سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۳
کد مطلب : 127702

لزوم تمکین همگان به مجوزهای وزارت ارشاد

فرهنگ و هنر در هر جامعه ای از ارزش و توجه زیادی برخوردار است و این مقوله در ایران به دلیل پیشینه فرهنگی  هنری غنی آن در بسیاری از زمینه ها، جایگاه بالایی دارد.
فرهنگ و هنر ایران همواره از ارزش های انسانی و اخلاقی برخوردار بوده است و حتی با وجودی که در مقاطعی سعی بر آن بود تا به ابتذال و انحراف کشیده شود، باز هم به راه پاک خود ادامه داده است و اجازه نداده تا ابتذال آن را تسخیر و مسخ کند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با تشکیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خط مشی فرهنگی و هنری کشور از سوی این وزارتخانه تعیین می شد اما در کنار این وزارتخانه، سازمان ها و نهادهایی شکل گرفت که علاوه بر تعیین خط مشی دست به تولید محصولات فرهنگی و هنری هم می زنند.
قاعدتاً وجود چند نهاد و سازمان فرهنگی هنری ایجاد تداخل و اختلاف می کند و در کنار آن دخالت هایی که از سوی برخی شخصیت ها و مسئولان غیر مرتبط با مسائل فرهنگی و هنری صورت می گیرد، چرخ حرکت هنر و فرهنگ کشور را با مانعی روبرو میپ سازد.
در مباحث فرهنگی هر چند هر شخص و نهادی سلیقه خاص خود را می تواند داشته باشد، اما در کلان ماجرا در مباحث فرهنگی و هنری نباید اعمال سلیقه کرد.
در مقاطع گوناگون در زمینه مسائل فرهنگی نه تنها اعمال سلیقه بلکه اعمال نفوذ همراه با تندی و افراطگری هایی شاهد بوده ایم که هزینه های زیادی را به کشور تحمیل کرده است.
برای نمونه می توان به واکنش ها به برخی فیلم ها و کنسرت ها اشاره کرد که برخی گروه ها، افراد و حتی مسئولان نسبت به آنها واکنش نشان دادند و حتی مانع اکران فیلم و برگزاری کنسرت شدند. مسئله مهم در این بحث این است که آیا با وجودی که یک فیلم یا برگزاری یک کنسرت مجوز پخش و اجرا گرفته است، کسی یا نهادی می تواند مانع از اکران و اجرای آن شود؟
قطعاً در چارچوب قوانین کشور چنین رفتارها و برخوردهای سلیقه ای نباید وجود داشته باشد در حالی که یک سازمان و نهاد حاکمیتی مجوز آنها را صادر کرده است.
چندی پیش و به تازگی اتفاقی در برگزاری کنسرت علی رضا قربانی افتاد و باعث جلوگیری از برگزاری کنسرت او شد.
خوانندگانی در سطح علی رضا قربانی و یا همایون شجریان مخاطبین خاص خود را دارند و از قشری وزین هستند. ایراد کار کنسرت علی رضا قربانی استفاده از یک بانوی نوازنده بود که باعث شد تا استانداری اصفهان از برگزاری کنسرت ممانعت کند و شرط صدور اجازه را کنار گذاشتن بانوی نوازنده و استفاده از نوازنده مرد اعلام کند.
هر چند در بسیارری از کنسرت های برگزار شده در کشور، بسیاری از بانوان حضور داشتند و به نوازندگی در گروه موسیقی کنسرت پرداخته اند اما با توجه به این که وزارت ارشاد نسبه به صدور مجوز برای همه اعضای گروه علی رضا قربانی اقدام کرده است، ممانعت استانداری از برگزاری کنسرت چه معنایی دارد.
نمی توان اجازه داد که هر شهر و استانی قوانین و سلیقه های خود را پیاده کند و مردم را از بهره بردن از یک برنامه هنری و فرهنگی محروم سازد.ایجاد خودمختاری از سوی برخی مسئولان تبعات خوشایندی نخواهد داشت، تمکین به قانون از سوی همگان به ویژه مسئولان از بروز مشکلات و تولید حاشیه جلوگیری می کند.در کجای قانون نوشته شده که یک بانو نمی تواند نوازندگی کند؟
حتی معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه هیات وزیران ضمن تاکید بر لزوم احترام همه دستگاه‌ها به مجوز‌های رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری مراسم های فرهنگی گفت:همه باید به این مجوز‌ها احترام بگذارند و در صورت وجود برخی اشکالات احتمالی، این مسائل را از طریق مرجع صادر کننده مجوز پیگیری کنند. هر چند انتظار واکنش قاطع تری از سوی مقامات دولتی نسبت به این اتفاق می‌رفت اما به همین مقدار نمی‌توان قانع بود وباید تکلیف چنین مسائلی روشن شود تا دیگر اتفاق نیفتد.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcgzu9qxak9xu4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی