سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۳
کد مطلب : 128460

بعد جدید تروریسم غربی

جنگ ادراکی و ترکیبی در عصر حاضر نه تنها در چارچوب نظامی بلکه در قالبی نرم با ابعاد اجتماعی و جامعه شناسانه در ابعاد گسترده‌ای جریان دارد که شناخت و طراحی بر اساس مولفه‌های نرم افرازی مولفه‌ای مهم در مقابله با این جنگ‌هاست. جنگی که قدرت تخریب آن اگر حملات نظامی بیشتر نباشد کمتر نخواهد بود.
نمود این جنگ جدید ادراکی را در رفتارهای رسانه‌های معاند می‌توان مشاهده کرد که هر روز با زنجیره‌ای از خبرسازی‌ها و بزرگنمایی‌ برخی مشکلات به دنبال برهم زدن آرامش جامعه ایران هستند. به عنوان نمونه رسانه‌های بیگانه از جمله فارسی زبانان از محورهای اصلی خبری خود را به حوزه سلامت و درمان ایران قرار داده‌اند. رویکردی که در آن نه دستاوردها‌، پیشرفت‌ها‌، ظرفیت‌های پزشکی و درمانی و خودکفایی‌ها و اختراعات بلکه برجسته سازی و سیاه نمایی گسترده با کلید واژه‌هایی همچون افسردگی و سرخوردگی کادر درمان، آمار خودکشی و مهاجرت پرستان و پزشکان و در یک کلام برجسته سازی و ضریب دادن حداکثری به هر نقطه خاکستری در نظام سلامت ایران است. هر چند که کاستی‌ها و کمبودها در حوزه سلامت کشور و بویژه لزوم توجه به مطالبات و خواسته‌ها و انگیزه آفرینی در میان کادر بهداشت و درمان امری ضروری است که توجه همه جانبه مسئولان را می‌طلبد اما رویکرد رسانه‌های بیگانه در باب وضعت جامعه پزشکی و پرستاری و سلامت کشور فاصله بسیار زیادی با حقایق جاری در ایران دارد که سیاسی کاری و ماموریت این رسانه‌ها جهت برهم زدن ارامش جامعه و نظام سلامت کشور و تبدیل نقطه قوت ایران به نقطه ضعف و حتی مسئله‌ای امنیتی را آشکار می سازد.جالب توجه آنکه این رسانه‌ها هیچ اشاره‌ای به تاکیدات مکرر رهبر انقلاب مبنی بر لزوم توجه به مطالبات کادر درمان به عنوان مدافعان سلامت نمی‌کنند.
مجموع رفتارهای رسانه‌های غربی بویژه فارسی زبانان معاند در باب سیاه نمایی حداکثری از نظام سلامت در ایران را که محور آن را تحقیر سازی، ناامید سازی از آینده، ایجاد فضای یاس و سرخوردگی با هدف جلوگیری از رویکرد و اقبال جوانان ایرانی به تحصیل در رشته‌های پزشکی و پرستاری، برهم زدن ارامش روانی جامعه بویژه فعالان و زحمت کشان بخش سلامت و سوق دادن آنها به دو نسخه خودکشی و مهاجرت تشکیل می‌دهد در یک کلید واژه می‌توان خلاصه کرد و آن تروریسم سلامت است. غرب که به واسطه توان دفاعی و نظامی ایران توان گزینه نظامی را ندارد، تروریسم اقتصادی یا همان تحریم‌ها را در پیش گرفت که به واسطه عملکردهای دولت سیزدهم در تکیه بر توان داخلی و توسعه روابط منطقه‌ای و جهانی این گزینه نیز در حال خنثی شدن است. در حالی گزینه غربی‌ها مبنی بر برهم زدن امنیت ایران و حتی چند پاره سازی ایران با بهانه قرار دادن حوادث پاییز سال گذشته با ناکامی همراه شد، بعد جدیدی از جنگ ترکیبی علیه ایران را با شدت بیشتری در پیش گرفته‌اند و آن تروریسم سلامت است. ظرفیت‌های عظیم و توانایی بالا و منحصر به فرد نظام سلامت بویژه کادر مجرب و متخصص آن حتی از سوی دشمنان ایران نیز غیر قابل انکار است که می‌تواند در کنار ایمنی و ارامش بخشی به جامعه در قالب توریسم درمانی درآمدهای و حتی ارتباطات گسترده‌ای برای ایران را به همراه داشته باشد چنانکه یکی از هدایای مقامات ایرانی به همتایانشان در سایر کشورها را دستاوردهای پزشکی و علمی کشور تشکیل می‌دهد.
در این شرایط می‌توان گفت رسانه‌های غربی و فارسی زبان معاند با سیاه نمایی در حوزه سلامت ایران از یک سو برآنند تا ایران هراسی جدیدی را در جهان ایجاد و در روند رو به گسترش توریسم درمانی و درامدهای اقتصادی آن برای کشور، اخلال ایجاد نمایند و از سوی دیگر در کنار بر هم زدن آرامش روانی جامعه با محوریت سلامت و درمان، ایران در مسیر تهی شدن از کادر درمان و سلامت هدایت نمایند در حالی با تشویق کادر درمان به مهاجرت غیر مستقیم به دنبال تامین کادر درمان برای کشورهای غربی از جمله انگلیس هستند که 50 درصد کادر درمانش وارداتی است. به عبارتی دقیق تر غرب که با تحریم‌های دارویی بویژه در بخش بیماران خاص جامعه ایران را هدف قرار داده اکنون در بعد گسترده‌تری از این تروریسم سلامت را با ایجاد فضای یاس و ناامیدی در بخش سلامت و درمان کشور را در پیش گرفته است. جنگی ادراکی و ترکیبی علیه نظام سلامت ایران که همگرایی و برنامه ریزی مدون و صحیح مسئولان و فعلان این حوزه و نیز آگاهی بخشی و بصیرت بخشی به جامعه نظام سلامت کشور راهکار مقابله با این تروریسم و تهدید دشمن علیه امنیت ملی کشور است.

قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdciqvazut1ar52.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی