جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۰
کد مطلب : 129456

انتخابات و دلایل ضعیف بودن مجلس

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی هم برگزار و تکلیف مجلس دوازدهم نیز روشن شد تا در سال 1403 مجلسی روی کار بیاید که نمی‌توان دقیق درباره آن آینده نگری و پیش بینی کرد که چه کارکردی خواهد داشت.
مجلس شورای اسلامی نهادی مهم و تأثیر گذار در کشور است که در صورت ضعیف بودن و قوی بودن در هر دو حالت تأثیر خود را می‌گذارد.
اگر قوی باشد، می‌توان امیدوار بود که بتواند و باید بتواند دولت‌ها را راهنمایی و هدایت کند تا مشکلات کشور را حل کند.
ریل گذاری با مجلس شورای اسلامی است، این ریل گذاری باید دقیق، بدون عیب و نقص و محکم باشد،‌ اگر چنین ویژگی‌هایی داشته باشد؛ مجلس شورای اسلامی، امید به بهبود وضعیت اقتصادی نابسامانی که محصول حال و سال‌های گذشته است، افزایش می‌دهد.
در سال‌های گذشته با وجودی که مجلس برقرار بود، اما آنچه که از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رفت به دست نیامده است، مجلس و نمایندگان آن هنوز جایگاه حساس و مهم خود را نیافته‌اند که اگر به این نتیجه رسیده بودند، قطعاً سعی و تلاش آنها در بهبود اوضاع و شرایط اقتصادی،‌فرهنگی و اجتماعی بیشتر می‌شد و نتیجه آن نیز بهبود وضعیت بود.
شاید یکی از دلیل مهمی که مجلس نمی‌تواند آن کارآیی و کارکرد واقعی خود را داشته باشد، این است که نمایندگانی انتخاب می‌شوند که تخصص و تعهد لازم را ندارند.
همانگونه که مجلس قوی می‌تواند تأثیر مثبت بر روند اداره کشور داشته باشد، مجلس ضعیف هم می‌تواند به وخامت اوضاع بینجامد.
با وجودی که فیلترهایی برای بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی وجود دارد و شورای نگهبان در این زمینه مهمترین وظیفه را بر عهده دارد، اما می‌بینیم که پس از تأیید صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات مجلس، آنچه که از برآیند انتخابات بیرون می‌آید، کارآیی لازم را ندارد و همچنان ضعف پابرجاست.
علاوه بر آن در چند دوره گذشته شاهد کاهش مشارکت بوده‌ایم که این خود نیز باعث ضعف در تشکیل نهاد مهمی چون مجلس است.
این وضعیت در دیگر انتخابات نیز صدق می‌کند، ‌انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای شهر و روستا و حتی انتخابات خبرگان رهبری شامل آن می‌شود. رهبر معظم انقلاب دیروز با حضور در مرحله دوم انتخابات مجلس، هنگام رأی دادن فرمودند؛ «هر چه رأی بیشتر باشد مجلس قوی‌تر است. هر چه مجلس قوی‌تر باشد امکان کار در کشور بیشتر است.»
این نکته مهمی است که مردم باید متوجه آن باشند؛‌ چرا که اگر مشارکت و رأی پایین باشد، مجلسی ضعیف شکل می‌گیرد که نمی‌تواند تأثیر گذار باشد و آنهایی که در مشارکت کوتاهی کرده‌اند در این مسئله دخیل هستند، ‌هر چند شاید گلایه داشته باشند و اعتراض خود را با نیامدن پای صندوق رأی نشاند دادند اما نمی‌توانند توقعی هم داشته باشند.
شاید برای بهبود کیفیت انتخابات،‌هر انتخاباتی، تنوع گزینش‌ها باید دقیق‌تر و ریزتر باشد، به این معنا که فیلترها و «الک‌ها» ریزتر شود تا گزینه‌های ناب‌تر و بهتر، خود را نامزد کنند و در این فرایند قطعاً از حضور برخی افراد که تعداد آنها هم کم نیست، کاسته می‌شود و مجلسی شکل خواهد گرفت که در واقع عصاره فضائل ملت خواهد بود.
مردم به این نکته توجه می‌کنند که این تعداد زیاد از نامزدهای تأیید صلاحیت شده، از گزینش وزارت کشور و شورای نگهبان گذشته‌اند و تأیید را دارند اما می‌بینند که با این وجود آنهایی که وارد مجلس می‌شوند یا به ریاست جمهوری می‌رسند، توانایی کار را ندارند. یکی از دلایل مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد، همین مسئله است، یعنی ضعف در کارکرد، ‌مدیریت، تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها، که باعث می‌شود شرایط نه تنها بهبود نیابد بلکه بدتر هم شود.
صرفا نمی‌توان وفور نامزدها در هر انتخاباتی را جلوه‌ای از آزادی یا دموکراسی دانست،‌ قطعاً با وجود هزاران نفر در انتخابات، مردم کار دشواری پیش روی خود دارند،‌ نمی‌توان از میان این همه نامزد به ویژه در انتخابات مجلس، بهترین‌ها را برگزید. لازم است در قانون انتخابات برای این مشکل چاره‌ای اندیشیده شود. انتخابات مهم دیگری در اوایل سال آینده در پیش است از هم اکنون باید برای آن برنامه ریزی کرد.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdceno8zpjh8wei.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی