شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰
کد مطلب : 127662

محوریتی که بر باد رفت

دفاع مشروع ملت فلسطین که در مقاومت مردم مظلوم غزه تبلور یافته است، در برابر توهش سیری ناپذیر رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن که گویی پیوندی برای تکرار دوران جنگ صلیبی و نسل کشی مسلمانان را در پیش گرفته‌اند همچنان ادامه دارد در حالی که این استقامت موجی از بیداری در میان افکار عمومی جهان به پا کرده چنانکه دیروز در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران در حمایت از غزه بویژه کودکان تظاهرات و تجمعات متعددی برگزار شد.
نکته قابل توجه در طوفان الاقصی تغییر در مدیریت رسانه ای این جنگ نسبت به سایر تحولات مهم جهانی است. به عنوان مثال غرب با پوشش گسترده خبری و مدیریت همه جانبه رسانه ای جنگ اوکراین به دنبال جلب توجه افکار عمومی جهان با اهداف ضد روسی خود داشته است حال آنکه مقایسه ای در تظاهرات‌های برگزار شده در باب جنگ اوکراین و جنگ غزه به خوبی ناتوانی غرب در این عرصه را نشان می دهد. آنچه در جنگ غزه به چشم می آید تغییر در نگاه جهانی به مرجعیت خبر است بگونه ای که نوعی بی اعتمادی در جهان حتی در جوامع اروپایی و آمریکا نسبت به رسانه‌های بزرگ غربی و رویکرد مردم به منابع خبری غیر غربی را آشکار می سازد. این مهم را در تظاهرات مردم انگلیس در حمایت از فلسطین می توان مشاهده کرد که در مقابل دفتر بی بی سی علیه این رسانه شعار داده و دیوارهای آن را به رنگ قرمز درآورده‌اند. می‌توان گفت که برخلاف گذشته که غرب مرجیعت رسانه‌ای تحولات بوده این جنگ بیانگر نظم نوینی در حوزه رسانه‌ای است که افول بیشتر یک جانبه گرایی غربی و رویکرد جهانی به چند جانبه گرایی را بیش از پیش آشکار می‌سازد.
این افول را در واکنش رسانه‌های غربی به تحولات غزه می توان مشاهده کرد چنانکه آنها برای حفظ آبرو و از دست ندادن بیشتر مخاطبان و مرجعیت خبری، به پوشش جنایات صهیونیست‌ها در غزه از جمله در بیمارستان‌ها پرداخته اند که رویه ای مغایر با عملکرد آنها در سایر جنگ‌های غزه و کرانه باختری بوده است. نمود عینی این وضعیت را در مواضع سی ان ان می توان مشاهده کرد که در همان روزهای ابتدایی جنگ از مقامات آمریکایی گلایه می کند که رویکرد حمایتی از رژیم صهیونیستی موجب شده تا مخاطبان عرب خویش را از دست بدهد و چاره ای جز تغییر رفتار نداشته باشد.
سی ان ان که تمام قد به حمایت از صهیونیست‌ها می‌پرداخت در نهایت برای فرار از این وضعیت جز بیان جنایات و دروغ پردازی‌های صهیونیست‌ها گزینه ای نداشته و مانند بسیاری از رسانه‌های جهان به دروغ بودن ادعای وجود تونل و اسرا در زیر بیمارستان الشفا اذعان کرد. دیروز به رغم هشدارها و محدودیت‌هی عمال شده علیه حامیان فلسطین، در بسیاری از کشورهای اروپایی تظاهرات ضد صهیونیستی برگزار شد که ناکامی غرب در مدیریت رسانه را بیش از پیش آشکار می‌سازد.
برگزاری تظاهرات چند صد هزار نفری در انگلیس به رغم سرکوب‌ها و تهدیدات صورت گرفته علیه حامیان فلسطین و یا تظاهرات‌ها در فرانسه، آمریکا، آلمان و سایر کشورها نمونه ای آشکار از توجه ویژه مردم جهان به مسئله فلسطین است. تقریبا کشوری را نمی توان یافت که در آن در حمایت از فلسطین تظاهرات نشده باشد چنانکه حتی صهیونیست‌ها نیز اذعان کرده‌اند که 95 درصد از تظاهرات‌های برگزار شده در جهان در حمایت از فلسطین بوده که به صورت خودجوش و مردمی بوده و 5 درصد در حمایت از این رژیم که بیشتر نیز برگرفته از تظاهرات‌هایی بوده که دولتهای غربی از جمله در فرانسه به پا کردند.
مجموع این تحولات بیانگر دگرگونی در مرجعیت رسانه‌ای جهان و تغییر در نگرش افکار عمومی است که متناسب سازی ظرفیت‌های رسانه‌ای کشورهای اسلامی در چارچوبی واحد و منسجم می‌تواند به بهبود نقش آفرینی رسانه‌های اسلامی در صحنه جهانی منجر شود. روندی که وحدت رویه در حمایت از فلسطین و افشاگری در باب ماهیت جنایت کار و ضد بشری رژیم صهیونیستی و حامیانش می‌تواند سرآغازی بر این مهم باشد.
 
قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcb0zb85rhb50p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی