دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰
کد مطلب : 126450

تئاتر شهر نماد فرهنگی تهران

تئاتر شهر نماد فرهنگی تهران
تئاتر شهر نماد فرهنگی و هنری نه تنها تهران بلکه ایران است،‌این بنای زیبا سال‌هاست که در گوشه‌ای از چهار راه انقلاب در جوار پارک دانشجو قرار دارد و عضوی شایسته احترام و تقدیر است.
مدتی بود، زمانی که از کنار آن گذر می‌کردیم دست فروشانی را می‌دیدیم که هیچ سنخیتی با آن بنای فرهنگی ندارند تا این که اعتراضات کارساز شد و شهرداری هم دست به کار و فعلا این دست فروش‌ها جمع شده اند.
جمعی از هنرمندان شناخته شده تئاتر با حضور در یک گردهمایی که به دعوت مدیریت تئاترشهر صورت گرفت، از مسئولان شهری خواستار استمرار طرح پاکسازی محوطه تئاترشهر و آغاز اجرای عملیات عمرانی حریم این مجموعه شدند. در گردهمایی هنرمندان شناخته شده تئاتر که به دعوت مدیریت تئاتر شهر طی دو مرحله برگزار شد ابتدا جمعی از هنرمندان تئاتر با مدیران شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران دیدار و پیرامون مسائل مختلف محیط پیرامونی مجموعه تئاتر شهر گفتگو کردند.
علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، سید محمد موسوی شهردار منطقه ۱۱، مسعود رنجبریان مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران ، حسن رحمان پور جانشین کلانتری جامی، اسماعیل خلج نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاترو نماینده موسسه هنرمندان پیشکسوت، قطب الدین صادقی نویسنده ، کارگردان و مدرس تئاتر، امیردژاکام نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر، مقصود نعیمی ذاکر مدیرعامل خانه تئاتر، هادی حجازی فر بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما، نعمتی معاون اداره کل هنرهای نمایشی و سید محمدجواد طاهری رئیس مجموعه تئاترشهر از جمله افرادی بودند که در این نشست حضور داشتند.
 
باید شیرینی تئاتر شهر را از دور حس کنیم
اسماعیل خلج نمایشنامه‌نویس و کارگردان پیشکسوت تئاتر گفت: اگر بخواهیم هنر در میان مردم گسترش پیدا کند، باید از جنبه ظاهری شروع کنیم که یکی از راه‌های آن، توجه به مجموعه تئاتر شهر است. این مجموعه هنری باید از دور داد بزند که مکانی فرهنگی است. وی افزود: قبل از اینکه ما به‌عنوان جامعه تئاتری نشان بدهیم که تئاتر چیست، باید تماشاگر را جذب کنیم، چراکه بدون حضور تماشاگر تئاتری اتفاق نمی‌افتد . یکی از راه‌های جذب تماشاگر تئاتر، این است که توجه او را به مجموعه تئاتر شهر جلب کنیم. در همین راستا در برنامه‌های شهری، باید شیرینی تئاتر شهر را از دور حس کنیم تا عاشق آن بشویم و دوست داشته باشیم نمایش‌هایش را ببینیم.
 
تئاتر شهر برای ما فقط یک ساختمان نیست
قطب‌الدین صادقی، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر دیگر سخنران این نشست هم بیان کرد: دو منطقه ۶ و ۱۱ تهران به دلیل وجود مجموعه‌های نمایشی، کتاب‌فروشی‌ها و گالری‌ها جزو مناطق فرهنگی تهران هستند و تئاتر شهر، شاخص‌ترین مکان فرهنگی این منطقه است. هرچند متأسفانه امروزه وجهه فرهنگی این مناطق سقوط کرده. با این وصف، کار شهرداری این دو منطقه به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، سخت است. به هر حال هویت یک شهر از فرهنگ آن است؛ یعنی فرهنگ به یک شهر هویت می‌دهد. شهر بدون فرهنگ، روستاست و آنچه جامعه را از حالت غریزی بیرون می‌آورد، خلق فرهنگ است.
این هنرمند گفت: بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها تعطیل ‌شده‌اند و شهر ما مدیریت فرهنگی ندارد. اگر نجنبیم و میان‌مایگی را کنار نزنیم، حیثیت‌مان در دنیا از بین می‌رود چراکه ما را به فرهنگ و هنرمان می‌شناسند.
صادقی تأکید کرد: مدیران می‌آیند و می‌روند ولی هنرمندان و مکان‌های فرهنگی ماندگار هستند. تئاتر شهر برای ما فقط یک ساختمان نیست.معبدی است که قداست دارد و موتور خلاقه و الگوی تئاتر ماست پس نگذاریم تخفیف پیدا کند.
این کارگردان تئاتر افزود: دست دست‌فروشان را می‌بوسم ولی جای‌شان اینجا نیست. به آقای کرباسچی، شهردار پیشین تهران آفرین می‌گویم که با برداشتن نرده پارک‌ها ازجمله پارک دانشجو، فرهنگ را از پشت میله‌ها بیرون آورد ولی در حال حاضر، استقرار دست‌فروش‌ها در حریم فرهنگی این مجموعه بسیار ناشایست است. مگر آنان جلوی مسجد یا دانشگاه می‌روند. حضور دست‌فروشان در اینجا نشان‌گر دست‌ کم گرفتن فرهنگ است درحالی‌که باید از داشته‌های‌مان مراقبت کنیم.

امیدوارم این ساماندهی استمرار داشته باشد
هادی حجازی‌فر، دبیر جشنواره نوزدهم نمایش عروسکی و بازیگر تئاتر و سینما گفت: ما در دوران دانشجویی در شهرهای دیگر بودیم، همه پول‌مان را پس‌انداز می‌کردیم که به تهران برویم و در تئاتر شهر تئاتر ببینیم.
وی ادامه داد: ممنونم که کار مهم پاک‌سازی تئاتر شهر بالاخره شروع شد چون نگرانی همیشگی ما وضعیت اطراف تئاتر شهر بود. امیدوارم این ساماندهی استمرار داشته باشد.
این هنرمند تئاتر گفت: متأسفانه در این سال‌ها مطالبات ما جامعه تئاتری خیلی پایین آمده است. اگر ما عاشق تئاتر نمی‌شدیم، شاید اتفاق‌های بدی برای‌مان رخ می‌داد. اگر بچه‌های تئاتر فرصت کار داشته باشند، امیدشان به زندگی بالا می‌رود. هرچند به نظر می‌رسد عده‌ای تئاتر را نمی‌خواهند، اما این هنر می‌ماند. ما تئاتری‌ها هم به‌عنوان بچه‌های ناتنی در کنار بچه‌های تنی خواهیم ماند.
 
برای تداوم پاکسازی از هنرمندان پشتیبانی معنوی می‌خواهیم
محمد موسوی، شهردار منطقه ۱۱ هم در این نشست گفت: مدیران شهری همه دغدغه فرهنگی دارند. خوشبختانه پاک‌سازی اطراف تئاتر شهر را انجام دادیم و ایجاد حریم هم به‌زودی اجرایی می‌شود. شهردار منطقه ۱۱ هم در پایان این گردهمایی گفت: بخش مهمی از هویت شهر تهران در محدوده اطراف تئاتر شهر تعریف می‌شود و این مجموعه، نقطه‌ای استراتژیک است.
 
درخواست مهم مدیرعامل خانه تئاتر از شهرداری
مقصود نعیمی ذاکر، مدیرعامل خانه تئاتر نیز گفت: از شورای شهر و شهرداری دعوت می‌کنم با حضور در خانه تئاتر جلسات مشترکی برای آسیب‌شناسی داشته باشیم. چون کار فرهنگی حتماً تأثیرات خود را بر مسائل اجتماعی می‌گذارد.
وی تصریح کرد: پارک دانشجو جدای از تئاتر شهر نیست و می‌تواند نجات‌دهنده دانشجویان هم باشد اما انجام این‌ها نیازمند مهندسی فکری است.
 
در این چندروزه شاهد امنیت بوده‌ایم
سیدمحمدجواد طاهری، مدیر مجموعه تئاتر شهر نیز گفت: درخواست هنرمندان استمرار این شرایط است که در این چندروزه شاهد امنیت بوده‌ایم و نیز اجرای طرح حریم مجموعه، دیگر درخواست ماست امیدواریم با پیگیری و همت دوستان مسئول، این طرح که در میراث فرهنگی هم مصوب شده، اجرایی شود.
امیر دژاکام نیز در ادامه گفت: حریم پارک دانشجو باید طوری طراحی و اجرا شود که فضای درونی آن مورداستفاده هنرمندان همه رشته‌ها باشد. البته که مشکل دست‌فروش‌ها زمانی حل می‌شود که مشکلات اقتصادی کشور در گستره‌ای کلی حل شود.
https://siasatrooz.ir/vdcftvdyxw6d0ja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی