يکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۳
کد مطلب : 128519

نگاهی بر یک ادعای ساختگی

جنایت تروریستی در مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی در کرمان در حالی دهها شهید و زخمی بر جای گذاشت و با محکومیت منطقه‌ای و بین‌المللی گسترده‌ای به همراه داشت که روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرد که ایالات متحده مخفیانه به ایران هشدار داده بود که داعش در حال آماده شدن برای انجام «حمله تروریستی» است. این ادعا در حالی مطرح شده که منابع آگاه ایرانی، ادعای روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مبنی بر هشدار اطلاعاتی واشنگتن به تهران درباره حمله تروریستی کرمان را رد  کردند. در همین حال ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعای روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مبنی بر هشدار اطلاعاتی واشنگتن به تهران درباره حمله تروریستی کرمان از اظهار نظر دراین باره خودداری کرده و  عنوان می‌کند که: اظهار نظر و ارزیابی عمومی در این زمینه ندارم .
با توجه به مواضع صورت گرفته از سوی ایران و آمریکا این سوال مطرح می‌شود که چرا وال استریت ژورنال و به تبع آن رسانه‌های غربی بویژه رسانه‌های فارسی زبان معاند این ادعا را مطرح و در ابعاد گسترده‌ای باز نشر کرده‌اند؟
نخست آنکه رویکرد محور غرب جنگ ادراکی و ترکیبی است که از ابعاد آن را نیز بی‌اعتمادسازی، هدف قرار دادن انسجام ملی در مسائل ملی و هویتی تشکیل می‌دهد. رسانه‌های بیگانه از جمله فارسی زبان در حالی از هفته‌های پیش از مراسم شهادت سالگرد سردار سلیمانی به دنبال اهمیت زدایی و کم رنگ سازی مشارکت مردمی در این مراسم بودند که پس از شکست این طراحی، سوار بر موج حمله تروریستی داعش، سناریوی اهمیت زدایی و کم رنگ ساز استقبال و حضور پر شور مردم در این مراسم با برجسته سازی امار شهدا و زخمی‌های این حادثه تروریستی سناریوی در زیر سوال بردن امنیت ایران را اجرایی کردند که آن نیز با گزارش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی مبنی بر خنثی سازی چندین حمله ترویستی و نیز شناسایی سرشاخه‌ها و مشارکت کنندگان در این حمله تروریستی ناکام ماند. در این شرایط رسانه‌های غربی سناریوی تکراری و نخ نمای
«کار خودشان است» را با ادعای اطلاع رسانی آمریکا درباره احتمال حمله تروریستی در کرمان در پیش گرفتند چنانکه بی بی سی از محورهای اصلی این روزهای پردازش‌های خبری خود را به این ادعا اختصاص داده و با کلید واژه نظرات کاربران فضای مجازی با طرح مباحثی همچون هواپیمای اوکراینی نبود مقامات ارشد ایرانی در مراسم سالگرد و... ماموریت باور پذیر سازی ادعای وال استریت ژورنال یا همان کار خودشان است را اجرا کردند تا به زعم خویش بعد دیگری از ماموریت دو قطبی سازی و عادی انگاری حملات تروریستی و بی تفاوت سازی جامعه در برابر آن را کلید بزنند.
دوم آنکه آمریکایی‌ها که ایجاد کننده و حامی داعش و گروه‌های تروریستی هستند و عملا در عراق و سوریه آنها را تحت چتر امنیتی خود گرفته‌اند، به خوبی از قطعیت و پاسخ سخت ایران به آمران و عاملان حمله تروریستی کرمان و نیز به شهادت رساندن سردار سلیمانی آگاهند چنانکه بخشی از آن در حمله موشکی به پایگاه موساد در اربیال و داعش در سوریه و جیش العدل( جیش الظلم) در پاکستان اجرا شد. ادعای وال استریت ژورنال را از یک سو می‌توان فرار به جلوی آمریکا برای مجازات نشدن توسط ایران به دلیل امریت در جنایت ترویستی در راسک و کرمان دانست و از سوی دیگر بعد دیگری از حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی که با ادعای اطلاع دادن به ایران سعی در زیر سوال بردن حمله موشکی ایران به مقر تروریست‌ها و موساد دارد. به عبارتی دیگر آمریکا با این ادعا بخش دیگری از چتر حمایتی خود از تروریست‌ها را با مانع سازی در برابر حملات ایران به این گروهک‌ها نشان می‌دهد و این پیام را برای آنها دارد که در هر شرایطی به حمایت از آنها ادامه می‌دهد.
نکته پایانی آنکه ادعای وال استریت ژورنال را می‌توان متاثر از جنگ غزه دانست. از یک سو شخص بایدن که حیثیت انتخاباتی خویش و جهانی کشورش را با حمایت همه جانبه از رژیم جنایتکار صهیونیستی به تاراج گذاشته است با حاشیه سازی به دنبال انحراف افکار عمومی از این حمایت‌هاست.  از سوی دیگر آمریکا و ائتلاف ادعایی آن در دریای سرخ با بحرانی به نام ناتوانی در برابر مقاومت یمن مواجه شده است در حالی که پایگاه‌های آن در سوریه و عراق نیز هدف مقاومت این کشورها قرار می‌گیرد و حزب الله نیز شکست‌های سنگینی به رژیم صهیونیستی تحمیل کرده است. رسانه‌های غربی با ادعای شاخه زیتون آمریکا به سمت ایران به دنبال سوق دادن تهران به اجرای خواست غرب در تهدید منافع آمریکا توسط مقاومت است حال آنکه تهران همواره تاکید دارد که گروه‌های مقاومت مستقل بوده و نه آنها را باز می‌دارد و نه به کاری امر می‌کند.
 
قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcdfj0fnyt0xk6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی