جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷
کد مطلب : 128506

مشارکت در انتخابات و بالا رفتن کیفیت منتخبان

انتخابات یک روند و فرآیند دموکراتیک است که در ایران به مردم سالاری دینی تعبیر می‌َشود.
انتخابات در ایران سوای دیگر کشورهاست، چرا که دین از سیاست جدا نیست و همین امر اهمیت انتخابات را بیشتر می‌کند. هر اندازه که مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد، به همان اندازه هم بر اقتدار و قدرت ایران اسلامی افزوده خواهد شد.
در یک مقایسه ساده می‌توان گفت در رژیم گذشته، که یک حکومت سلطنتی موروثی و دیکتاتوری حاکم بود،‌ مجلس شورای ملی گرچه با انتخابات تشکیل می‌شد، اما نمایندگان آن بنا بر نفوذ دربار و اطرافیان شاه انتخاب می‌شدند و در وقاع انتخابات یک نمایش بیش نبود.
اما 45 سال از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و در همه دوره‌های انتخابات، از مجلس شورای اسلامی تا ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا و مجلس خبرگان رهبری با رأی مستقیم مردم تشکیل می‌شود و هیچ فرد یا نهادی هم نمی‌تواند در روند برگزاری انتخابات دخالت داشته باشد.
تفاوت انتخابات در ایران با دیگر کشورها در این است که ایران اسلامی با واسطه انقلاب خود، چالش‌های جدی و خطرات مهلکی را برای جهان سلطه ایجاد کرده است و به همین دلیل است که دشمن در هر دوره از انتخابات سعی داشته تا میزان مشارکت را پایین بیاورد و از مقبولیت و محبوبیت انقلاب و نظام سیاسی بکاهد تا شاید بتواند از این طریق به سرنگونی جمهوری اسلامی ایران دست پیدا کند.
هر آنچه که از آغاز استقرار انقلاب اسلامی تاکنون علیه ایران از سوی آمریکا و همپیمانانش به کار گرفته شده، برای نابودی ایران و انقلاب بوده است.
به واقع آمریکایی که پیش از این در ایران سلطه و نفوذ کامل داشت، ‌پس از قطع دست دخالت آن از ایران، نه تنها سود و منفعتش قطع شد بلکه منافعش هم به خطر افتاد و مهمترین منافعی که ایالات متحده در منطقه دارد، رژیم صهیونیستی است که این روزها شرایط بسیار دشوار و بحرانی را سپری می‌کند و در جنگ غزه با وجود حمایت‌های گسترده آمریکا نتوانسته است به نتایج دلخواه خود دست یابد و جامعه بین‌الملل نیز علیه این رژیم ورود کرده است.
همه عواملی که گفته شد، به انتخابات در ایران مرتبط است چرا که باید این حقیقت و واقعیت در میان افکار عمومی کشور به ویژه جوانان به وجود بیاید که مشارکت گسترده در انتخابات، توان دشمنی‌ها را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تا توان داخلی برای مقابله با آنها افزایش یابد.
مشارکت گسترده و باشکوه در انتخابات کمیت ماجرا است که اهمیت و اولویت نخست است، اما در این میان مشارکت بالا، کیفیت را هم افزایش می‌دهد و باعث انتخاب فرد یا افرادی با ویژگی‌های مثبت‌تر و تأثیر گذارتر می‌شود.
حتی اگر در میان برخی منتخبین، باشند افرادی که در تعهد و تخصص آن ضعف‌هایی وجود داشته باشد، برای آن که از غافله منتخبان با کیفیت عقب نمانند مجبور به همرنگ‌سازی می‌شوند و یا این زمانی که می‌بینند نمی‌تواند خود را با شرایط وفق دهند، کنار می‌‌کشند یا کنار گذاشته می‌شوند. آنچه اکنون در عرصه انتخابات مهم است،‌ مشارکت با کیفیت مردم در این عرضه سیاسی است.
انتخابات حق مردم است، آنهایی که تصمیم به حاضر نشدن در پای صندوق رأی گرفته‌اند، خود را از یک حق بزرگ محروم کرده‌اند و به واقع در مطالبه‌گری هم نمی‌توانند حق و حقوقی داشته باشند چرا که در زمان انتخاب، ‌خود را محروم کرده‌اند. اگر مشارکت پایین باشد، کیفیت پایین می‌آید و این اتفاق در روند اداره کشور هم تأثیر منفی خواهد داشت.
پشتوانه حضور و مشارکت مردم در انتخابات منتخب یا منتخبان را دلگرم‌‌تر خواهد کرد و برای انجام وظیفه مصمم‌تر خواهد نمود.
در انتخابات مشارکت گسترده داشته باشیم، نمایندگان واقعی خود را انتخابت کنیم، آنگاه در زمان خودش، از نمایندگان مطالبه گری کنیم و توقع و انتظار بجا برای انجام وظایف از سوی آنها که در واقع وظیفه در قبال مردم است.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcjyoevmuqe8iz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی