سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۳
کد مطلب : 128631
مشاور سیاسی رهبر انقلاب:

مواضع اخیر آمریکا مصداق تلاش برای توسعه درگیری است

مواضع اخیر آمریکا مصداق تلاش برای توسعه درگیری است
مشاور سیاسی رهبر انقلاب با تأکید بر این‌که «هدف مواضع اخیر آمریکا لطمه‌زدن به آرامش روانی مردم ایران است»، گفت: این رفتارها گرچه استحکام ساختاری و انسجام اجتماعی را مخدوش نمی‌کند اما مصداق تلاش برای توسعه درگیری و بی‌ثبات‌سازی منطقه است.
دریابان علی شمخانی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:«‏مواضع ‎آمریکا پس از حمله به پایگاه این کشور در مرز اردن و عراق، بهانه‌جویی برای پیگیری راهبرد ثابت کاخ سفید در لطمه‌زدن به آرامش روانی مردم ‎ایران است. این رفتارها گرچه استحکام ساختاری و انسجام اجتماعی را مخدوش نمی‌کند اما مصداق تلاش برای توسعه درگیری و بی‌ثبات‌سازی منطقه است.»
در این میان پنتاگون اعلام کرد در حملات اخیر آمریکا به عراق و سوریه هیچ ایرانی جان خود را از دست نداده است.پنتاگون در پاسخ به سوالاتی درباره تلفات حمله روز جمعه آمریکا به مواضعی در عراق و سوریه که گفته شده متعلق به گروه‌های مورد حمایت ایران بوده است، اعلام کرد که از کشته شدن هیچ ایرانی در این حملات اطلاعی ندارد.بنابر گزارش رویترز، پاتریک رایدر، سرلشکر نیروی هوایی آمریکا به خبرنگاران گفت که نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که در این حملات هیچ ایرانی کشته نشده است، اما او بدون ارائه جزئیات بیشتر خاطرنشان کرد که احتمال تلفات دیگری نیز وجود دارد.پنتاگون پیش از این تاکید کرده است که خواهان جنگ با ایران نیست و معتقد نیست که تهران نیز خواهان جنگ باشد. این در شرایطی است که فشار جمهوری‌خواهان بر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای وارد کردن ضربه مستقیم به ایران افزایش یافته است.نمایندگان آمریکا و انگلیس با تلاش برای توجیه حملات اخیر آمریکا علیه گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه، ادعای مرتبط بودن اقدامات گروه‌های مقاومت منطقه با ایران را تکرار کردند.
 در پی حملات ارتش آمریکا و گروه‌های مقاومت منطقه علیه اهدافی در عراق و سوریه،‌ «رابرت وود» معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل با تکرار ادعاها درباره نقش ایران در اقدامات گروه‌های مقاومت، از شورای امنیت خواست که ایران و آنچه گروه‌های نیابتی آن خواند را «کنترل کند.»
روزنامه اماراتی نشنال در این باره گزارش کرد که وود با نادیده گرفتن تاثیر ثبات‌زدای حضور نظامی مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه، تاکید کرد که شورای امنیت باید به دولت سوریه فشار بیاورد تا از این کشور به عنوان بستری برای ثبات‌زدایی در منطقه استفاده نکند.این ادعای وود در حالی مطرح می‌شود که ایران تاکید کرده است در سوریه حضور نظامی مستقلی ندارد و تنها به صورت مستشاری و به دعوت دولت قانونی این کشور برای کمک به مبارزه با تروریسم در آنجا است.خبرگزاری آناتولی نیز گزارش کرد که این دیپلمات آمریکایی مدعی شد، در آخرین مورد از حملات آمریکا، ارتش این کشور اهدافی مربوط به ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن را در سوریه و عراق مورد حمله قرار داده است.او بیان کرد: ما پیشتر، بارها گفته‌ایم که آمریکا اقدامات بیشتری برای پاسخ به حملات آتی یا تهدید به حمله علیه شهروندان، نظامیان یا مواضع آمریکایی انجام خواهد داد.وود با گفتن این که این حملات علیه مواضع و نظامیان آمریکایی «غیرقابل قبول هستند و حملاتی مانند این نمی‌توانند ادامه پیدا کنند»، مدعی شد که اقدامات آمریکا مطابق قوانین بین‌المللی و بهره‌مندی از حق دفاع از خود بوده است.
معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین با تلاش برای توجیه این حملات گفت: صراحتا می‌گویم که آمریکا با تلاش برای متوقف کردن و تنش‌زدایی از درگیری در غزه به دنبال درگیری‌های بیشتر در منطقه و به دنبال درگیری مستقیم با ایران نیست. آمریکا به دفاع از نیروهای خود در قبال حملات غیرقابل قبول ادامه خواهد داد.
افزون بر این، «باربارا وود» نماینده دائمی انگلیس در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت که لندن از تمام اقدامات برای حفظ و ارتقای صلح وامنیت بین‌المللی، از جمله در عراق و سوریه «به کلی حمایت می‌کند» و نسبت به تنش‌زدایی متعهد است.او حملات آمریکا به اهدافی درعراق و سوریه را «حق آمریکا برای دفاع از خود و حق آن برای پاسخ به حملات به نظامیان و پایگاه‌های خود» تلقی کرده و به حمایت از آن پرداخت.خبر دیگر آنکه رییس‌جمهور پیشین آمریکا در گفت‌وگویی با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران، گفت که سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال ایران، آن را به قدرتی واقعی در منطقه تبدیل کرده است.
«دونالد ترامپ» رییس‌جمهور پیشین آمریکا،  در گفت‌وگویی مدعی شد که سیاست‌های او تهدید ایران در منطقه را خنثی کرده بود اما حالا، با وجود دولت بایدن، ایران به «قدرتی واقعی » تبدیل شده است.ترامپ در گفت‌وگویی با شبکه نیوزمکس که در وبگاه آن منتشر شده است، گفت: سه سال پیش به اما احترام‌گذاشته می‌شد. ما کارهایی کردیم که هیچ کسی فکر نمی‌کرد امکان‌پذیر باشد. با وجود توافق ابراهیم در خاورمیانه صلح برقرار بود. چهار توافق(با کشورهای عربی) امضا کردیم و یکی دیگر هم می‌توانستیم داشته باشیم، فکر می‌کنم تقریبا با همه، حتی ایران، هر چقدر هم که دور از ذهن به نظر برسد.
https://siasatrooz.ir/vdcipvazzt1arq2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی