کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بهترین روش برای پرورش اردک در ایران کدام است ؟

18 شهريور 1403 ساعت 14:28

پرورش اردک به دلیل مزایای متعدد، از جمله رشد سریع، مقاومت بالا در برابر بیماری‌ها، توانایی تغذیه از منابع غذایی متنوع و امکان پرورش در شرایط مختلف آب و هوایی، محبوبیت زیادی دارد. اردک‌ ها علاوه بر تولید گوشت با کیفیت و خوش‌طعم، به دلیل تولید تخم‌ های مغذی گزینه‌ ای مناسب برای کشاورزان و پرورش‌ دهندگان هستند. هزینه‌ های پایین نگهداری، نیاز کمتر به فضای خاص و قابلیت پرورش در محیط‌ های مختلف، پرورش اردک را به یک فعالیت اقتصادی پرسود تبدیل کرده است.


 

روش های پرورش اردک

انواع نژادهای اردک مناسب برای پرورش در ایران 

نژادهای متنوعی از اردک در دنیا وجود دارند، اما نژادهای "مسکووی" و "پکین" از رایج‌ترین‌ها در پرورش صنعتی و خانگی محسوب می‌شوند. نژاد مسکویی به دلیل تولید گوشت با طعم عالی و توانایی تولید تخم در حد متوسط، یک نژاد چند منظوره و پر طرفدار است.
پرورش جوجه‌ های این نژاد ساده بوده و آن‌ ها به خوبی می‌توانند از گیاهان سبز تغذیه کنند، که این ویژگی‌ها آن‌ها را برای پرورش در منزل بسیار مناسب می‌کند.
 اردک نر مسکووی می‌تواند به وزنی بین 4.5 تا 5.5 کیلوگرم برسد، در حالی که اردک ماده کوچکتر بوده و وزنی در حدود 2.3 تا 2.8 کیلوگرم دارد. دوره پرورش این نژاد برای آماده‌سازی و ارسال به بازار حدود 12 هفته طول می‌کشد.

پرورش اردک را چگونه شروع کنیم؟ 

برای آغاز به پرورش اردک میتوانید از روش های مختلفی استفاده کنید که در این راستا می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:  اگر قصد جوجه کشی از تخم نطفه دار اردک را دارید پیشنهاد ما به شما استفاده از سری  دستگاه جوجه کشی آژاکس می باشد.

استفاده از دستگاه جوجه کشی :

به هر روشی که پرورش اردک را شروع کنید، مجبور به جوجه کشی از تخم های پرنده برای تداوم پرورش خود هستید. اما چه دستگاهی برای جوجه کشی از اردک مناسب است ؟ این پرسشی عمومی از پرورش دهندگان اردک می باشد که پاسخی دقیق ندارد. ولی تجربه ثابت کرده است که دستگاه هایی به تهویه مناسب و بدنه ای مقاوم در برابر زنگ زدگی بهترین نتیجه را برای اردک خواهند داشت.
در سال های اخیر بهترین دستگاه جوجه کشی اردک ایرانی را میتوان دستگاه جوجه کشی 126 تایی نامید که جزوی از دستگاه های جوجه کشی سری آژاکس می باشد. این دستگاه طراحی بسیار ساده ای دارد.
بدنه ای کاملا مقاوم و همینطور سیستم تهویه ای بسیار قدرتمند دارد که آن را گزینه ای بسیار مناسب برای جوجه کشی از پرنده هایی با تخم های بزرگ کرده است.
جوجه کشی از اردک
درصد بالای خریداری این دستگاه که به صورت ستر یا هچر تنها قابل استفاده است و رضایت بالای خریداران یکی از مهمترین دلایلی است که این دستگاه را بهترین دستگاه برای جوجه کشی از اردک کرده است.
دستگاه مذکور از آخرین سری سنسورهای SHT سوئیس بهره میبرد که دارای دقت بسیار بالا و خطای بسیار بسیار اندک است و همین سبب شده است که گزینه ای ایده آل برای تخم اردک که پرنده ای با حساسیت نسبت بالا می باشد مناسب باشد.

انواع سالن های پرورش اردک 

سالن های پرورش اردک را می توان به دو نوع بسته و باز تقسیم بندی کرد که در ادامه به توضیح هر یک از این سالن ها پرداخته شده است. 

سالن های بسته

این سالن ها پنجره ندارند و تهویه و تامین نور به صورت مصنوعی در طول شبانه روز صورت میگیرد. در چنین سالن هایی بر روی هواکش و هواده نیز نورگیر نصب می شود تا ورود نور به سالن جلوگیری به عمل آید.    

سالن های باز 

در این نوع سالن ها تامین قسمتی از نور و تهویه به صورت طبیعی صورت میگیرد. این نوع سالن ها خود نیز به دسته تقسیم میشود که در این میان میتوان به سالن با دیوارهای جانبی باز و سالن های پنجره دار اشاره کرد. 

تجهیزات پرورش اردک 

برای پرورش اردک تجهیزات مختلفی مورد نیاز است که در ادامه به توضیح هر یک از این موارد پرداخته شده است. 

تجهیزات گرمایشی و سرمایشی 

در فصول مختلف سال برای بهینه سازی دمای محیط نگهداری نیاز به تجهیزات گرمایشی و سرمایشی دارید که باید به هنگام خرید این موارد توجه کافی را داشته باشید. 

سیستم دانخوری

دانخوری‌ های مورد استفاده برای مرغ‌ ها به طور معمول برای اردک‌ ها نیز مناسب هستند. برای جوجه اردک‌ها تا سن 3 هفتگی، به ازای هر پرنده نیاز به 2.5 سانتی‌متر فضای دانخوری است. در مورد اردک‌های مولد، باید 11 سانتی‌متر فضای دانخوری در نظر گرفته شود تا تمامی پرندگان بتوانند به راحتی از خوراک استفاده کنند.

سیستم آبخوری

برای جوجه اردک‌ ها و اردک‌ های در حال رشد، 3 تا 4 سانتی‌ متر و برای اردک‌ های تخم‌گذار و مولد، 5 تا 7 سانتی‌ متر فضای آبخوری نیاز است. برای استفاده از آبخوری نیپل، به ازای هر 100 جوجه اردک، 15 نیپل و برای مولد ها، 21 نیپل لازم است. تا زمانی که جوجه اردک‌ ها به استفاده از نیپل عادت کنند، باید از آبخوری‌ های آویز استفاده شود.

لانه تخمگذاری 

به ازای هر 5 قطعه اردک ماده باید 2 لانه برای تخمگذاری در نظر گرفته شود. لانه مناسب برای اردک ها باید دارای 30 سانتی متر عرض، 38 سانتی متر طول و 20 سانتی متر ارتفاع است. ضخامت بستر لانه نیز باید 7 سانتی متر باشد. بدین منظور می توانید از پوشال استفاده کنید. 
برای بعد از تخم گذاری اردک ها و با به دست آوردن تخم های نطفه دار بهترین روش برای جوجه درآوری استفاده از دستگاه جوجه کشی اردک می باشد که در ابتدای همین مقاله به تفسیر در مورد آن سخن گفتیم.

مزایای پرورش اردک 

پرورش اردک در مقایسه با طیور  دیگر مانند مرغ، به دلیل مقاومت بالای این پرندگان در برابر بیماری‌ ها، با ریسک کمتری همراه است. این مزایا پرورش اردک را به یک گزینه مقرون‌ به‌ صرفه و آسان‌ تر در صنعت دامپروری تبدیل کرده است.

تغذیه اردک 

اردک‌ ها، مانند هر موجود زنده‌ ای، برای حیات، رشد و تولید به دو نیاز اساسی یعنی انرژی و پروتئین نیاز دارند. خوراک مصرفی پرندگان باید علاوه بر تأمین این دو نیاز اساسی، نیازهای آن‌ها به مواد معدنی و ویتامین‌ها را نیز برآورده سازد.
جوجه اردک‌ ها به حدود 2900 کیلوکالری انرژی در جیره غذایی خود نیاز دارند، در حالی که اردک‌ های بالغ تخم‌گذار به 2500 کیلو کالری انرژی نیازمندند. این انرژی عمدتاً از دانه‌ های غلات به‌ ویژه ذرت تأمین می‌شود. همچنین، نیاز اردک‌ ها به پروتئین در مراحل مختلف رشد متفاوت است و باید با توجه به سن آن‌ها تنظیم شود. 
در کل می توان گفت اردک‌ها در 2 هفته اول به بیشترین میزان پروتئین نیاز دارند که حدود 22 درصد است و سپس به 20 درصد کاهش می‌یابد. اردک‌ های تخم‌گذار بالغ به حدود 17 درصد پروتئین نیاز دارند. آن‌ ها خوراک پلت شده را به خوبی مصرف می‌کنند که مزایای آن شامل کاهش هدر رفت خوراک، صرفه‌ جویی در نیروی کار و بهبود شرایط بهداشتی است. 
می‌توان از خوراک‌ های آماده مخصوص اردک استفاده کرد. ترکیب غلات (مثل ذرت و گندم) با سبوس و کنجاله سویا می‌تواند نیازهای تغذیه‌ ای اردک‌ ها را تامین کند. دسترسی به آب آشامیدنی در کنار خوراک ضروری است و جوجه‌ها باید تا 7 هفتگی همواره به خوراک دسترسی داشته باشند.

سخن آخر 

پرورش اردک به عنوان یک فعالیت اقتصادی سودآور و کم‌ هزینه است با این حال، موفقیت در این حوزه نیازمند برنامه‌ ریزی دقیق، مدیریت کارآمد و توجه به جزئیات پرورش است. با رعایت اصول و نکات کلیدی، پرورش اردک می‌تواند به یک منبع پایدار درآمد تبدیل شود.


کد مطلب: 130600

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/130600/بهترین-روش-پرورش-اردک-ایران-کدام

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir