با توجه به مواضع فرانسویها در پسابرجام و تاکید آنها بر مذاکرات موشکی و منطقهای با ایران، لازم است دستگاه دیپلماسی کشورمان واکنش قاطعی در قبال وزیر خارجه این کشور داشته باشد.
به گزارش مهر، چند ماهی است که خبر سفر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه فرانسه به تهران را در رسانهها و فضای سیاسی کشورمان داریم و همواره از سوی مقامات وزارت امور خارجه هم انجام این سفر مورد تایید قرار گرفت و آن سفرها را در دستور کار دو طرف قلمداد کردند و نهایتا هم ۸ اسفند در سفر «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه به مسکو، وی در جمع خبرنگاران از سفر خود به ایران خبر داد.
طبق آنچه که در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه درخصوص این سفر آمده است: «لودریان» روز پنجم ماه مارس (دوشنبه ۱۴) به تهران میرود و مورد استقبال «حسن روحانی» رئیسجمهور ایران قرار خواهد گرفت.
در ادامه این بیانیه گفته شده: وی همچنین با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار میکند. همچنین دیدار با علی لاریجانی رئیس مجلس ایران و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور هم در دستور کار قرار دارد.
گفتنی است، لودریان علاوه بر ملاقات و مذاکره با «حسن روحانی» و «محمد جواد ظریف»، با دیگر مقامات ارشد ایران نیز دیدار خواهد کرد و رایزنی درخصوص راههای گسترش روابط دو جانبه و تبادل نظر درباره مهمترین مسائل منطقهای و بینالمللی از جمله محورهای گفتوگوها خواهد بود.
اما درخصوص این سفر باید متذکر چند نکته بود؛ فرانسه یک کشور اروپایی تاثیرگذار، عضو ثابت شورای امنیت سازمان ملل و همچنین یکی از اعضای مذاکره کننده در مساله برجام به حساب میآید اما مواضع غیرمنطقی و غیر دیپلماتیک مقامات فرانسوی در دوران پسا برجام یکی از آن موارد جدی است که حتما باید از سوی مقامات و مسئولین عالی رتبه کشورمان، در ملاقاتهایی که با وزیر امور خارجه فرانسه انجام میدهند مورد اعتراض قرار گیرد و تذکرات جدی در این رابطه به آن مقام فرانسوی داده شود.
فرانسویها در یک سال اخیر با بیان برخی ادعاهای واهی و اظهارات مداخلهجویانه درخصوص اهمیت و لزوم مذاکرات موشکی و منطقهای با ایران، فضای سیاه و نامناسبی را در عرصه بینالمللی برای ایران در راستای ترویج پروژه ایران هراسی با همکاری آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی به وجود آوردند.
حمایت از سازمان تروریستی مجاهدین خلق
منافقین یکی از گروههای تروریستی است که بیشترین فعالیتهای تبلیغاتی و نظامی علیه نظام جمهوری اسلامی را سازماندهی کرده است. این گروهک تروریستی در تمام سالهای فعالیتش مورد حمایت دولتهای غربی مدعی مبارزه با تروریسم بوده است.
یکی از مهمترین راهبردهای سازمان مجاهدین خلق از ابتدای تأسیس تاکنون، برقراری ارتباط با دولتها، قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای، جنبشها و سازمانهای منطقهای و بینالمللی در جهت منافع و اهداف ضدایرانی این سازمان و تاکنون یکی از علل اصلی تداوم فعالیتهای تروریستی آن بوده است. این اقدامات آنها در حالی است که منافقین هر ساله اجلاسی را در پاریس برگزار میکنند و با جمع کردن تعدادی افراد از کشورهای مختلف نمایشی از زنده بودن سازمان تروریستی خود دارند.
این مساله یکی از مواردی است که حتما باید در سفر وزیر خارجه فرانسه و همچنین رئیس جمهور آن کشور به تهران، به عنوان یکی از دستورالعملهای اساسی مذاکرات مقامات عالی رتبه ایران با آنها قرار داشته باشد و صد البته که این مسئله قطعا یک مطالبه عمومی از مسئولان است.
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی پیشتر هم در ملاقات با «ژان مارک اِرو» وزیر امور خارجه وقت فرانسه با انتقاد از فعالیت آزادانه گروهک تروریستی منافقین در کشور فرانسه ضمن یادآوری جنایتهای کمسابقه آنان در به شهادت رساندن مسئولین عالیرتبه و شهروندان عادی جمهوری اسلامی افزود: رفتارهای جنایتکارانه منافقین و همکاری مستقیم آنان با صدام در جریان جنگ تحمیلی هرگز از حافظه ملت ایران پاک نشده و هر نوع حمایت از این گروهک تروریستی موجب انتقال پیامهای غیر دوستانه به جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.
مانع تراشیهای فرانسوی در مسیر برجام
بر کسی پوشیده نیست که میزان خصومت دولت آمریکا نسبت به ایران در دوران ترامپ افزایش چشمگیری داشته و مردان ترامپ با تمام توان کوشیدهاند از راههای مختلف و با اعمال تحریمهای متنوع و گسترده همچون اسلاف خود، ایران را تحت فشار قرار دهند و برای این منظور حتی از «مادر تحریمها» هم رو نمایی کردند!
مواضع اروپاییها اما به نحو دیگری است، برخی از آنها به صورت شفاهی از تداوم روند اجرایی شدن برجام حمایت و خواهان حفظ برجام هستند که در این خصوص تهران بارها اعلام کرده است که حمایتهای شفاهی در این برهه از زمان که تیغ تیز انتقادات و مخالفتهای آمریکاییها علیه ایران وجود دارد، کافی نیست و اگر حقیقتا اروپاییهای خواهان حفظ برجام هستند لازم است که اقدامات عملیاتی داشته باشند که البته بنا گفته برخی تحلیل گران این توقع زیادی از اروپاییها است.
فواد ایزدی کارشناس مسائل بینالملل در این خصوص اظهار کرده است: «اینکه بخواهیم امیدی نسبت به اقدامات عملیاتی دولتهای اروپایی در مساله برجام و در برابر آمریکا داشته باشیم این شدنی نیست و آنها چنین کاری را انجام نخواهند داد.»
ایزدی با بیان اینکه فرانسه به عنوان یک کشور اروپایی که از پس از برجام منافع اقتصادی متنوعی را در ایران دارد هم با آمریکا در مسئله برجام همسو شده، تصریح کرد: «فرانسه با ادبیات سخیفی نسبت به حوزههای قدرت ایران همچون حوزه موشکی مواضعی را اتخاذ کرده و اینها همه برای ما درس است از آن جهت که برخی در داخل معتقد بودند اگر با کشورهای اروپایی عقد قرارداد داشته باشیم، میتوان شاهد تغییر رویکرد و رفتار آنها در قبال ایران باشیم اما درخصوص فرانسه که حداقل این اتفاق نیفتاده است.»
پس از برجام، فرانسه یکی از شرکای تجاری ایران شد به گونه ای که علاوه بر قراردادهای تولید خودرو، قرارداد خرید هواپیمای مسافربری ایرباس نیز به امضا رسید. این کشور در برقراری ارتباط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران پس از توافق هستهای پیش قدم بود، اما این ارتباط دو طرفه و دوجانبه نبوده، بلکه تاکنون یکطرفه و به سود پاریس تمام شده است.
تداوم اتهامات و اظهارات نسجنیده فرانسویها علیه ایران!
در ماههای اخیر مقامات عالی رتبه فرانسه «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور و «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه آن کشور اظهارات بیپایه و اساسی را علیه ایران مطرح میکنند و با صراحت ایران را خطر و تهدیدی جدی برای منطقه و جهان قلمداد میکنند که البته واکنشهایی هم در حد بیانیههای محکومیت از طرف دستگاه دیپلماسی ایران نسبت به آنها صورت گرفته است ولی میتوان میزان اثرگذاری آن را با تکرار مداوم اظهارات و اتهامات آنها علیه ایران سنجید! در ادامه چند نمونه اظهارنظر نسجنیده و خلاف واقع را از سوی مقامات فرانسوی خواهیم داشت:
«لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه، در نشست شورای روابط خارجی آمریکا مدعی شد که «اقدامات بیثبات کننده ایران در سوریه، عراق، لبنان، یمن و یا منطقه حاشیه خلیج فارس چه به طور مستقیم و چه از طریق حمایت از گروهها، قابل پذیرش نیست. این قضیه در مورد فعالیتهای موشک بالستیک ایران که در تناقض با قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل است، نیز صادق است!»
وی در ادامه ادعاهای خود گفت: «این نگرش [ایران] نقطه مقابل منافع فرانسه و همینطور منافع آمریکا است و تهدیدی علیه امنیت کشورهای منطقه است. ما [فرانسه و آمریکا] مطمئناً این هدف مشترک را داریم که از اجرای این سیاست ایران جلوگیری کنیم، زیرا نمی توانیم مداخلات تهران با هدف کسب هژمونی را بپذیریم!»
همچنین اخیرا «ماکرون» هم در یکی از گفتوگوهای خود با «سلمان بنعبدالعزیز» پادشاه سعودی، با طرح اتهامهای بیاساسی علیه ایران، بر ضرورت مقابله با اقدامات «بی ثبات کننده» ایران در منطقه تاکید کرده است.
وی در ادامه میگوید: «موضع فرانسه درقبال نقش تخریبی ایران و حمایت آن از شبهنظامیان حوثی ( انصارالله) از طریق ارسال موشکهای پیشرفته برای هدف قرار دادن عربستان و ثبات منطقه، آشکار است.»
گفتنی است علاوه بر اظهارات فوق، ماکرون در ماههای اخیر طی تماسی تلفنی با ترامپ رئیس جمهور آمریکا و همچنین دیدار با نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مواضع مشترکی را با آنها در قبال ایران اتخاذ کرده است.
وزیر خارجه فرانسه پیش از عزیمت به ایران در گفتوگو با روزنامه فرانسوی «ژورنال دودیمانش» برای میزبان خود خط و نشان می کشد و با بیان اینکه «برنامههای موشک بالستیک که (موشکها) میتوانند چندین هزار کیلومتر برد داشته باشند، با قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل سازگار نیست، گفته است: این موشکها فراتر از نیاز تهران به دفاع از مرزهای خود است.»
وی گستاخی خود را در ادامه صحبتهایش با تهدید ایران تکمیل میکند و میگوید: «اگر به این موضوع توجه نشود امکان دارد که تحریمهای جدیدی علیه ایران اعمال شود!!»
البته باید توجه داشت که کارنامه سیاهی که فرانسویها نسبت به مردم ایران از خود به یادگار گذاشتهاند محدود به مسائل مرتبط با برجام، موشکی و توان دفاعی کشورمان نمیشود!
پرونده «فرآوردههای خونی آلوده»
پرونده «فرآوردههای خونی آلوده» به حدود سه دهه قبل و در جریان جنگ ایران و عراق و در خلال سالهای ۶۲ و ۶۳ به وجود آمد یکی دیگر از اقدامات ناپسند و فراموش نشدنی مقامات آن کشور در قبال ایرانیان بود.
انستیتو «مریو» که اکنون در مالکیت شرکت سنوفی اَوِنتیس فرانسوی است فاکتورهای انعقادی آلوده به «اچ آی وی» را برای استفاده بیماران هموفیلی به برخی کشورها نظیر آلمان (غربی)، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران و چند کشور دیگر صادر کرد. همین مسئله باعث شد تعدادی از بیماران هموفیلی و تالاسمی که از این فرآوردها به عنوان دارو استفاده کردند به این ویروس مبتلا شده و جان خود را از دست بدهند.
لزوم واکنش قاطعانه دستگاه دیپلماسی در برابر اتهام زنیهای فرانسه
با همه تفاسیر فوق میتوان اینگونه تحلیل کرد که حجم گسترده تخریبها و اتهام زنیهای مقامات پاریس علیه تهران و تهدید قلمداد کردن ایران برای منطقه و جهان نشان از این دارد که رویکرد مقامات فرانسوی پس از برجام کاملا منفعتگرایانه، یک جانبه و از طرفی مبتنی بر «سیاست دو گانه» بوده است، یعنی از طرفی آنها برای تامین منافع اقتصادی خود به ایران نزدیک و قراردادهایی را به امضا میرسانند و از دیگر روی با گردن نهادن به سیاست تحمیل شده از سوی کاخ سفید، با برجام مخالفت و مکرر اظهارات بیپایه و اساس خود را درخصوص مسائل موشکی و منطقهای علیه ایران مطرح کنند.
فرانسویها به وضوح نشان دادند که همصدا با رژیم صهیونیستی و آمریکا، در راستای «گسترش ایرانهراسی» در منطقه و جهان نسبت به ایران اتهامزنی میکنند و از این بابت هیچگونه نگرانی هم ندارند.
سیدحسین نقویحسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته: قبلا بارها اعلام شده که حوزه دفاعی قابل مذاکره نیست و به اعتقاد من این برخوردهای فرانسه باید با پاسخی قاطع مواجه شود اگر فرانسویها به همین شکل موضع علیه جمهوری اسلامی داشته باشند دولت باید در مناسبات خود با مقامات فرانسوی تجدیدنظر کند.
وی ادامه میدهد: به اعتقاد من در سفر پیش رو باید با مقامات فرانسوی صراحتا گفتگو شود و درخصوص این نوع موضع گیریهای فرانسه دولت و دستگاه دیپلماسی موضع گیری شفافی نشان دهند و به فرانسویها اعلام شود اگر بخواهند این موضع گیری را ادامه دهند جمهوری اسلامی در مراودات خود تجدید نظر خواهد کرد.
«علی اکبر ولایتی» مشاور امور بینالملل رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز درخصوص طرح برخی موارد از جانب فرانسویها درخصوص مذاکره موشکی با ایران گفته: آمادگی دفاعی جزو حقوق اولیه هر ملتی است که هیچ کشور دیگری نمیتواند برای ما و یا کشورهای دیگر تعیین تکلیف کند؛ بنابراین اینکه ما چه موشکی داشته باشیم، این در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و هرگونه صلاح بداند آن کار را میکند.
وی با هشدار نسبت به اینکه اگر سفر وزیر امورخارجه فرانسه به تهران برای تحکیم روابط است، بهتر است از این موضعگیریهای منفی خودداری کند، افزود: فرانسه بهتر است بیجهت ادعایی نکند که از عهده آن بر نیاید.
«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه هم درخصوص لزوم برخورد قاطعانه نسبت به اظهارات و توقعات زیاده خواهانه فرانسویها اینطور گفته: جمهوری اسلامی ایران هرگز اجازه نخواهد داد دیگران در جهت کاهش توان دفاعی و باز دارندگی ایران صلحجو سخن و یا تلاشی با معیارهای دو گانه داشته باشند و در عین تکرار و ابراز نگرانی از توان دفاعی ایران به فروش و تسلیح دیگر کشورهای منطقه به انواع سلاحهای فوق پیشرفته اقدام کنند.