چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۰
کد مطلب : 127196

واکنش غیرمنطقی عربستان به یک بازی فوتبال

در حالی که در هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر اعظم محمد مصطفی(ص) قرار داریم و کنفرانس وحدت اسلامی با حضور ده‌ها نفر از مهمانان خارجی اهل تسنن و تشیع در ایران برگزار شد، رفتار تیم عربستانی الاتحاد در مقابل تیم سپاهان ایران مشکوک به نظر می‌رسد.
ایران و عربستان پس از 8 سال قطع ارتباط، روابط سیاسی خود را از سر گرفتند و سفرای دو کشور نیز در پایتخت‌ها مستقر شدند.
روابط تهران و ریاض رو به گسترش بود که ناگهان بر سر یک بازی فوتبال که بر اساس قوانین بین‌المللی و فیفا در ورزش سیاست نباید تأثیر‌گذار باشد، فضایی علیه روابط دو کشور شکل گرفت.
با وجودی که رفتار تیم مهمان بر اساس قوانین فیفا و afc غیر قانونی و مستوجب جریمه و تنبیه انضباطی است اما رسانه‌های سعودی و برخی شخصیت‌های عربستان سعی دارند تا ایران را مقصر جلوه دهند در حالی که همه اقدامات برای برگزاری مسابقه فوتبال بین دو تیم روند قانونی خود را طی کرده بود و مجوز afc نیز پس از بازدید از زمین فوتبال صادر شده بود.
روشن است که به دلیل از سر گیری روابط ایران و عربستان برخی رژیم‌ها و جریان‌های داخلی،‌خارجی و حتی درون پادشاهی سعودی از این اتفاق خشنود و خرسند نیستند و برای بر هم زدن دوباره روابط اقدام می‌کنند.
رژیم صهیونیستی که شرایط بحرانی رو به نابودی را تجربه می‌کند، با سیاست برقراری روابط با کشورهای عربی مسلمان منطقه سعی دارد تا از افول خود جلوگیری کند.
روند سازش رژیم صهیونیستی اکنون در ایستگاه عربستان سعودی متوقف شده و تل آویو سعی زیادی می‌کند تا روابط رژیم خود را با ریاض برقرار کند.
آمریکایی‌ها در این میان تلاش زیادی را برای برقراری روابط میان رژیم جعلی اسرائیل و عربستان سعودی انجام داده و می‌دهند اما با توجه به این که ایران و عربستان روابط خود را احیا کردند،‌ در سازش سعودی‌ها و صهیونیست‌ها تأخیر افتاد.
رژیم صهیونیستی از اتفاقی که برای روابط ایران و عربستان افتاد عصبانیت خود را نتوانست پنهان کند. اکنون نیز مترصد آن است تا این روابط را بار دیگر به هم بزند.
مقامات هر دو کشور به ویژه مقامات سعودی باید نسبت به اتفاقاتی که بر سر یک بازی فوتبال افتاده است هوشیارانه‌تر عمل کنند و اجازه ندهند که چنین اتفاقی بر روابط ایران و عربستان تأثیر منفی بگذارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز  در دیدار مسئولان نظام و شرکت کنندگان در کنفرانس وحدت اسلامی،‌درباره آینده رژیم صهیونیستی گفتند که این رژیم به زودی رفتنی است و به دولت‌هایی که قصد دارند با رژیم جعلی اسرائیل روابط برقرار کنند گفتند،‌ «قمار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی محکوم به باخت است و شریط بندی روی اسب بازنده است.»
برای مسئله‌ای به این سادگی نیازی به حضور سفری عربستان سعودی در فرودگاه و در میان بازیکنان تیم الاتحاد نبود، سفیر سعودی که به تازگی وارد ایران شده و در یکی از هتل‌های مجلل تهران سفارتخانه را برقرار کرده باید به موازین دیپلماسی و حسن روابط آشنا باشد و با اینگونه رفتارها حساسیت ماجرا را بالا نبرد و سعی کند تا مسئله پیش آمده از مجاری قانونی ورزشی پیگیری و حل و فصل شود، ‌آن هم بدون اعمال نفوذ بر روی کنفدراسیون فوتبال آسیا!
قطعاً روابط دو کشور ایران و عربستان بسیار مهمتر و حساس‌تر از بازی دو تیم فوتبال است که برگزار نشد.
تشخیص چنین حساسیت و اهمیتی کار بسیار ساده‌ و بدیهی است و وجود تندیس سردار حاج قاسم سلیمانی در ورزشگاه تیم سپاهان در اصفهان نیز بهانه است.
البته عربستانی‌ها باید هم نسبت به حضور تندیس سردار و سالاری که دست پرورده صهیونیست‌ها و وهابی‌ها را از رسیدن به اهدافشان محروم کرده خشمگین باشند و تحمل حضور حتی تندیس او را هم نداشته باشند.
اما وجود این تندیس نیز نمی‌تواند بهانه‌ای قانع کننده و منطقی برای ترک بازی شود.
سردار سلیمانی در قلب‌ ایرانی‌ها جا دارد و تک تک مردم ایران نسبت به او تعصب دارند.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcdn50f9yt0xf6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی