بین‌المللی از جمله مذاکرات برجامی را مولفه‌های حل مشکلات کشور عنوان داشته است، نوع رفتارهای غرب جای تامل دارد. این روزها در حالی اروپا مدعی رویکرد تعاملاتی با دولت چهاردهم است و البته شخص گروسی مدیر کل آژانس نیز مدعی تلاش برای دیدار با پزشکیان اما در برابر این رویکردهای مذاکراتی رفتار عملی غرب و آژانس بسیار متفاوت‌تر است. رفتار غربی‌ها همچون ادعاهای نقش موشکی ایران در جنگ اوکراین، ادعای دخالت ایران در انتخابات آمریکا، تکرار جوسازی‌های هسته‌ای گروسی مدیر کل آژانس، اعمال تحریم‌های جدید توسط آمریکا و انگلیس، تکرار دروغ پردازی‌های حقوق بشری که البته با رسوایی بزرگ جاوید رحمان گزارش ویژه شورای حقوق بشر در امور ایران با حضور در جمع قاتلان ۱۷ هزار ایرانی به یک افتضاح برای غرب مبدل شد، تکرار هزاران دروغ و بازنشر اخبار کذب با هدف تحریک احساسات و تکرار آشوب‌ و اغتشاش به بهانه سالگرد حوادث پاییز ۱۴۰۱ و... نشان می‌دهد که غرب از یک سو به دنبال ناامید سازی مردم ایران از حل مشکلات کشور است و از سوی دیگر گرفتار سازی تهران در مجموعه‌ای از بحران و چالشهاست تا به زعم خویش در مذاکرات احتمالی ایران به نگارش برجامی بر اساس خواست غرب وادار سازند.
به عبارتی دیگر می‌‌توان گفت که برخی موضاع مطرح شده طی هفته‌های اخیر مبنی بر گره زدن حل مشکلات به مذاکره و رابطه گسترده با غرب این توهم را در اروپا و آمریکا ایجاد کرده که تهران نیازمند آنهاست و لذا با چیدن میز فشارهای متعددی برآنند تا در نهایت تهران را به تسلیم شدن در برابر زیاده‌خواهی‌های خود وادار سازند. مسئله‌ای که تکیه بر داشته‌های درونی و البته روابط با کشورهای منطقه‌ای و دولت و اتحادیه‌های همچون بریکس و شانگهای می‌تواند مولفه‌ای برای برهم زدن این توهم باشد.
 
قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdccixqs12bq1e8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی