يکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
کد مطلب : 128520

منظور از لوله فولادی برق چیست؟

لوله فولادی برق برای نظم‌بخشیدن به سیم‌ها در طول اجرای کابل‌کشی پروژه‌های ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نحوه به‌کارگیری آن به‌صورت سطحی یا داخلی است.برای اینکه در مدار سیم‌کشی ساختمان، کابل‌ها دچار آسیب نشوند و همچنین دارای یک نظم بهتر باشند معمولا از تجهیزات خاصی همچون لوله‌های فولادی استفاده می‌شود که کارایی خوبی دارند.
منظور از لوله فولادی برق چیست؟

لوله‌های فولادی برق که با نام لوله‌های کاندوئیت نیز شناخته می‌شوند، ابزاری هستند که برای هدایت، ایجاد نظم و محافظت از کابل‌ها در مسیر سیم‌کشی ساختمان‌ها به‌کار می‌روند که جنس بدنه آن‌ها فلزی است و می‌توان از روکش‌های مختلفی برای این تجهیزات استفاده کرد.

باید این را در نظر داشته باشید که سیم‌ها درصورت عدم‌استفاده از حفاظ در برابر عوامل خارجی همچون رطوبت، ضربه، فشار و برخی موارد دیگر آسیب‌پذیر می‌شوند که به‌کارگیری لوله کاندوئیت مانع از چنین مشکلاتی خواهد شد.
به‌طور کلی برای محافظت از سیم‌کشی و ایجاد امنیت بیشتر در هنگام بروز اتفاقاتی مانند انفجار یا آتش‌سوزی لازم است که تجهیزات مناسبی به‌کار گرفته شود که لوله فولادی برق مهم‌ترین مورد به‌شمار می‌رود.
علاوه‌بر محافظت از سیم‌ها در برابر عوامل بیرونی، به کارگیری لوله‌های برق باعث می‌شود تا به نوعی ترتیب و نظم هم در مسیر سیم‌کشی قابل مشاهده باشد تا مسیر هدایت کابل‌ها به‌خوبی تعیین شود.

لوله فولادی برق چه مشخصاتی دارد؟
لوله‌های فولادی برق با استفاده از مواد اولیه مختلفی همچون گالوانیزه و ورق سیاه تولید می‌شوند که به‌طور معمول طول آن‌ها بین 3 تا 6 متر است که شما متناسب با نیاز خود می‌توانید نسبت به خرید یکی از این محصولات اقدام کنید.
برای فضاهای خشک معمولا از لوله‌هایی با جنس ورق سیاه استفاده می‌شود درحالی‌که اگر محیط شما حاوی میزان رطوبت بالایی باشد در این صورت باید مدل گالوانیزه را برای دستیابی به بهترین کارایی انتخاب کنید.

معرفی انواع مختلف لوله های فولادی برق

تقسیم‌بندی انواع لوله‌های فولادی برق با توجه به جنس و پوشش آن‌ها انجام می‌شود که هرکدام از این مدل‌ها دارای ویژگی‌ها، کاربردها و مشخصات مختص به خود هستند که تعدادی از مهم‌ترین موارد عبارت‌اند از:
  • رنگی: لوله‌های رنگی به‌دلیل برخوداری از یک پوشش محافظ، در برابر زنگ‌زدگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند که از آن‌ها در فضاهای داخلی استفاده می‌شود و معمولا درزمان به‌کارگیری با زمین ارتباط مستقیم ندارند.
    درزدار: برای تولید لوله‌های فولادی برق از نوع درزدار باید در ابتدا ورق‌های فولادی را با کمک دستگاه‌های خاصی خم کرد سپس محل ورد نظر را جوش داد. باتوجه به اینکه قسمت‌های داخلی و خارجی با مواد مقاومی همچون کادیوم و روی پوشانده می‌شود این محصول مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.
    بدون درز: این مدل هیچ‌گونه درز و جوشی در سطح خود ندارد و فرایند تولید لوله‌های برقی که در این گروه جای می‌گیرند به این صورت است که با روش قالب‌گیری تهیه می‌شوند به همین دلیل در برابر فشار و ضربه هیچ‌پونه ترک و شکستگی در آنها به‌وجود نمی‌آید و دارای قابلیت ضدانفجاری هستند.
    گالوانیزه سرد: روکش گالوانیزه برای تولید این نوع لوله فولادی برق، به روش سرد اعمال می‌شود و ضخامتی در حد 15 میکرون دارد که در نهایت امکان محافظت از لوله در مقابل خوردگی و زنگ‌زدگی را بالاتر می‌برد، به همین دلیل برای مناطق سرد و مرطوب مناسب است.
    گالوانیزه عمیق گرم: این لوله‌ها را به‌طور کامل در یک حوضچه حاوی روی مذاب با درجه حرارت بالا شناور می‌کنند که باعث ایجاد یک لایه گالوانیزه بر روی آن‌ها می‌شود و می‌تواند به افزایش مقاومت در برابر عوامل محیطی همچون رطوبت کمک کند.
    انعطاف‌پذیر: این مدل از لوله‌های برق همراه با یک پوشش پلاستیکی تولید می‌شوند که کاربرد آن‌ها در هنگام عبور سیم‌کشی از درز انبساط ساختمان یا برای متصل‌کردن برق به دستگاه‌ها و موتورهایی است که لرزش دارند.

مزایا استفاده از لوله فولادی برق

در صنایع مختلف استفاده از لوله‌ها و اتصالات متنوع بسیار رایج است که قادر به ارائه مزیت‌های خاصی هستند. در این میان لوله‌های فولادی برق نیز می‌توانند مزایای زیر را به‌دنبال داشته باشند:
  • محافظت بسیار خوبی برای کابل‌ها در برابر ضربه، رطوبت و بخارهای شیمایی ایجاد می‌کنند.
    با استفاده از لوله‌های فولادی برق، احتمال آسیب به عایق سیم‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.
    از لوله‌های فولادی برق به‌صورت گسترده برای محافظت از کابل‌هایی که میزان مختلفی از جریان الکتریکی را حمل می‌کنند، استفاده می‌شود.
    با توجه به اینکه لوله‌های فولادی طول عمر بالایی دارند می‌توان انتظار داشت که امکان استفاده در طولانی‌مدت را برای شما فراهم کنند.
    لوله فولادی برق امکان استفاده مجدد و بازیافت را دارد.
    به‌کارگیری این لوله‌ها سبب می‌شود که سیستم کابل‌کشی، ظاهر و ساختار منظم‌تری داشته باشد.
    امکان انجام تعمیرات برای سیستم‌های کابل‌کشی که همراه با لوله‌های فولادی طراحی می‌شوند به‌طور معمول آسان‌تر است.

ابزارهای مورد استفاده برای کار با لوله ها فولادی برق

زمانی که قصد دارید تا از لوله‌های فولادی برق برای انجام کابل‌کشی استفاده کنید، به‌کارگیری ابزارهای حرفه‌ای به شما در بالابردن کیفیت عملیات، کاهش مدت‌زمان لازم برای سیم‌کشی و جلوگیری از بروز آسیب و خرابی کمک می‌کند. ازاین‌رو در اختیار داشتن وسایل زیر ضروری خواهد بود:
  • آچار لوله: برای باز و بسته‌کردن لوله‌های فولادی برق و مهره‌ها باید از آچار مخصوص استفاده شود که در انواع متنوعی همچون S، کلاغی، 90 و 45درجه وجود دارد. به‌کارگیری این وسیله از ایجاد ساییدگی و لغزش در طول انجام فرایند جلوگیری می‌کند.
    گیره لوله: در هنگامی که احتیاج باشد روی لوله فولادی برق عمل برش، سوهان‌کاری، حدیده‌کاری و برقوزنی انجام شود به‌منظور جلوگیری از آسیب، گیره کاربرد زیادی دارد که لوله‌ها را در بین خود ثابت و محکم نگه می‌دارد.
    برقو: برای پرداخت‌کاری و ایجاد سوراخ‌های دقیق با قطر استاندارد از ابزاری به نام برقو استفاده می‌شود که در 2 نوع دستی و ماشینی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

لوله فولادی برق برای محافظت و هدایت سیم‌ها در طول مسیر اجرای سیستم کابل‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای کاربرد در داخل و خارج محیط‌های کارگاهی، صنعتی و ساختمانی بسیار مناسب است. این تجهیزات را می‌توان به‌صورت توکار یا روکار به‌کار گرفت.
انواع مختلفی از این لوله‌ها در بازار موجود است که شامل سیاه، گالوانیزه سرد و گرم، انعطاف‌پذیر، درزدار و بدون درز می‌شود که هرکدام از آن‌ها با توجه به جنس و روکشی که دارند از قابلیت‌های خاصی برخودار هستند که درصورت نیاز می‌توانید برای خرید به وب‌سایت کلان فولاد مراجعه کنید.
https://siasatrooz.ir/vdcf0cdyxw6d0ta.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی