به دلیل توطئه یا بی تدبیری در جلوگیری از افزایش سهم راه آهن در حمل بار و مسافر و همچنین عدم تامین هواپیماهای مسافری مورد نیاز و عدم تامین اتوبوسهای مورد نیاز، سهم حمل و نقل عمومی در جابجایی مسافر به شدت کاهش و خودروهای شخصی محور جابجایی مسافران در ایران شده اند به این ترتیب وابستگی و چسبندگی به خودروهای شخصی به شدت افزایش یافته است. تنها راه برای جلوگیری از مصرف بی رویه و رو به تزاید بنزین، کاهش وابستگی به خودروهای شخصی میباشد و راه آن افزایش کیفیت و کمیت حمل و نقل عمومی و اجرای تمهیدات زیر است. باید با تامین ناوگان ریلی و اتوبوسی و همچنین توسعه زیرساختهای ریلی و هوایی، سهم حمل و نقل عمومی در جابجایی مسافران درون شهری و بین استانی به 70درصد برسد. دولت و شهرداریها میبایست تمامی همت خود را جهت تامین ناوگان مورد نیاز مترو و اتوبوسرانی بکار بندند تا هر چه سریعتر ناوگان مورد نیاز تامین و وارد چرخه حمل و نقل عمومی کشور شوند.
راهکاری زیر منجر به کاهش وابستگی به خودروهای شخصی و توسعه حمل و نقل عمومی میگردد:
1 - انجام کلیه اقدامات لازم جهت افزایش سرعت قطارهای مسافری در مسرهای پر تردد از جمله خط آهن تهران-اصفهان- شیراز و خط آهن تهران- اهواز و خط آهن تهران - تبریز و تهران- رشت به متوسط 100 کیلومتر در ساعت
2 - تامین واگنهای مورد نیاز مترو تهران و سایر خطوط متروی کشور از طریق خرید و اجاره
3 - افزایش ناوگان حمل و نقل هوایی و رساندن سهم جابجایی مسافر توسط ناوگان هوایی به 100 میلیون مسافر در سال
4 - تامین سریع اتوبوسهای مورد نیاز تهران و همه شهرها با محوریت بخش خصوصی با ایجاد جذابیتها و اطمینان بخشیهای لازم برای سرمایهگذاران
5 -محدودیت تردد خودروهای تکسرنشین در محدوده تهران و سایر کلان شهرها
6- محدودیت ورود خودروهای شاسی بلند و پر مصرف داخل محدوده شهرها
7 - محدودیت اختصاص پلاک به برخی خودروها در شهرهای بزرگ
8 - محدودیت ورود خودرو پلاک شهرستان به تهران و کلان شهرها
9 - استفاده از ظرفیتهای بسیاربالای خودروهای اینترنتی جهت حمل مسافر انبوه و فعال نمودن امکان انتخاب سفرهای اشتراکی در نرم افزار این شرکتها پس از انجام محدودیتهای ذکر شده
10 - اجبار کلیه مراکز با کارکنان بیش از 100نفر به اختصاص سرویس ایاب و ذهاب بصورت مستقل یا با مشارکت سایر شرکتهای پیرامون، بخشنامه لازم جهت تحقق این طرح میبایست هر چه سریعتر ابلاغ گردد.
11 - انجام تمهیدات لازم جهت دور کار نمودن نیمی از کارکنان تحت مدیریت دولت با اعمال نظارتهای لازم و گزارش گیریهای مستمر
دولت صدها هزار نیروی مازاد دارد بهره وری نیز در بین کارکنان دولت پائین است با دورکاری و نظارت مستمر در عملکرد نیروهای دور کار و گزارشگیریهای مستمر بهره وری نیروهای دورکار حداقل 20درصد بالاتر از نیروهای حاضر در ادارات دولتی میباشد.
12 - افزایش امکان آموزش بصورت مجازی و تشویق این عمل در کلان شهرها
با ایجاد سازو کارهای لازم میتوان آموزش مجازی را با کیفیت و بهره وری مناسب اجرایی نموده و از تجربیات موفق جهانی نهایت بهره برداری بعمل آید
13 - تشویق سازمانها و شرکتها و نهادها و... به استقرار در مکانهای نزدیک ایستگاههای مترو
برخی شهرهای جهان در مسیر مترو توسعه یافته اند یعنی ساخت و سازها در مسیر مترو بوده و بدین سبب از سیستم حمل و نقل روان تری برخوردار میباشند. لذا جهت کاهش ترافیک و افزایش حمل و نقل عمومی میبایست امکانات شهری در مسیرهای مترو توسعه یابند.
14 - شناور سازی ساعات کار ادارات و مراکز آموزشی تحت مدیریت دولت میتواند منجر به کاهش ترافیک شود.
15- اختصاص سهمیه بنزین به شخصی بجای خودرو
ممکن است کسی چند خودرو داشته باشد حق او نیست که چند کارت سوخت نیز در اختیار داشته باشد کارت سوخت میبایست به شماره ملی سرپرست خانواده تعلق گیرد.
16 - اجبار کلیه ادارات و بانکها جهت افزایش ارائه خدمات غیر حضوری با استفاده از تجربیات موفق جهانی و روشهای موفق نظارتی تجربه شده در جهان
بانکها و ادارات در کشورهای پیشرفته بعضا تا 80درصد خدمات خود را بصورت غیر حضوری ارائه مینمایند امضای الکترونیکی مطمئن نهادینه شده و کمتر خدمتی است که نیاز به حضور مردم در ادارات را طلب نماید.
17 - ایجاد مشوقهای لازم جهت توزیع مناسب مراکز درمانی، آموزشی و بازارهای مختلف و مراکز تفریحی به مناطق مختلف شهر بگونه ای که نیاز به حضور در مرکز شهرهای بزرگ به حداقل ممکن برسد.
18 - ایجاد خطوط مخصوص تردد موتور سیکلتها و همچنین حمایت از افزایش نقش موتور سیکلتها خصوصا موتور سیکلتهای برقی در جابجایی مسافرین درون شهری.
موتور سیکلتها با وجود اینکه حدود یک سوم خودروهای سواری فضای خیابانها را اشغال مینمایند میتوانند 2 مسافر را جابجا نموده و مصرف سوخت آنها نیز حدود نصف خودروهای سواری است حتی داخل شهر مصرف آنها کمتر نیز میباشد چرا که کمتر در ترافیک میمانند.
19 - افزایش محدوده طرح ترافیک در ساعات اوج تردد (6تا 9 صبح) و 15 به بعد
راهکاری زیر منجر به کاهش وابستگی به خودروهای شخصی و توسعه حمل و نقل عمومی میگردد:
1 - انجام کلیه اقدامات لازم جهت افزایش سرعت قطارهای مسافری در مسرهای پر تردد از جمله خط آهن تهران-اصفهان- شیراز و خط آهن تهران- اهواز و خط آهن تهران - تبریز و تهران- رشت به متوسط 100 کیلومتر در ساعت
2 - تامین واگنهای مورد نیاز مترو تهران و سایر خطوط متروی کشور از طریق خرید و اجاره
3 - افزایش ناوگان حمل و نقل هوایی و رساندن سهم جابجایی مسافر توسط ناوگان هوایی به 100 میلیون مسافر در سال
4 - تامین سریع اتوبوسهای مورد نیاز تهران و همه شهرها با محوریت بخش خصوصی با ایجاد جذابیتها و اطمینان بخشیهای لازم برای سرمایهگذاران
5 -محدودیت تردد خودروهای تکسرنشین در محدوده تهران و سایر کلان شهرها
6- محدودیت ورود خودروهای شاسی بلند و پر مصرف داخل محدوده شهرها
7 - محدودیت اختصاص پلاک به برخی خودروها در شهرهای بزرگ
8 - محدودیت ورود خودرو پلاک شهرستان به تهران و کلان شهرها
9 - استفاده از ظرفیتهای بسیاربالای خودروهای اینترنتی جهت حمل مسافر انبوه و فعال نمودن امکان انتخاب سفرهای اشتراکی در نرم افزار این شرکتها پس از انجام محدودیتهای ذکر شده
10 - اجبار کلیه مراکز با کارکنان بیش از 100نفر به اختصاص سرویس ایاب و ذهاب بصورت مستقل یا با مشارکت سایر شرکتهای پیرامون، بخشنامه لازم جهت تحقق این طرح میبایست هر چه سریعتر ابلاغ گردد.
11 - انجام تمهیدات لازم جهت دور کار نمودن نیمی از کارکنان تحت مدیریت دولت با اعمال نظارتهای لازم و گزارش گیریهای مستمر
دولت صدها هزار نیروی مازاد دارد بهره وری نیز در بین کارکنان دولت پائین است با دورکاری و نظارت مستمر در عملکرد نیروهای دور کار و گزارشگیریهای مستمر بهره وری نیروهای دورکار حداقل 20درصد بالاتر از نیروهای حاضر در ادارات دولتی میباشد.
12 - افزایش امکان آموزش بصورت مجازی و تشویق این عمل در کلان شهرها
با ایجاد سازو کارهای لازم میتوان آموزش مجازی را با کیفیت و بهره وری مناسب اجرایی نموده و از تجربیات موفق جهانی نهایت بهره برداری بعمل آید
13 - تشویق سازمانها و شرکتها و نهادها و... به استقرار در مکانهای نزدیک ایستگاههای مترو
برخی شهرهای جهان در مسیر مترو توسعه یافته اند یعنی ساخت و سازها در مسیر مترو بوده و بدین سبب از سیستم حمل و نقل روان تری برخوردار میباشند. لذا جهت کاهش ترافیک و افزایش حمل و نقل عمومی میبایست امکانات شهری در مسیرهای مترو توسعه یابند.
14 - شناور سازی ساعات کار ادارات و مراکز آموزشی تحت مدیریت دولت میتواند منجر به کاهش ترافیک شود.
15- اختصاص سهمیه بنزین به شخصی بجای خودرو
ممکن است کسی چند خودرو داشته باشد حق او نیست که چند کارت سوخت نیز در اختیار داشته باشد کارت سوخت میبایست به شماره ملی سرپرست خانواده تعلق گیرد.
16 - اجبار کلیه ادارات و بانکها جهت افزایش ارائه خدمات غیر حضوری با استفاده از تجربیات موفق جهانی و روشهای موفق نظارتی تجربه شده در جهان
بانکها و ادارات در کشورهای پیشرفته بعضا تا 80درصد خدمات خود را بصورت غیر حضوری ارائه مینمایند امضای الکترونیکی مطمئن نهادینه شده و کمتر خدمتی است که نیاز به حضور مردم در ادارات را طلب نماید.
17 - ایجاد مشوقهای لازم جهت توزیع مناسب مراکز درمانی، آموزشی و بازارهای مختلف و مراکز تفریحی به مناطق مختلف شهر بگونه ای که نیاز به حضور در مرکز شهرهای بزرگ به حداقل ممکن برسد.
18 - ایجاد خطوط مخصوص تردد موتور سیکلتها و همچنین حمایت از افزایش نقش موتور سیکلتها خصوصا موتور سیکلتهای برقی در جابجایی مسافرین درون شهری.
موتور سیکلتها با وجود اینکه حدود یک سوم خودروهای سواری فضای خیابانها را اشغال مینمایند میتوانند 2 مسافر را جابجا نموده و مصرف سوخت آنها نیز حدود نصف خودروهای سواری است حتی داخل شهر مصرف آنها کمتر نیز میباشد چرا که کمتر در ترافیک میمانند.
19 - افزایش محدوده طرح ترافیک در ساعات اوج تردد (6تا 9 صبح) و 15 به بعد
سیدحسین میرافضلی