جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹
کد مطلب : 126603

فصل انتخابات مجلس و مسئولیت‌پذیری

فصل انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک است، اسفند ماه امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، هر چند زمستان است اما تنور آن را باید داغ کرد تا هم مردم مشارکت داشته باشند و هم نمایندگان اصلح راهی خانه ملت شوند.
مجلس شورای اسلامی اسفند ماه سال جاری دوره یازدهم خود را به پایان خواهد برد و دوره دوازدهم را آغاز خواهد کرد. برخی از نمایندگان تازه کار خواهند بود و برخی هم از دوره پیشین بار دیگر به خانه ملت راه خواهند یافت.
پیش ثبت نام نمایندگی مجلس شورای اسلامی از 16 مرداد آغاز می‌شود و این فرصتی است برای آنهایی که احساس می‌کنند می‌توانند بار از دوش مردم و کشور بردارند.
قاعدتاً هر انسانی نسبت به توانایی‌ها خود آگاه تر از دیگران است، می‌داند که آیا می‌تواند مسئولیتی که می‌پذیرد به خوبی انجام دهد یا نه!
اما هستند برخی افراد که بی توجه نسبت به توانایی‌ها خود،‌ پا به عرصه مسئولیت می‌گذارند و ناتوانی ‌آنها در آن مسئولیت نمایان می‌شود.
دود این ضعف در اجرای مسئولیت به چشم مردم می‌رود چرا که هر مسئول در قابل مردم وظیفه دارد.
نمایندگی مجلس نیز از این مسئله جدا نیست و اتفاقاً نماینده مجلس شورای اسلامی در چارچوب وظایف و مسئولیت‌هایی که در مجلس دارد، بیشترین سهم را در امور کشور بر عهده دارد چرا که تصویب قوانین و نظارت بر عملکرد دولت‌ها بر عهده مجلس شورای اسلامی است.
شورای نگهبان که تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس شورای اسلامی و نمایندگی مجلس خبرگان رهبری را بر عهده دارد، بخشی از فرایند برگزاری انتخابات است.
شورای نگهبان از میان ثبت نام کنندگان، تعدادی را تأیید صلاحیت می‌کند اما باز هم در میان آنها هستند افرادی که مسئولیت پذیر نیستند و پس از زمان کوتاهی، چهره واقعی خود را نشان می‌دهند و حتی دست به فساد اقتصادی و سوء استفاده از موقعیت شغلی می‌زنند.
رهبر انقلاب در جلسه درس خارج فقه در تاریخ 10 آذر ماه 1398 درباره مسئولیت پذیری فرموده بودند؛
«توانایی و شایستگی مسئولان نقش کلیدی در انتخاب مدیران دارد، تا آنجا که شخصی مثل ابوذر که از صحابی بزرگ پیامبر(ص) و یاران خاص امیرالمؤمنین (ع) است از هرگونه مدیریت منع می‌شود، پیامبر (ص) به ابوذر می‌فرماید: من جنابعالی را در مدیریّت، ضعیف می‌بینم. خیلی آدم خوبی هستی، مجاهد فی‌سبیل‌اللّه، رُک‌گو و آسمان بر راست‌گوتر از او سایه نیفکنده، زمین راست‌گوتر از او را بر خودش حمل نکرده؛ اینها همه به جای خود محفوظ، امّا شما آدم ضعیفی هستی. حالا که آدم ضعیفی هستی، مواظب باش بر دو نفر هم ریاست نکنی! یعنی تو آدمی هستی که مدیریّت نداری؛ اگر چنانچه بر دو نفر یا بیشتر ریاست پیدا کردی، نمیتوانی کار آنها را به سامان برسانی. در واقع آدم خوب بودن به معنای مدیر خوب بودن نیست.»
اکنون که زمان پیش ثبت نام نمایندگی مجلس شورای اسلامی فرا رسیده است، آنهایی که خود را می‌خواهند داوطلب کنند، کلاه خود را قاضی کنند و ببینند آیا توانایی پذیرفتن مسئولیت را در خود می‌بینند؟
پذیرفتن مسئولیت را نباید وسیله کاسبی دانست، فرد مسئول متعهد می‌شود به مردم خدمت کند. در حکومت اسلامی، هر فردی که در اجرای مسئولیت‌های خود ضعف داشته باشد یا مسئولیت را تنها نردبانی برای خود و خانواده‌اش بپندارد، باید هم در این دنیا و هم در آخرت پاسخگو باشد و مجازات شود. حتی اگر آدم خوبی هم باشد نمی‌تواند او را از بازخواست مردم و خدا معاف کند.
اتفاقاً آنهایی که در خود توانایی پذیرش مسئولیت را نمی‌بینند اما آن مسئولیت را در هر جایگاهی می‌پذیرند، جرمشان سنگین تر است چرا که زیان چنین افرادی به مردم، کشور و انقلاب سنگین‌تر است.
میدان را به نیروی متخصص، متعهد و جوان بدهید و این فرصت را برای ظهور میدیران تازه نفس و جوان مهیا کنید. برای خیلی‌ها کافی است و زمان واگذاری مسئولیت‌ها فرا رسیده است.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcfxvdymw6d0va.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی