چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹
کد مطلب : 128701

او دیگران را نیز می‌بیند؟

جهان در حالی همچنان معطوف به مقاومت مشروع ملت فلسطین در برابر اشغالگری و توهش رژیم صهیونیستی است که در برخی افراد گویی تنها یک گوش دارند و آن هم شنیدن هر آن چیزی است که بتوان علیه ایران از آن استفاده کرد. آقای گروسی از جمله این افراد است که گویی صدها گوش دارد اما صرفا با یک فرکانس و آن شنیدن کوچکترین صدایی برای متهم سازی و پرونده سازی علیه ایران است.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در نشستی که در شهر دبی برگزار شد با بیان اظهاراتی مغرضانه و جهت دار ضمن اشاره غیرمستقیم به صحبت‌های علی‌اکبر صالحی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران و البته بدون بردن نامی از او، مدعی شد که ایران درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود شفافیت ندارد.
علی اکبر صالحی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران چند روز قبل در گفت‌وگویی تلویزیونی در پاسخ به سوالی پیرامون توانمندی کشورمان در زمینه ساخت سلاح هسته‌ای گفت: «ما همه آستانه‌های علم و فناوری هسته‌ای را داریم. من یک مثال می‌زنم دیگر آن را خودتان برداشت کنید؛ یک خودرو چه می‌خواهد؟ شاسی می‌خواهد، موتور می‌خواهد، فرمان می‌خواهد، جعبه دنده می‌خواهد، شما بگو جعبه دنده ساختی؟ می‌گویم بله. موتور ساختی؟ بله ولی هر کدام برای کار خودشان است.»گروسی با برداشتی عجیب از صحبت‌های علی اکبر صالحی ایران را به عدم شفافیت متهم کردو گفت: به تازگی در جاهای مختلف از جمله در ایران خیلی راحت درباره سلاح‌های هسته‌ای صحبت می‌شود. یک مقام بلندپایه ایران گفت که ما همه اجزا را داریم فقط روی هم سوار نشده‌اند.مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی در ادامه با این ادعا که ایران رویه عدم پاسخ دهی و عدم همکاری با آژانس را در پیش گرفته است، گفت: لازم است به بازرس‌های ما اجازه ورود به ایران داده شود. این سخنان از سوی گروسی در حالی منتشر شده است اولا به اذعان آژانس ایران بیشترین بازرسی‌ها را داشته است و ثانیا تعلیق‌های صورت گرفته از جانب ایران برگرفته از قانون راهبردی مجلس در واکنش به خلف وعده‌های برجامی غرب بوده است لذا منطق حکم می‌کند که به جای جوسازی علیه ایران، گروسی به دنبال تغییر رفتار غرب باشد.
نکته مهم دیگر آنکه چشم چرانی‌های اقای گروسی در حالی به سمت ایران است که گشتی ساده در جهان نشان می‌دهد که مناظر بسیاری در حوزه هسته‌ای وجود دارد که ایشان به آنها توجه کند که نمی‌کند. به عنوان نمونه در تهدید هسته‌ای برای امنیت جهان، شرکت توزیع برق توکیوی ژاپن، تِپکو، ۱۸ بهمن، عکس‌هایی منتشر کرد که محل نشت آب حاوی رادیواکتیو در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی را نشان می‌دهد.این شرکت تخمین زده که حدود ۵.۵ متریک تُن آب حاوی ۲۲ میلیارد بکرل مواد رادیواکتیو، در حین تعمیرات و به دلیل باز ماندن دریچه تجهیزات تصفیه آب، نشت کرده است. پیش از این نیز ریختن پسماندهای این نیروگاه به دریا خبر ساز شده بود که البته تا به امروز جناب گروسی این اخبار را ندیده و واکنشی به این تهدید هسته‌ای نداشته است. جنگ غزه در حالی به پنچمین ماه رسیده است که مقامات رژیم صهیونیستی دو مرتبه رسما بر استفاده از سلاح هسته‌ای علیه فلسطینی‌ها تاکید کرده‌اند و آقای گروسی در برابر آن هیچ موضعی نداشته است.
وزارت دفاع آمریکا به دلیل آنچه تهدید روسیه خوانده است دوباره تسلیحات اتمی خود را در خاک انگلیس  مستقر می‌کند. قدر مسلم افزایش احتمالی تسلیحات هسته‌ای آمریکا در انگلیس زمینه ساز تشدید رقابت هسته‌ای در صحنه جهانی خواهد شد که از یک سو زمینه ساز شکست سیاست‌های جهانی برای انهدام و منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای است و از سوی دیگر تشدید خطر تقابل‌های هسته‌ای را افزایش می‌دهد حال آنکه گروسی در برابر این خبر نیز سکوت کرده چنانکه در باب میلیاردها دلار بودجه هسته‌ای نظامی دارندگان این سلاح‌ها سکوت کرده است.  این مدل رفتارهای آقای گروسی نشانگر چشم چرانی‌های مغرضانه وی در زمینه هسته‌ای است بگونه‌ای که برای مواردی همچون ایران بینایی صد درصدی دارد و برای سایر مسائل که تهدیدی آشکار علیه امنیت هسته‌ای جهان است قدرت دیدش به صفر می‌رسد. رفتاری که ماهیت غیر حرفه‌ای اژانس و شخص گروسی و لزوم تغییر در ساختار این نهاد جهانی را بیش از پیش از آشکار می سازد.
 
قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcgz79qqak9xu4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی