شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
کد مطلب : 127175

نگاهی بر یک سند

سیاست تحریم و تهدید از سوی غرب علیه ایران در قالب جنگ ترکیبی در حالی همچنان ادامه دارد که طی روزهای اخیر چند تحول قابل توجه روی داده است. نخست آنکه وزارت دفاع آمریکا در سندی بار دیگر اذعان کرده که جمهوری اسلامی ایران سیاست ساخت سلاح‌ هسته‌ای را دنبال نمی‌کند. در این سند 15 صفحه‌‌ای موسوم به سند راهبردی مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی تصریح شده که ایران علی‌رغم داشتن فاصله حدوداً دو هفته‌ای با تولید مواد هسته‌ای لازم جهت ساخت بمب این سیاست را دنبال نمی‌کند.
دوم آنکه اداره «مبارزه با اطلاعات دروغین» وابسته به شورای امنیت ملی اوکراین گزارش‌های منتشر شده مبنی بر درخواست اوکراین برای نابودی مراکز تولید پهپاد در ایران، سوریه و روسیه را کذب خواند.روزنامه انگلیسی گاردین اخیرا از نامه ۴۷ صفحه‌ای اوکراین به رهبران هفت کشور صنعتی جهان خبر داده بود که طی ان کی‌یف از متحدان خود خواسته بود، مسیرهای انتقال قطعات مورد استفاده در پهپادهای ساخت ایران را مسدود کنند و همچنین سلاح‌هایی برای نابودی مراکز تولید این پهپادها در ایران، سوریه و روسیه در اختیار ارتش اوکراین قرار دهند.در همین حال رئیس‌جمهور اوکراین روز پنجشنبه ششم مهر گفته بود که تاکنون شواهدی از این‌که ایران به روسیه موشک تحویل داده است در دست نیست.
مجموع این اقدامات از سوی آمریکا و متحد آن اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که برخی محافل رسانه‌ای برآنند تا آن را نشانه تغییر رفتار آمریکا عنوان و در مقابل خواستار انعطاف ایران و استفاده از فرصت مذاکره مستقیم عنوان نمایند. این نسخه نویسی در حالی صورت می‌گیرد که نگاهی به کارنامه گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که این گزارش مشابه گزارش‌های گذشته آمریکاست. در ارزیابی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا که تیرماه سال جاری منتشر شده بود نیز نتیجه‌گیری مشابهی حاصل شده بود. ارزیابی دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده که روز 19 تیرماه منتشر شده بود تصریح شده بود: ایران در حال حاضر فعالیت‌های کلیدی تولید تسلیحات هسته‌ای که برای تولید یک ابزار هسته‌ای قابل آزمایش مورد نیاز است، انجام نمی‌دهد.در گزارش سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا در سال 1401 هم نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفته‌ بودند: ایران فعلا اقدامی در راستای تولید بمب هسته‌ای نکرده است.
 این اعتراف به صورت سنتی از سوی آمریکایی‌ها خود سندی بر سیاسی کاری آنها در باب فعالیت هسته‌ای ایران و رابطه تهران با آژانس است چنانکه این سیاسی کاری را این روزها نیز تکرار کرده‌ان چنانکه اخیرا آمریکا به بهانه مقابله با  آنچه ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه نامید چندین شرکت ایرانی و خارجی را تحریم کرده است. همزمان نیز سوئیس اعلام کرده است که در راستای اقدامات اتحادیه اروپا،‌ تحریم‌های بیشتری علیه ایران در رابطه با ارسال پهپاد به روسیه وضع کرده است.
در باب تغییر موضع اوکراین از اتهام زنی به اعتراف نیز از یک سو برگرفته از خریدار نداشتن ادعاهای ضد ایرانی اوکراین در صحنه جهانی است چنانکه در نشست اخیر سازمان ملل عملا مواضع زلنسکی رئیس جمهور اوکراین بدون خریدار ماند از سوی دیگر اوکراین نیز مانند غربی‌ها دریافته است که هر ادعایی علیه ایران با پاسخی قاطع از سوی تهران مواجه خواهد شد که قطعا توان پرداخت آن را نخواهد داشت و لذا جز خودداری از تنش آفرینی گزینه‌ای در پیش رو نخواهد داشت.
 
قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdca00n6m49nu61.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی