يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰
کد مطلب : 128599
ایران ضمن محکوم کردن حمله نظامی آمریکا به عراق و سوریه

ادعای آمریکا گمراه کننده است

ادعای آمریکا گمراه کننده است
یک منبع ایرانی تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس هیچ‌گونه مرکز، پایگاه، پادگان و یا تاسیسات در عراق و سوریه ندارند و ادعاهای آمریکا دروغین و گمراه کننده بوده و این امر برای همه آشکار است.
یک منبع امنیتی در مرکز مستشاری ایران در سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری یونیوز تاکید کرد که حملات به عراق و سوریه نقض آشکار حاکمیت دو کشور و تجاوز به خاک آن‌ها است.وی گفت: تجاوز آمریکا را محکوم و ادعاهایی که به آن‌ها استناد می‌کند را رد می‌کنیم. این تجاوزها پیامدهای وخیمی برای نیروهای آمریکایی در منطقه دارد و پاسخ‌ها به این رفتارهای متجاوزانه افزایش خواهد یافت. دولت‌ها و مردم  دو کشور هرگونه تجاوز و اشغالگری در خاک خود را نمی‌پذیرند.این منبع امنیتی ایرانی خاطرنشان کرد: این تجاوز نشان می‌دهد که اشغالگران آمریکایی در راستای منافع امنیتی خود و منافع رژیم صهیونیستی در این دو کشور فعالیت می‌کند و آمریکا نیروی اشغالگر واقعی است.این تجاوز بر این مساله تاکید دارد که آمریکایی‌ها به هر بهایی که شده است باید از منطقه خارج شوند زیرا منجر به بی‌ثباتی و هرج و مرج شده‌اند.وی افزود: مقابله مقاومت اسلامی عراق با اشغالگران آمریکایی  در راستای حمایت از فلسطین بدون شک گسترده‌تر از قبل ادامه خواهد داشت. این تجاوز مانع مقابله مقاومت با دشمن در میادین مختلف نخواهد شد. گروه‌هایی که از عراق و سوریه دفاع کردند از ملت مظلوم فلسطین نیز دفاع می‌کنند هر چند بهای آن سنگین باشد.این منبع ایرانی گفت: بار دیگر تاکید می‌کنیم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس هیچگونه مرکز، پایگاه، پادگان و یا تاسیسات در عراق و سوریه ندارند. ادعاهای آمریکا دروغین و گمراه کننده بود و این امر برای همه آشکار است.وی همچنین گفت: اقدامات پیشگیرانه گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه مانع خسارت‌های گسترده در پی این تجاوزها شد.برخی منابع ایرانی در گفت‌وگو با الجزیره نیز تاکید کردند، در مناطق سوریه که آمریکا به آن‌ها تجاوز کرد پایگاهی برای سپاه پاسداران و نیروی قدس وجود ندارد.این منابع خاطرنشان کردند، ادعای واشنگتن مبنی بر هدف قرار دادن نیروی قدس سپاه در سوریه غیرواقعی بوده و  به مثابه ریختن خاکستر در چشم است.سفیر ایران در دمشق گفت که تجاوز آمریکا به عراق و سوریه با هدف جبران شکست‌های رژیم صهیونیستی و تقویت تروریست‌های تکفیری مسلح انجام شده است.سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق گفت که «اقدام تروریستی» دولت آمریکا در تجاوز شب گذشته به سوریه و عراق بیش از هر چیز با هدف «جبران شکست‌های رژیم صهیونیستی» صورت گرفته است. حسین اکبری همچنین عنوان کرد که این تجاوز در راستای ایجاد خلأ در مرزهای عراق و سوریه به منظور تقویت «تروریست‌های تکفیری مسلح» انجام شده است.سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حملات نظامی آمریکا به مناطقی در عراق و سوریه را شدیدا محکوم کرد و نسبت به خطر گسترش ابعاد و جغرافیای جنگ و درگیری در منطقه هشدار داد.در همین خصوص ناصر کنعانی این حملات را ناقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و سوریه، حقوق بین‌الملل و نقض صریح منشور ملل متحد خواند و افزود: افزون بر حمایت تمام عیار آمریکا از چهار ماه حملات بی‌امان و وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه و کرانه غربی و نیز حملات نظامی به یمن و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور، حمله شب گذشته به سوریه و عراق، اقدام ماجراجویانه و خطای راهبردی دیگری توسط دولت آمریکاست که نتیجه‌ای جز تشدید تنش و بی ثباتی در منطقه نخواهد داشت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران حملات نظامی آمریکا به عراق و سوریه و یمن را صرفاً تامین کننده اهداف رژیم صهیونیستی برشمرد و گفت که اینگونه حملات، دولت آمریکا را بیشتر از قبل در منطقه درگیر می‌کند و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.وی ضمن هشدار مجدد نسبت به خطر گسترش ابعاد و جغرافیای جنگ و درگیری در منطقه، تداوم اینگونه ماجراجویی‌ها را تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران مجددا بر مسؤولیت جامعه جهانی و نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد در پیشگیری از حملات غیرقانونی و یکجانبه آمریکا در منطقه و پیشگیری از توسعه دامنه‌های بحران تأکید می‌کند.این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: همانگونه که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده ریشه تنش و بحران در منطقه، به اشغالگری رژیم اسرائیل و تداوم عملیات نظامی این رژیم در غزه و نسل‌کشی فلسطینی‌ها با حمایت نامحدود آمریکا برمی‌گردد و بازگشت ثبات و امنیت در منطقه جز در سایه تمرکز بر ریشه بحران و علاج آن متصور نیست.سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد ارتش آمریکا دنبال درگیری با ایران نیست.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید بعد از حملات آمریکا به نقاطی در داخل عراق و سوریه گفت واشنگتن دنبال درگیری با ایران نیست. کربی گفت: «ایالات متحده دنبال درگیری با ایران را در سطح گسترده‌تر در خاورمیانه نیست.  اما همان‌طور که رئیس‌جمهور تصریح کرد برای دفاع از مردم و پاسخگو کردن عاملان صدمه به آمریکایی‌ها در زمان و مکان مورد انتخاب خودمان، تردید نخواهیم کرد.»اظهارات این مقام سفید اندکی بعد از آن مطرح شد که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در بیانیه‌ای مدعی شد کشورش دنبال درگیری‌های گسترده‌تر در منطقه غرب آسیا نیست.مایکل اریک کوریلا رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) مدعی شد : نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن تهدیدی مستقیم علیه منطقه و امنیت آمریکایی‌ها هستند.
 حساب کاربری سنتکام در ایکس به نقل از کوریلا نوشت: ما به اقدام و انجام هر کار لازم برای حفاظت از مردم‌مان و مسئول‌پذیر کردن کسانی که امنیت آنها را تهدید می‌کنند، ادامه می‌دهیم.سنتکام در بیانیه‌ای گفت: فرماندهی مرکزی آمریکا حملاتی را علیه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌ها شبه‌نظامی وابسته به آن انجام داد.
شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از یک مقام ارشد دولت جو بایدن همزمان با آغاز حملات ارتش این کشور به سوریه و عراق اعلام کرد: هیچ حمله ای به داخل خاک ایران انجام نخواهیم داد.یک مقام ارشد دولت ایالات متحده آمریکا عصر جمعه به وقت محلی به شبکه خبری سی ان ان آمریکا نزدیک به دموکرات ها و دولت  بایدن گفت که ایالات متحده به داخل خاک ایران حمله نخواهد کرد و تنها بر اهدافی در خارج از این کشور متمرکز است.این مقام آمریکایی افزود: چند روزی است که مقامات آمریکایی می‌دانند که اولین حملات امشب انجام خواهد شد.
فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام اعلام کرد: ایالات متحده آمریکا بیش از ۸۵ هدف را در حملات هوایی تلافی جویانه در عراق و سوریه و اهداف سپاه پاسداران و گروه های وابسته مورد هدف قرار داد.فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام عصر جمعه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: ساعت ۱۶ (EST) دوم فوریه، نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) حملات هوایی را در عراق و سوریه علیه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه های شبه نظامی وابسته به آن انجام دادند. «صباح زنگنه» در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حملات آمریکا به مقاصدی در سوریه گفت: این حملات نشان می‌دهد آمریکا با چند مشکل مواجه است، یکی از آنها ساختاری به اسم اسرائیل در منطقه است؛ قرار بود اسرائیل به آمریکا در کنترل قدرت‌های منطقه و قیام‌های مردمی علیه خودش و کنترل دولت‌های عربی پیرامونش کمک کند، اما این کارکرد در هفت اکتبر در عمل فرو ریخت. آمریکا با تمام قدرت و ظرفیت از اسرائیل حمایت کرد و تسلیحات فرستاد و در بعد سیاسی، تبلیغاتی و امنیتی تمام وزنش را در کنار اسرائیل گذاشت و بقیه قدرت‌های غربی را بسیج کرد و بارها مقامات آمریکا، انگلیس و فرانسه و سایر کشورها به فلسطین اشغالی فرستاده شدند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل مساله دیگر برای آمریکا را حمایت گروه‌ها و کشورهای منطقه و دنیا و حمایت افکار عمومی جهانی از مساله فلسطین و غزه دانست و افزود: در اطراف موضوع غزه و فلسطین شاهد گسترش عملیات علیه اسرائیل در حمایت از مردم فلسطین و غزه بودیم. این ایستادگی و حمایت، آمریکا را دچار بحران داخلی هم کرد و مردم، دانشجوها، نیروهای روشنفکر و حتی سیاستمداران در بخش‌های مختلف به حمایت از فلسطین حرکت کردند و سیاست دولت آمریکا را دچار بحران کردند. در همین شرایط نیروهای مقاومت عراق، سوریه، حزب‌الله و یمن وارد صحنه شدند و موقعیت‌های آمریکا را در واکنش به حمایتش از اسرائیل در منطقه مورد تعرض قرار دادند و این به معنای از بین رفتن حیثیت و هژمونی آمریکا می‌تواند تلقی شود.وی با اشاره به حملات اخیر آمریکا به مقاصدی در سوریه اظهار کرد: آمریکا ادعا می‌کند نیروهای مقاومت در منطقه به ایران وابسته هستند و در واکنش به حملات نیروهای مقاومت علیه نیروهای آمریکایی دست به این اقدام زده است با این حال اینکه آمریکا خطوط قرمزی را نگه داشته است و به نیروهای مقاومت در عراق و سوریه حمله کرده است نشان می‌دهد که تمایلی به گسترش و دامنه جنگ و درگیری در منطقه در شرایط فعلی ندارد. البته دولت عراق در یکی دو هفته اخیر گفت‌وگوهای زیادی با گروه‌های مقاومت داشته است و تعدادی از این گروه‌ها اعلام آمادگی کردند تا اقدامات‌شان را به طور موقت ادامه ندهند و رفتار آمریکا را ارزیایی کنند.زنگنه در پاسخ به این پرسش که عملیات گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه و یمن علیه مواضع آمریکا و اسرائیل در منطقه ادامه خواهد یافت؟ اظهار کرد: آمریکا با این عملیات و اقدامات حمایتی که از اسرائیل در منطقه دارد، شرایط را برای تداوم وضعیت و ادامه حملات گروه‌های مقاومت فراهم می‌کند. به هرحال به طور مشخص گروه‌های مقاومت اعلام کردند که تا توقف جنگ علیه غزه به حملاتشان ادامه می‌دهند.
https://siasatrooz.ir/vdcb9wb89rhb5sp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی