يکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۴
کد مطلب : 127187

داستان مهاجران

بحث افغانستان ستیزی یا نژادپرستی نیست، که اگر چنین مباحثی بود، هیچ یک از مردم افغانستان نمی‌توانستند وارد ایران شوند و در کشور باقی بمانند و به دلیل برخوردهای تند نژادپرستی، ایران را ترک می‌کردند.
مردم افغانستان،‌ مسلمان، ‌فارسی زبان و از نظر مشترکات فرهنگی و تاریخی به ایران نزدیکند،‌ تاکنون مردم ایران و نظام اسلامی مردم افغانستان را پذیرفته‌اند با وجودی که خود در دورهای مختلف با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده‌اند اما با این وجود،‌به دلیل اعتقاد به وحدت مسلمانان که در هفته وحدت نیز قرار داریم،‌ و نوع دوستی و انسان دوستی، از مردم زنج دیده افغانستان استقبال کرده‌اند.
اما با وجودی که ایران آغوش خود را به روی مردم ستم دیده افغانستان گشود، حضور میلیونی آنها برای کشور مشکلات و معضلاتی را در پی داشته و دارد که ضرورت سامان دادن به مهاجران را می‌رساند.
تاکنون اثبات شده است که مردم ایران نژاد پرست نبوده و نیستند، بلکه خواهان ساماندهی مهاجرین به ویژه افغانستانی هایی هستند که غیر قانونی در ایران حضور دارند و هیچ نظارتی هم بر روی آنها نیست. در همه جای دنیا بر مهاجرین نظارت شدید می‌شود و قوانین خاص خود را دارند.
اگر کنترل آنها از دست خارج شود، باعث مشکلات اجتماعی و حتی امنیتی خواهند شد. نیاز است که مهاجرین به ویژه افغانستانی‌ها سر و سامان داده شوند یا آنهایی که قاچاقی و غیر قانونی به ایران می آیند به کشورشان بازگردانده شوند.
نزدیک به 50 سال است که ایران مهاجران همسایه شرقی خود را پذیرفته و به آنها پناه داده است، بسیاری از آنها در ایران ریشه دار شده‌اند و ازدواج کرده و تشکیل خانواده داده‌اند، برخی از فرزندان آنها شناسنامه ندارند و حتی ازدواجشان هم ثبت نشده که خود مشکلات اجتماعی عدیده‌ای را باعث شده است.
هزینه‌هایی که مهاجران به کشور تحمیل می کنند زیاد است، آنها مستقیم یا غیر مستقیم از یارانه‌های پنهان کشور بهره می برند بی آن که مالیاتی پرداخت کنند و عوارضی بدهند.
آنها در ایران کسب در آمد می‌کنند و پس از چندی پس انداز خود را به افغانستان می برند و در واقع سرمایه‌های کشور را خارج می‌کنند. قطعاً چنین شرایطی نیازمند ساماندهی است. در دراز مدت نیز با حضور گسترده مهاجرین در کشور، ترکیب جمعیتی نیز تعادل خود را از دست خواهد داد که این اتفاق خوبی نخواهد بود.
باز هم تکرار می‌کنیم، اصلا بحث نژادپرستی در کار نیست، تاکنون همسایگان شرقی ما در ایران حضور داشته‌اند اما ادامه این نوع حضور مشکلاتی در پی دارد که هم اکنون نیز بروز کرده است.
برخی تصور می‌کنند که یک جریان افغانستان ستیزی در کشور شکل گرفته است، که البته نباید به آن دامن زده شود، با برنامه ریزی از سوی نهادها و سازمان‌های مرتبط به این موضوع به ویژه وزارت کشور، مهاجران غیر قانونی به کشور خود بازگردانده شوند و از ورود قاچاقی پناهندگان و مهاجران نیز جلوگیری شود.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcdj50f5yt0xf6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی