چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹
کد مطلب : 126677

به دنبال چه هستند

طی روزهای اخیر زنجیره‌ای از تحرکات ضد ایرانی از سوی رژیم سلطنتی انگلیس علیه صورت گرفته است. در اقدامی مداخله سفیر انگلیس در تهران به مناسبت روز خبرنگار در  پیام چندخطی مدعی شده است که:«ادای احترام می‌کنیم به خبرنگارانی که اجازه ندارند کار خود را انجام دهند و امنیت خود را در خطر می‌بینند. از جمهوری اسلامی می‌خواهیم تا آنهایی که خودسرانه بازداشت شده‌اند را آزاد کند». این رفتار مداخله آمیز در امور داخلی ایران که برگرفته از خوی تکبر و ذات تفرقه افکن و بحران آفرین انگلیسی‌هاست در حالی صورت گرفته که در داخل این رژیم نیز سه شنبه تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع شده است.
پیش از این نیز  روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که سوئلا براورمن، وزیر کشور انگلستان خواستار تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و ادعا کرد که ایران بزرگترین تهدید علیه امنیت ملی انگلستان است. چندماه پیش هم پلیس ضدتروریسم بریتانیا ادعا کرده بود که ۱۵ توطئه از منشاء ایران شناسایی و خنثی شده است. در همین حال در روزهای اخیر رسانه‌های فارسی زبان بیگانه همچون ایران اینترنشنال با ادعای افزایش تهدیدات ایران در خاک انگلیس،  قرار ندادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی را برگرفته از حقارت، شرمساری، زبونی تحمیل شده از سوی دولتمردان انگلیس به شهروندان این کشور عنوان کرده‌اند تا به زعم خویش لندن را در موقعیت تشدید تحرکات علیه ایران قرار دهند.
مجموع این تحرکات ضد ایرانی از سوی انگلیسی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بحران مشروعیت «چارلز سوم» و نارضایتی 66 درصدی مردم از ریشی سوناک نخست وزیر در کنار استمرار بحران اقتصادی شرایطی نابسامان را در داخل این کشور رقم زده است. در همین حال اخیرا در اقدامی مغایر با تمام قوانین حقوق بشری، انگلیس به انتقال پناه‌جویان به شناور بی بی استکهلم اقدام نموده که بسیاری آن را زندانی شناور می‌دانند که در نهایت مرگ دسته جمعی پناه‌جویان را رقم خواهد زد.
نکته قابل توجه دیگر آنکه انگلیسی‌ها به دلیل شکست در پروژه آشوب و براندازی پاییز گذشته در ایران و رسوایی‌های متعدد جریان‌های ضدانقلاب، با چنین اقداماتی و پشتیبانی رسانه‌های فارسی‌زبان لندن‌نشین به زعم خود در پی تنفس مصنوعی به عناصر داخلی و خارجی همان پروژه قبلی هستند که اقدام مداخله جویانه سفیر انگلیس در تهران نمودی عینی از این رفتار است.
نکته قابل توجه آنکه همزمان با ادعاهای انگلیسی‌ها، همتایان آمریکایی‌ آنها نیز مسیر مشابهی را می‌پیمایند چنانکه تکرار ادعای دروغ و غیر مستند فروش پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده علیه اوکراین در کنار ادعاهای مطرح شده درباره ارتقاء تحرکات نظامی آمریکا در خلیج فارس از جمله موضوعات اخیر در این خصوص است. در یک سوی معادله سیاست تحریمی برای محدود سازی توان دریایی ایران با شکست همراه شده که حضور ناوگروه ارتش در رژه سالیانه نیروی دریایی روسیه و نیز رزمایش بزرگ نیروی دریایی سپاه در بوموسی نمودی از این حقیقت است که غرب با هوچی ‌گری‌های دروغین به دنبال کم رنگ سازی آنها است.
نکته پایانی آنکه طی ماه‌های اخیر همگرایی میان کشورهای منطقه در حمایت از فلسطین و حل مشکلات بر اساس تعاملات منطقه‌ای شدت گرفته است که توسعه روابط ایران با همسایگان عربی، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در این چارچوب صورت گرفته است. در این شرایط  با توجه به بحران شدید داخلی رژیم صهیونیستی و ناکامی پروژه عادی‌سازی آمریکا در منطقه، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها که خود را ضامن بقای رژیم صهیونیستی می‌دانند، با تحمیل بحران‌های امنیتی به منطقه به‌دنبال دوگانه‌سازی میان کشورهای منطقه در قبال تحولات و بحران‌های مذکور هستند. آنچه امروز از سوی امریکا و انگلیس صورت می‌گیرد سندی آشکار بر مخل امنیت بودن این کشورهاست که در کنار انسجام درونی در کشور، همگرایی منطقه‌ای و جهانی برای مقابله با آن امری مهم در تحقق امنیت پایدار خواهد بود.
 
قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcgu39quak9x34.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی