شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶
کد مطلب : 126720

فاجعه‌ای که پنهان می‌شود

زنجیره‌ای از عوامل داخلی و بیرونی موجب شده تا همچنان آوارگان و پناه‌جویان بی شماری با رویای رسیدن به زندگی بهتر راهی غرب شوند در حالی که به دلیل مسدود بودن مرزها و نیز بی تعهدی این کشورها در قبال قوانین مربوط به پناه‌جویان بسیاری از این افراد مجبور می‌شوند که به صورت غیر قانونی و مسیر خطرناک دریا راهی غرب شوند که گاه جانشان را از دست می‌دهد.
در ادامه تحولات مربوط به پناه‌جویان در غرب، بر اساس گزارش‌های منتشره از رسانه‌های انگلیسی از 16 مرداد طرح اسکان پناهجویان در یک شناور به نام بی‌بی استکهلم آغاز شده است. این شناور در بندر پورتلند انگلستان پهلو گرفته است. دولت انگلیس بر این ادعا است که برای کاهش هزینه اسکان پناهجویانی که خود را با قایق به بریتانیا می‌رسانند، این شناور در نظر گرفته است. هر چند رسانه های انگلیس تلاش کرده‌اند تا این شناور را یک ایمن‌گاه و سرپناه امن معرفی کنند اما چند روزی بیشر طول نکشید که پناهجویان منتقل شده به شناور بی‌بی استکهلم،‌ به دلیل کشف باکتری لژیونلا در سیستم آب این شناور به طور موقت از این شناور به مکانی دیگر منتقل شدند.لژیونلا باکتری است که در سیستم آب و محیط مرطوب سیستم‌های تهویه‌ زندگی می‌کند و می‌تواند باعث نوعی بیماری سینه پهلو یا حتی عفونت ریه شود. پیش از این نیز اتحادیه آتش‌نشانان بریتانیا این شناور را یک «تله مرگ» بالقوه خوانده و چهل نهاد و سازمان دیگر هم با امضای نامه‌ای نگهداری پناهجویان در این شناور را مشابه بازداشت دانسته‌اند. در همین حال نهادهای حقوق بشری این اقدام را یک جنایت و نابود سازی قوانین بین‌المللی و کنوانسیون 1951 پناهجویان دانسته‌اند که بدعتی خطرناک را به همراه خواهدداشت.
در بعد دیگری از پناه‌جو ستیزی دولت انگلیس اعلام کرده که برای مقابله با هجوم پناهندگان می‌خواهد از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام و تیک تاک کمک بگیرید و با این شرکت‌ها همکاری کند. رفتار شناسی انگلیس نشان می‌دهد که آنها به دنبال بهره گیری از این شبکه‌ها برای ایجاد انزجار عمومی از پناه‌جویان هستند تا در لوای ناامنی اجتماعی و تبدیل برخورد با پناه‌جویان به مطالبه‌ای به اصطلاح مردمی، رفتارهای ضد حقوق بشری خود را توجیه نمایند چنانکه از این شبکه‌های اجتماعی برای توجیه اسلام ستیزی‌هایشان بهره می‌گیرند.
افکار عمومی جهان در حالی معطوف به تشدید جنگ افروزی‌های غرب در اوکراین گردیده است که در اقدامی تامل برانگیز پارلمان انگلیس لایحه اقدام گسترده علیه پناه جویان را تصویب کرد. مطابق لایحه «مهاجرت غیرقانونی»، این افراد باید بازداشت و از خاک بریتانیا اخراج و به کشور ثالث  فرستاده شوند حال آنکه تنها کشور طرف قرارداد انگلیس روانداست که با بحران شدید مواجه است. سازمان ملل از لایحه انگلیس درباره پناه‌جویان انتقاد و تاکید کرده که  این لایحه با آنچه لندن در چارچوب قوانین بین المللی به آن ملزم است، تضاد دارد. در همین حال گزارش‌ها نشان می‌دهد حدود ۵۰ نفر از پناهجویانی که دارای معلولیت یا مشکل سلامت روانی هستند و در منطقه «تندرینگ اسکس» اقامت دارند، اکثرا به هیچ نوع حمایت در زمینه مراقبت‌ دسترسی نداشته‌اند. در بعد دیگری از وضعیت بحرانی پناه‌جویان و رفتارهای ضد بشری رژیم سلطنتی انگلیس با آنها، هزاران نفر از پناهجویان افغان در انگلیس که بیشتر آنان از افغان‌هایی هستند که با نیرو‌های انگلیسی در افغانستان همکاری می‌کردند، پس از اخراج از هتل‌ها، بدون سرپناه مانده‌اند. جمعیتی که بالغ بر 8 هزار نفر عنوان می‌شوند این روزها با آوارگی مجدد در خیابان‌ها مواجه هستند چرا که دولتمردان انگلیس که طرحشان برای انتقال آن به کشور بحران زده رواندا با ناکامی همراه شده با ادعای صرفه جویی مالی به دنبال اخراج این پناه‌جویان از هتل‌های محل سکونتشان است که آوارگان بی‌شماری را به همراه خواهد داشت که به دلیل نداشتن توان مالی گرفتار باندهای قاچاق انسان و یا کارتن خوابی خواهند شد.
این در حالی که گزارش‌ها نشان می‌دهد بسیاری از کودکانی که در آن هتل‌ها زندگی می‌کردند توسط باندهای قاچاق انسان روبوده شده و هرگز باز نگشته‌اند در حالی که شواهد از نقش مقامات ارشد انگلیسی در این فاجعه انسانی حکایت دارد. جالب توجه آنکه رسانه‌های انگلیسی این روزها در سالگرد فرار اشغالگران از افغانستان و حاکمیت طالبان بر کابل در حالی اشک تمساح ریخته و خود را حامی مردمان بویژه زنان و دختران افغان معرفی می‌کنند که در لابه لای این ادعاهای بشر دوستانه رنج‌های بیشماری را که به پناه جویان که اکثریت آنها افغان‌ها هستند تحمیل می‌کنند را پنهان می سازند حال آنکه رنج این سرزمین و مردمانش نتیجه 20 سال اشغال این کشور توسط غرب است.
 
قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcf0vdyxw6d0ea.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی