منتقد سینما و تلویزیون درباره شوخیهای کمدینهای «خندوانه» با مسایل جنسی عنوان کرد که تلویزیون با این کار قبح این مسایل را ریخته است.
رضا صائمی با اشاره به رویکرد برنامه «خندوانه» در پخش استندآپ کمدیها و شوخیهای مبتذلی که در آنها وجود دارد، بیان کرد: این رویکرد اشتباه برای جذب مخاطب بیشتر است و انگار میخواهد به مخاطب باج دهد تا این برنامه را ببیند.
وی ادامه داد: اینکه ما به هر نوع ادبیات طنازانهای تن دهیم و یا بگوییم خط قرمزهای ما کمرنگ شده است تا مخاطب بیشتری داشته باشیم عواقب خود را خواهد داشت و باعث میشود کمدی و طنز را به سمت سقوط و لودگی و بیاخلاقی ببریم.
این منتقد تلویزیون درباره قدرت برنامه «خندوانه» در نمایش شوخیهای رکیک آن هم بدون نظارت کارشناسان و مدیران اظهار کرد: قدرتی به برنامه «خندوانه» داده میشود و شاید به این دلیل است که تلویزیون برنامه پرمخاطب ندارد. «خندوانه» تنها برنامهای است که مخاطب زیاد دارد بنابراین قدرت بیشتری هم پیدا کرده است. شاید هم به دلیل آن وضعیت روحی مردم در جامعه باشد که موجب شده است صداوسیما از اصول خود یک گام عقب بکشد.
وی این رویکرد را نقض شعارها و سیاستگذاریهای صداوسیما دانست و تصریح کرد: وقتی صداوسیما به عملکرد رسانههای غربی نقد وارد میکند که از ابزارهای جنسی استفاده میکند این پرسش مطرح میشود که چرا خودش از این ابزارها استفاده میکند و چرا خودش خط قرمزها را میشکند.
صائمی با اشاره به فصل جدید «خندوانه» که پخش آن از ماه رمضان آغاز شده است، بیان کرد: این برنامه ویژگی خاصی ندارد و مثل سریالی است که وقتی به سریهای بعدی میرسد نه تنها حرفی برای گفتن ندارد بلکه به تکرار رسیده است.
این منتقد و روزنامهنگار با اشاره به استندآپها توضیح داد: ذات طنز انتقاد است ولی خیلی از مواقع به نقدهای اجتماعی که توسط برنامهسازان در فضای طنز مطرح شده تذکر داده شده است بنابراین از آنجایی که صداوسیما نمیخواهد نقد اجتماعی داشته باشد و یا سیاهنمایی کند از این سوی بام افتاده است. رسانه ملی میگوید من مرجع الگوسازی و اخلاق هستم و از طرفی در برنامههای پربیننده خود چنین نگاهی را مطرح میکند.
وی افزود: مدیران صداوسیما میدانند اعتماد عمومی مردم به این رسانه کم شده است و میخواهد از این طریق مشروعیتی ایجاد کند که نشان دهد فضایی باز دارد و برعکس رویکرد بسیار غلطی را در پیش گرفته است.
صائمی در پایان درباره شوخیهای کمدینهای «خندوانه» و رواج آنها در جامعه تاکید کرد: تلویزیون با این کار عادی سازی میکند و قبح شوخیها و مسایل جنسی را در جامعه میشکند آن هم به قیمت اینکه مخاطبش را افزایش دهد. این رویکرد از رسانهای که هویتی فرهنگی دارد بعید است و اتفاقا در تناقض با هویت این رسانه است. مهر