خط ۶ مترو بدون هواکشهای لازم افتتاح شد. ایمنی خط اما و اگرهای زیادی دارد تا جایی که عضو شورا خواست شهردار تهران کتباً ایمنی را تضمین کند. با وجود اینکه شهرداری تاییدیه داد اما باز هم شورای شهریها مجاب نشدند و محسن هاشمی مدیر دیرینه مترو هم در اینباره سکوت کرد.
خط ۷ مترو یک خط درونشهری به طول ۲۷ کیلومتر با ۲۳ ایستگاه است. این خط که عمیقترین خط متروی تهران است از شهرک امیرالمؤمنین (قصر فیروزه) و در کنار ورزشگاه تختی تهران در جنوب شرقی تهران آغاز شده و پس از طی مسیر شرقی - غربی و تقاطع با خط یک در ایستگاه متروی میدان محمدیه، از ایستگاه بریانک به سمت شمال متمایل میشود و در ایستگاه متروی شهید نواب صفوی با خط دو، در ایستگاه متروی توحید با خط چهار و در ایستگاه متروی دانشگاه تربیت مدرس با خط در دست ساخت ۶ تقاطع خواهد داشت و سپس در امتداد بزرگراه چمران ادامه پیدا میکند و پس از عبور از کنار برج میلاد، وارد میدان صنعت در شهرک غرب شده و در انتها به میدان کتاب در سعادت میرسد.
در خرداد ۹۶ ، ۲۲ کیلومتر از این خط به همراه ۷ ایستگاه میدان صنعت، دانشگاه تربیت مدرس، شهید نواب صفوی، کمیل، بریانک، میدان محمدیه و بسیج توسط محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران افتتاح شد.
در ابتدای راهاندازی، فقط ۳ ساعت خدماترسانی در این خط صورت میگرفت و به تدریج میزان فعالیت افزایش یافت. مدیریت شهری تغییر کرد و شهردار جدید تصمیم گرفت خط ۷ مترو را متوقف کند. محمدعلی نجفی شهردار وقت تهران با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «سرزمین ما» درخصوص تصمیم خود توضیحاتی ارائه کرد و گفت: تعطیلی خط هفت هیچ جنبه سیاسی نداشت دلمان میخواست ادامه پیدا کند، اما از نظر ایمنی شرایط بسیار بحرانی بود. ما از سیگنالینگ و علائم الکترونیکی برای کنترل حرکت قطارها تقریباً صفر است. فردی را گذاشته بودند که بگوید این قطار بیاید و آن قطار نیاید. چون فاصله حرکت قطارها زیاد بود احتمال خطا بالا میرفت.
وی در جواب مجری برنامه درخصوص اینکه این خط از کجا به کجا میرود به اشتباه گفت این خط به سمت مرقد امام و جنوب تهران میرود. شهردار وقت تهران خطی را متوقف کرد که حتی مسیر آن را نمیدانست اما به گفته اطرافیان خود اعتماد کرد و این خط را متوقف کرد. در ابتدا قرار بود در بازه کوتاهی دوباره این خط راهاندازی شود اما بیش از یک سال راهاندازی مجدد آن زمان برد.
بالاخره بخشهای از خط پرحاشیه ۷ در اسفند ۹۷ افتتاح شد. رحمتالله حافظی عضو سابق شورای شهر تهران که از منتقدان اصلی قالیباف بود بعد از افتتاح مجدد این خط به حناچی هشدار داد و در صفحه شخصی خود نوشت: آقای حناچی جا پای قالیباف نگذارید بیش از ۷ کیلومتر از خط ۷ مترو حد فاصل ایستگاه نواب تا تا میدان صنعت بدون هواکش میانی افتتاح شده است لطفا با جان مردم بازی نکنید.
هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم درخصوص هواکشهای این خط منتقد بود، گفت: با توجه به ساخت داخل این هواکشها و کمهزینه بودن این بخش انتظارات بیشتری داشتیم و امیدواریم نواقص بسرعت جبران شود.
وی ادامه داد: سال گذشته بهرهبرداری از خط هفت به چهار دلیل متوقف شد؛ مساله اول هواکشها و مسیر نجات و فرار بود، مساله دوم فعال نبودن سیستم سیگنالینگ، مساله سوم کمبود و قرضی بودن واگن و مساله چهارم عدم راهاندازی پست برق مستقل بود و بنابر گزارشهایی که به من دادهاند، بخش عمدهای از این مسایل حل شده و باید موضوع هواکشهای میان تونلی هم بصورت ویژه پیگیری شود ولی هنوز مشکلاتی وجود دارد.
به گفته هاشمی، خوشبختانه برای سیستم هوارسانی مترو، ما نیازی به دور زدن تحریمها نداریم و این سیستم در داخل با هزینه کمی تولید میشود، ما تنها به اولویت دادن، پشتکار و دغدغه مدیران نیاز داریم.
پیروز حناچی شهردار تهران درخصوص ایمنی خط هفت متروی تهران در صفحه شخص خود نوشت: خط قرمز ما ایمنی مردم است و در این خط رعایت ایمنی همه تجهیزات انجام شده است. یک سال تلاش شبانه روزی شده تا به استاندارد کامل ایمنی برسیم و مشکلی بابت تهویه وجود ندارد. با افزایش واگنها و مسافران، سیستم تهویه تونلی نیز ارتقا خواهد یافت.»
محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران هم به نداشتن هواکشهای خط ۷ انتقاد کرد و گفت:همانطور که میدانید نداشتن سیگنالینگ خطر تصادف قطارها را ایجاد میکرد، نبود هواکش و پله فرار هم در زمان آتشسوزی باعث ایجاد مشکل میشد. به گفته وی، خوشبختانه سیگنالینگ این خط حل شده است و در مورد پلههای فرار و اضطرار هم خوشبختانه در حال حاضر مشکلی وجود ندارد.اما موضوعی که وجود دارد این است که از نظر کمیسیون حملونقل، تعداد هواکشها هنوز به استاندارد لازم نرسیده است.
اما و اگرهای زیادی در مورد ایمنی خط ۷ مترو وجود داشت و در نهایت هم مشخص نشد این خط ایمنی لازم را دارد یا خیر. اما مسئولان فعلی که خود منتقد مدیران قبلی بودند که کارها را عجولانه و نمایشی انجام دادهاند این بار خودشان بدون نصب هواکش اقدام به راهاندازی خطوط مترو کردند و اگر خدا نکرده در حرکت قطارها مشکلی ایجاد شود معلوم نیست تکلیف شهروندان چه خواهد شد.
هنوز داستان ایمنی خط ۷ مترو تمام نشده بود که شهرداری اعلام کرد با حضور حسن روحانی رئیسجمهوری قصد دارد بخشی از خط ۶ مترو را افتتاح کند.
خط شش مترو تهران یک خط درونشهری به طول ۳۸ کیلومتر با ۳۱ ایستگاه است.این خط از حرم شاه عبدالعظیم آغاز شده و پس از طی یک مسیر جنوب به شمال در ایستگاه متروی شهدای هفده شهریور با خط هفت، در ایستگاه متروی میدان شهدا با خط چهار، در امام حسین با خط دو، در ایستگاه متروی شهدای هفت تیر با خط یک در ایستگاه متروی میدان ولیعصر با خط سه و در ایستگاه متروی دانشگاه تربیت مدرس با خط هفت تقاطع خواهد داشت و سپس به سمت غرب امتداد مسیر داده و به محدوده شمال غربی تهران خواهد رسید.
قرار بود فاز اول این خط در سال ۹۲ افتتاح شود سپس به سال ۹۴ موکول شد و بعد قرار شد تا آخر سال ۹۵ افتتاح شود تا اینکه امروز شهرداری تهران ۳ ایستگاه دولتآباد، میدان شهدا و میدان امام حسین آن را افتتاح کرد.
کمی قبل از افتتاح علیخانی به حناچی نامه نوشت و خواست که کتباً ایمنی این خط را برعهده بگیرد چراکه این خط هواکش لازم را ندارد و میتوانند خطرآفرین باشد. ساعتی بعد از موضعگیری و هشدار عضو شورا علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در نامهای به شماره ۱۷۸۰۲ خطاب به حناچی نوشت که ایمنی این خط تضمین است و پیمانکار رسما ایمنی را گواهی کرده است.
در چشم بر هم زدنی دفتر شهردار پاسخ نامه را داد و خطاب به علیخانی اعلام کرد که مدیرعامل مترو ایمنی را تایید کرده و مشکلی وجود ندارد.
اما نکته قابل تامل این که در مکاتبات صورت گرفته حرفی از معاون شهردار تهران نیست و مدیر عامل شرکت مترو شخصا ورود کرده و به دفتر شهردار پاسخ داده است و آنها هم در کسری از ثانیه پاسخ داده اند.
اما علیخانی که منتقد افتتاح عجولانه این خط بود از این نامه قانع نشده و گفت که با پیگیریهای صورت گرفته سرانجام شهردار تهران مسؤولیت ایمنی ۹ کیلومتر از خط ۶ را قبل از افتتاح پذیرفت اما تاکید میکنم که در تمامی مکاتبات ارسالی مشخص نشده که چگونه الزام و نیاز به نصب هفت هواکش میان تونلی در ۹ کیلومتر خط ۶، تنها با نصب و راهاندازی یک هواکش تأمین شده است و چگونه صحت کارکرد تجهیزاتی که نصب نشده مورد تأیید قرار گرفته است!
وی ادامه داد: صدور هرگونه تأییدیه ایمنی توسط شرکتهای مشاور، مستلزم نصب، تکمیل، راهاندازی و کنترل عملکرد تجهیزات ایمنی براساس نقشههای طرح و با رعایت استانداردهای بینالمللی است.ضمن اعلام دوباره نگرانی این کمیسیون، از پذیرش کامل مسؤولیت ایمنی این خط توسط شخص شهردار تهران البته بدون تایید کتبی معاونت مربوطه سپاسگزاری کنم.
اما رئیس شورای شهر درباره ایمنی خط ۶ مترو تهران سکوت کرد و گفت: تصمیم ندارم فعلا در اینباره حرفی بزند.
این خط دیروز با حضور حسن روحانی رئیسجمهوری افتتاح شد اما هنوز سرنوشت ایمنی خط در هالهای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست علت این افتتاح عجولانه چیست؟ حتی حناچی در افتتاحیه حرفی از ایمنی این خط نزد و به موضوعات درختکاری، شبکه جمعآوری آبهای سطحی و لایروبی و آلودگی هوا پرداخت. فارس