اشاره: سازمان سینمایی کشور طی دو ساله اخیر چند گزاره مهم را در افق برنامه‌ها و اقدامات تحولی خود قرار داده است. «توسعه زیرساخت‌های سینمایی» در کنار «تقویت بنیه اقتصادی و رونق سینما» و « توجه به رشد و استانداردسازی تولیدات».
درستی نقشه‌راه سازمان سینمایی در توزیع عادلانه امکانات فرهنگی در پهنه جغرافیایی ایران
خوشبختانه، این سازمان برای تحقق این اهداف، تلاش‌های جدی چندسویه و پیوسته‌ای را بکار بست که حضور میدانی رئیس سازمان سینمایی در 32 استان کشور و تعامل گسترده با مراکز مختلف دولتی و خصوصی و نهادها از جمله آن است. این اهداف، امروز، پس از دو سال در حال نتیجه و ثمردهی است. از افتتاح سالن‌های سینما در مناطق کم برخوردار تا افزایش رویدادهای سینمایی و جدی‌تر شدن چرخه تولیدات استانی.  به همین بهانه ارزیابی سه مدیر فرهنگی در حوزه های استانی را مرور می کنیم.

شهرهای زابل، زهک، سراوان، راسک، نیکشهر، کنارک، زاهدان، خاش و چابهار صاحب سینما می‌شوند
علی سرگزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با تاکید بر تاثیرگذاری مثبت سیاست‌های عدالت فرهنگی و  نهصت سالن سازی سازمان سینمایی در رونق  و شکوفایی سینمای استان ها گفت: هم اکنون با حمایت سازمان سینمایی اتفاقات مثبتی در  سینمای استان سیستان و بلوچستان رخ داده و تا پایان سال جاری خبرهای خوبی از تجهیز و  بهره برداری سالن‌های سینما در این استان خواهیم شنید.
سرگزی خاطرنشان کرد: مطابق فعالیت‌های ایجابی موجود در سینمای سیستان و بلوچستان که در راستای سیاست‌های عدالت‌محور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حمایت‌های سازمان سینمایی در تجهیز و بهره‌برداری از امکانات فرهنگی و سالن‌های سینما صورت می گیرد بزودی تعداد 9 سالن سینما در سراسر استان فعال وآماده بهره برداری خواهد شد.
علی سرگزی افزود: بر همین اساس سالن‌های سینما در شهرهای زابل، زهک، سراوان، راسک، نیکشهر، کنارک، زاهدان، خاش و چابهار نوسازی، تجهیز و آماده بهره برداری شده است. 
سرگزی در ادامه افزود: با توجه به سابقه برگزاری جشنواره فیلم فجر و فیلم‌هایی که به منظور اکران در این جشنواره آماده شده است، بدون تردید امسال هم مثل سال های گذشته شاهد برپایی جشنواره پر رونقی خواهیم بود و با استقبال خوب هم استانی ها همراه خواهد شد.

رایحه خوش عدالت سینمایی در کشور
سیدمهدی سیدین نیا" مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با انتشار یادداشتی ضمن تمجید از تحولات و رویکردهای عدالت‌محور سازمان سینمایی نوشت: اصفهان واژه نامه عشق است، خاک اصفهان را از دیر باز هنرپرور و مردم آن را هنر آ فرین معرفی کرده اند و بدین‌سان، می توان اصفهان را مهد فرهنگ و هنر با مردمانی پرشور و نشاط خواند. چنین جامعه ای با فرهنگ کهن با تنوع فرهنگی و همزیستی اقوام و ادیان مختلف نیازمند ایجاد فضای  فرهنگی با روحیه عدالت‌خواهی است.
عدالت فرهنگی یعنی توزیع عادلانه امکانات فرهنگی یک جامعه که با استحقاق های افراد و نهادهای فرهنگی متناسب است و در این موضوع رابطه مستقیم بین فضای فرهنگی جامعه و توزیع عادلانه امکانات حائز اهمیت است.  در پرتو عدالت فرهنگی امکان توسعه پایدار بیشتر فراهم می شود و در ادامه ، امکان برقراری عدالت اجتماعی بیشتر فراهم می شود. اما باید دانست آن چه مهم است، دستیابی به توسعه پایدار می باشد که از مهمترین مولفه های آن سلامت فرهنگی جامعه و عدالت اجتماعی است.
بسط عدالت فرهنگی و سینمائی، تقویت و گسترش زیرساخت‌ها، شناسائی مشکلات سینما، تکریم سینماگران ، تجهیز، نوسازی و تکمیل طرح های نیمه تمام، رفع دغدغه ها و مشکلات فعالان سینما،  در راستای عدالت فرهنگی و بمنظور دسترسی اهالی سینما و مردم علاقه مند می باشد. گرمای عدالت فرهنگی در فجر انقلاب اسلامی در بهمن 1402 محور گردشگری چهارباغ اصفهان را رنگ و بوی سینمائی می دهد تا چهارباغ سینمائی اصفهان با آن نگاره های تاریخی جان تازه به فرهنگ و هنر جهان شهر اصفهان بدهد.
نگاه جدی به تولیدات سینماگران اصفهان که امسال با افزایش کمی و کیفی  بخش جنبی جشنواره  رونق خواهد گرفت در راستای عدالت فرهنگی و حمایت از سینماگران اصفهانی، فصل نو در عرصه سینمای اصفهان خواهد بود. ایجاد بستر حضور ارزشمند پیشکسوتان که عمر خود را در شکوفائی جریان سینمای اصفهان صرف کردند نشان از نگاه جدی ستاد برگزاری جشنواره در تکریم نام آوران تاریخ سینمای اصفهان و پیشکسوتان امروز دارد.
در بهار انقلاب اسلامی و در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر در اصفهان هر روز با نام یکی از شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی نامگذاری شده تا به برکت روح والای شهداء سینمای اصفهان نفسی تازه کند. بواقع بهار فرهنگی سینما در فصل سرد زمستان با شکوه حضور اهالی سینما در اصفهان و در گذر فرهنگی چهارباغ جشن شکوه عدالت فرهنگی در سینمای اصفهان خواهد بود.

لرستان بهره مند از جهاد ملی سینماسازی سازمان سینمایی
اعظم روانشاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان  اظهار داشت: خوشبختانه، در راستای سیاست های عدالت‌محور دولت سیزدهم  و عزم راسخ سازمان سینمابی در جهاد ملی سینماسازی، سینما کیو خرم‌‌آباد برای شهروندان به بهره‌برداری رسید.
روانشاد با بیان اینکه استان لرستان سرشار از منابع غنی و استعدادهای فرهنگی است، افزود: لازمه بروز این استعدادها توسعه زیرساخت‌های فرهنگی است که این امر با حمایت وزارت ارشاد در حال تحقق است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه افتتاح سینما نقطه عطفی در فعالیت‌های سینمایی و هنری استان است، افزود: جامعه در آثار سینمایی بازنمایی می‌شود، در واقع سینما به عنوان یک هنر چون ریشه در واقعیت‌ها دارد به صورت یک آیینه، شناخت عادلانه و ناعادلانه را از جامعه به مخاطب نشان می‌دهد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه سینما به عنوان یک نهاد اجتماعی باعث کلیشه‌سازی و طبیعی‌سازی می‌شود، افزود: نتیجه توسعه سینماها فرهنگ‌سازی در جامعه است. ارتقا سطح کیفی آثار سینمایی تاثیر بسزایی در رشد ابعاد فکری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد.
وی با اشاره به اینکه تلاش خواهیم کرد که هنرمندان در همه رشته‌های هنری روند رو به توسعه‌ای را داشته باشند، افزود: شکست انحصار در همه حوزه‌ها در حال اجرایی شدن است.
 
 
 
https://siasatrooz.ir/vdcbgwb8zrhb50p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی