يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷
کد مطلب : 128608

مشارکت مردم؛ بایدها و نبایدها

با توجه به برگزاری انتخابات در یازدهم اسفند ماه 1402 پیشنهادهای زیر جهت بالا رفتن میزان مشارکت ارائه می شود.
1-اگر چه صدا و سیما و احزاب سیاسی در کشور در ماه‌های اخیر فعالیت‌های گسترده‌‌ای را آغاز کرده‌اند و ادامه هم دارد اما مسئله اصلی این است که باید امید و انگیزه را در طیف‌های مختلف مردم ایجاد کرد که با شور و نشاط بیشتری به پای صندوق رأی بیایند.
2-گر چه زمان کمی تا برگزاری انتخابات مانده است و اقدامات اصلاحی زیادی قابل انجام نمی‌باشد اما پرداختن به مسائل و مشکلاتی که اکثریت مردم با آن دست به گریبان هستند باعث افزایش امیدواری‌ها خواهد شد لذا توجه به این مشکلات امری ضروری است.
3-دولت آقای رئیسی با همه تلاش‌های شبانه روزی که در داخل و خارج انجام می دهد اما نتوانسته سفره مردم را سامان دهد و با تورم حدود 40 دصد زندگی اقتصادی و معیشت مردم ثبات لازم را ندارد. در این زمینه چند پیشنهاد مطرح می شود:
الف: نهاده‌های دامی و گوشت که یکی از عوامل اثرگذار در زندگی مردم است متأسفانه در 40 سال گذشته در انحصار افراد بسیار محدودی بوده است و  این افراد سود جو و حریص با روش‌های خلاف کارانه خود باعث شده‌اند که گوشت مصرفی مردم و نهاده‌های دامی مصرفی دامپروری ها با قیمت گران و کیفیت پایین به دست مردم برسد از آنجا که توزیع گوشت و نهاده‌های دامی به صورت دولتی توزیع می شود متاسفانه هم در واردات و هم در توزیع فساد گسترده‌ای وجود دارد با توجه به اینکه دولت هر ساله میلیاردها دلار صرف یارانه این نوع کالاها می کند. اما به دست مصرف کننده واقعی یا نمی رسد یا به سختی بسیار مردم می‌توانند از آن بهره ببرند.
پیشنهاد می شود به جای واردات انحصاری کالاهای اساسی که از سوی افراد محدودی انجام می شود و خود این منشا فساد گسترده‌ای است دولت با دعوت از دهها نفر از تجار معتمد و دادن مجوز به افراد ذیصلاح رقابتی را در این نوع کالاها به سرانجام برساند به عنوان مثال اتحادیه دامداران هر استان با گرفتن مجوز خود مبادرت به واردات و تامین نهاده‌های دامی کنند و خود اتحادیه هم توزیع آن را به عنوان مجری اصلی در دست گیرد.
ب: با توجه به اینکه قیمت خودرو در ایران بین 10 تا 15 برابر کشورهای همسایه است و همه اقشار مردم به نحوی با خودرو سروکار دارند، پیشنهاد می شود ورود خودروهای برقی با تعرفه پایین آزاد گردد و آثار این کار می تواند در کم کردن آلودگی هوا و پایین آوردن قیمت خودروها موثر باشد.
بحث بعدی با توجه به کیفیت پایین خودروهای داخلی و قیمت بالای آن، مصوبه مجلس که قریب به سه سال از تصویب آن می‌گذرد، آزاد سازی ورود خودروهای کارکرده به کشور است. سوال اینجاست که چه مسائلی پشت پرده جلوگیری از واردات خودروهای کارکرده وجود دارد؟!
آیا اینکه دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام مخالفت می نماید و با توجه به مصوبه مجلس برخی نمایندگان موضعی مخالف می‌گیرند و در دولت جریانی با قدرت، قانون مصوبه مجلس را اجرا نمی‌کنند، این موانع  بوجود آمده است که در نتیجه آن تنها منافع معدود افرادی است که از وضعیت فعلی سود می برند.
4-متاسفانه در ایام اخیر چند اقدام دولت باعث گردید که ذائقه اکثریت مردم تلخ شود. گران کردن نرخ اینترنت بین 30 تا 40 درصد اقدامی نامناسب بود چون در زمان حاضر اکثریت مردم بخصوص دانشجویان و کسبه‌های جوان و رسانه‌ها نیاز مبرم جهت فعالیت خود به اینترنت دارند. متاسفانه قیمت خودرو هم در کشور در هفته‌های اخیر در حال افزایش است و این مسئله هم یک نارضایتی برای اکثریت مردم بود.
افزایش نرخ ارز مانند دلار و یورو در روزهای گذشته و در آستانه برگزاری انتخابات اسفند ماه نیز مسئله دیگری است که نیازمند رسیدگی و برخورد با عوامل آن است.
انتخابات پرشور و مشارکتی نیازمند مولفه هایی است که برخی از آنها نام برده شد.
 
علی یوسف‌پور
https://siasatrooz.ir/vdccx4qs42bqie8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی