پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۵
کد مطلب : 129232

یک تنبیه، چند عبرت

یکم) بله حمله بسیار دقیق با محاسبه و برآوردی عمیق از همه عواقب و جوانب آن به انجام رسید. بسیاری در این روزها از زوایای مختلف گفتند و نوشتند پس بسیاری از موضوعات جای بحث ندارد.
دوم) عملیات با هر حجم و کمیتی که انجام شد اگر مقصد نهایی اش همان سه پایگاه اصلی که ۹ موشک سنگین بنا بر گفته مقام ارشد اطلاعاتی ترکیه بر اهداف حیاتی فرود آمده و تخریب و انهدام اثر گذاری را رقم زده ، به نظر می‌رسد مجموعه عملیات استثنایی و بی نظیر به نتیجه رسیده است.
سوم) چند روز از حمله گذشته و صحنه تغییر و نوع تقابل شکل تازه ای یافته است نخست اینکه ائتلاف عظیم پدافند موشکی همه قدرتهای غربی یعنی همه موجودیت تاریخی و علمی و ادعاهای آنان با رسیدن امواج پهپادهای پیشمرگ به فضای اسراییل و بعد نفوذ برنامه ریزی شده پرتابه‌های اصلی به زیر پرتابگرهای پدافند و فرود بر اهداف خود بزرگترین شکست ده‌ها سال حاکمیت این کشورها بر آسمان‌ها را خاتمه داد و تردیدهای جدی در ساختارهای هوایی و پدافندی ارتش‌ها را به وجود آورد.
تقریباً همه ضعف‌های آنان اکنون قابل اندازه گیری و برنامه ریزی است خصوصا توانایی‌های جمعی برای اداره یک نبرد طولانی تر که تردیدهای جدی در آن به وجود آمده است.
چهارم) این اتفاق بزرگ از لحظه پرواز پرنده‌ها حتی پیش از رسیدن به محدوده اهداف تمامی معادلات مرسوم و رایج ده‌ها ساله را در جهان و منطقه برهم ریخت و خبر از زایش دوره جدیدی در تحولات سیاسی و نظامی جهان و غرب آسیا به گوش همه رساند. این نکته ای است که هرگز نباید از تحلیل‌های راهبردی  خارج شود و خبرگان برای مرحله و جایگاهی که اکنون جمهوری اسلامی در آن قرار گرفته است یعنی ارتقای استراتژیک و تداوم راه و هماهنگ سازی همه داشته‌های ملی برای همطراز شدن با این نتیجه پر هزینه فرو گذار نکنند.
پنجم) هر اتفاقی که پس از این بیافتد باید دانست که این حرکت راهبردی برای  قرار گرفتن در چنین مسیری باید سریعتر و پرشتاب تر به پیش رانده شود. حتی اگر رژیم صهیونیستی خطای محاسباتی دیگری را مرتکب شود. فراموش نکنیم دستیابی به چنین جایگاهی جهشی نیست بلکه فرایندی است طولانی که عبور از آن بسیار سخت و طاقت فرسا بوده و خونهای فراوانی از جوانان این کشور برای تحقق هر آنچه که امروز در درون آن قرار گرفته ایم ریخته شده است.
ششم) ناگزیریم در این شرایط بگوییم که مجموعه اجرایی کشور و دولتهای چند گانه گذشته تا به امروز همواره با ناکار آمدی‌های خود نه تنها فهم درستی از اقتضائات و اولویت‌های کشور نداشتند، بلکه از جمله موانع عمده در ورود کشور به چنین مرحله حیاتی که بارها رهبر انقلاب از آن به عبور از گردنه‌های دشوار یاد کردند بر نشماریم و این خسارت تاریخی و سنگین و پر هزینه را در نظر نداشته باشیم.
آخر) کشور بی شک در مرحله بی نظیری از تاریخ خود قرار گرفته است شکی نیست اگر غرب همه توان خود را برای حفاظت از اسرائیل بکار گیرد مجددا شکست خواهد خورد و مسیر ارتقا با سرعت بیشتری به پیش خواهد رفت. در این میان بجز دستگاه دیپلماسی کشور که نمره قابل قبولی گرفت ؛ سایر دستگاه‌ها در همگامی با این پدیده نوین  چندان در مدیریت داخل کشور موفق نبودند و می‌دانیم تا زمانی که مجموعه مدیریت کشور فاقد استراتژی ملی باشند تعادل راهبردی در مدیریت داخل و میدان اتفاق نمی‌افتد و مانند ده‌ها سال گذشته این حرکت بزرگ را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد بنا بر این عزم ملی در تحرک بخشی هر چه بیشتر در این بخش به کار گرفته شده و دستگاه‌های اجرایی با قدرت بازسازی خود را در دستور کار قرار داده و عقب ماندگی‌های خود را جبران کنند که چه بسا دیر می‌شود.
 
حمید صفری - دیپلمات اسبق
https://siasatrooz.ir/vdcgwy9qxak9xx4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی