جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸
کد مطلب : 128857

ترخیص کالا

ترخیص کالا
ترخیص کالا فرایندی است که در طی آن کالاهایی شما از گمرک خارج می‌شوند و شما اجازه دارید کالاهای خود را بارگیری و به انبار مورد نظر ارسال کنید. فرایند ترخیص کالا از گمرک‌های ایران براساس نوع کالا به اسناد و مدارک مختلفی نیاز دارد شما باید پیش از رسیدن کالاهای خود به گمرک این مدارک را آماده کنید تا بتوانید در زمان مققر به گمرک تحویل دهید در این شرایط می‌توانید بدون پرداخت جریمه دیرکرد کالای خود را از گمرک خارج کنید. 
برای اینکه فرایند ترخیص کالا از گمرک به راحتی و بدون مشکل پیش برود می‌توانید از شرکت‌های حمل و نقل کالا و ترخیص کارانی که در این حوزه دانش و آگاهی کافی دارند استفاده کنید تا بتوانید بدون بروز مشکل کالای خود را دریافت کنید. مسلم است که فرایند ترخیص کالا مانند سایر مراحل مربوط به کالا پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و نمی‌توان آن را بدون دردسر در نظر گرفت. 
مسیرهای گمرکی برای ترخیص کالا 

برای مدیریت و نظارت کارشناسان گمرک سه مسیر سبز و زرد و قرمز در گمرک برای ترخیص کالا در نظر گرفته می‌شود. این مسیر‌های گمرکی عوامل مختلفی را از قبیل نوع کالا، وضعیت کالا(نو یا مستعل)، اعتبار مالک و کشور سازنده کالا را بررسی می‌کنند و براساس این موارد هر کالا در یکی از این دسته‌ها قرار می‌گیرد. 
مسیر سبز شامل مراحل زیر می‌شود: 
صندوق
اجازه برای بارگیری
انبار داری
تشریفات گمرکی درب خروج
تایید کردن نهایی
 
مسیر زرد شامل مراحل زیر می‌شود: 
بررسی کارشناسی
آزمایشگاه-ارزیابی استاندارد
تایید نهایی
صندوق
اجازه بارگیری
انبارداری
تشریفات گمرکی درب خروج
 
مسیر قرمز شامل موارد زیر می‌شود: 
استاندارد
بررسی مجدد کارشناسی
 تایید نهایی
صندوق
اجازه بارگیری
انبارداری
تشریفات گمرکی درب خروج
 
 اظهار نامه حمل یکسره
به طور معمول در روش حمل یکسره و حمل  و نقل داخلی فرایند براساس با دفترچه تی آی آر انجام می‌شود لازم به ذکر است در برخی موارد باید موارد مربوط امور اداری حمل یکسره  کالاانجام شود و فرم اظهارنامه ترانزیت به کارشناسان ارائه شود. 
 
 حمل و نقل یکسره مناسب چه نوع کالاهایی است؟ 
برای حمل کالاهایی مانند مواد فاسد شدنی یا شکستنی که تجهیزات کافی برای نگهداری آنها در گمرک وجود ندارد حمل یکسره بهترین روش برای وارد کردن کالاها است. 
 
تفاوت حمل یکسره و ترانزیت داخلی
حمل یکسره از ترانزیت داخلی راحت تر است چرا که باید براساس با موارد ذکر شده در بارنامه تحویل گمرک مقصد یا انبار وارد کننده قرار داده شوداین بدین معنا است که کالا در همان حالتی که در انبار مبدا بوده است، در انبار مقصد تحویل داده می‌شود و تنها صدور پروانه یا بررسی دفترچه توسط گمرک مقصد کافی است اما در حمل و نقل داخلی به دلیل صدور قبض انبار در گمرک ورودی حضور صاحب کالا در آنجا برای انجام مراحل اداری لازم است. 
انواع کالا برای ترخیص کالا از گمرک

کالاهای مجاز: کالاهای مجاز کالاهایی هستند که به صورت قانونی و به راحتی ترخیص می‌شوند و مانعی برای ورود آنها به کشور وجود ندارد. 
کالاهای مشروط:  کالاهای مشروط کالاهایی هستند که ورود آنها ضمن رعایت قوانین انجام می‌شود. 
کالاهای ممنوعه: هر کشوری فهرستی از کالاها و مواردی دارد که اجازه ورود آنها به کشور وجود ندارد. این موارد در دسته کالاهای ممنوعه قرار می‌گیرند به عنوان مثال: مشروبات الکلی، مایعات قابل اشتعال و هرچیزی که خطرناک و غیرقانونی است، در این دسته قرار دارند. 
ترخیص کالاهایی که نیاز به مجوز تجهیزات رادیویی دارند نیز تنها با داشتن مجوز امکان پذیر است در غیر این صورت کالا در انبار گمرک تا دریافت مدارک به صورت کامل باقی می‌ماند این کالا عبارتند از: 
تلفن با سیم، کارت‌های شبکه، تلفن همراه دارای صفحه، میکروفن بدون سیم، ریز میکروفن، کالاهای مربوط به تلفن همراه، تلفن‌های رومیزی و آنتن‌های رادیویی. 
 
 ترخیص کالا بدون ثبت سفارش
براساس قوانین گمرکی کشور درخواست برای واردات کالا باید از قبل ثبت سفارش انجام شود. اما کالا‌های مورد نیاز برای افراد ساکن مرز‌ها و شرکت‌های تعاونی آن‌ها، کارکنان کشتی، برخی لوازم ضروری نظامی و کالاهای خاص انرژی اتمی براساس تاییدیه وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی، اجناسی که مسافر در حد مجازی مطابق با مقررات و طبق فهرست کالاهای مجاز وزارت صمت با خود همراه دارد کالاهای وارد شده که از طریق پست بر اساس  مقررات صادرات و واردات، نمونه کالا(ورود موقت) برای قراردادن در نمایشگاه‌های بین المللی نیاز به ثبت سفارش ندارند. 
 
آیا کالاها قبل از ترخیص بازرسی می‌شوند؟ 
زمانی که کالا از یک کشور به کشور دیگری ارسال می‌شوند، قبل از ترخیص بار باید از گمرک عبور کنند، گمرک تمامی بسته‌های بین المللی ورودی به کشور را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که با قوانین و مقررات و سیاست کشور مطابقت دارند و تعیین می‌کنند که چه عوارض و مالیاتی به کالا تعلق می‌گیرد. 
بسته‌ها و محموله‌ها پیش از ترخیص کالا از گمرک بدون دلیل باز نمی‌شوند. هر محموله از طریق دستگاه اسنکر یا اشعه ایکس بررسی و تطابق داده می‌شوند. با این وجود اگر بسته‌ای آسیب دیده باشد، یا با اطلاعات فرم اظهارنامه کالا مطابقت نداشته باشد، کارشناسان گمرک آن را باز می‌کنند. 
 
مدت زمان ترخیص کالا از گمرک
ترخیص کالا از گمرک بسته به نوع کالا چند دقیقه یا چند ساعت طول می‌کشد. مدت زمانی که برای ترخیص کالا مورد نیاز است به عواملی مانند: کشور مبدا و مقصد، نوع کالا، تعداد کالاهایی که همزمان از گمرک عبور می‌کنند وابسته است. در برخی موارد در صورت بروز مشکل، مدت زمان ترخیص کالا از گمرک روزها و هفته‌ها طول می‌کشد. اداره گمرک در صورت وجود هرگونه مشکلی در فرآیند ترخیص بار به طور مستقیم با گیرنده کالا تماس می‌گیرد. 
زمان تحویل کالا توسط سیستم حمل و نقل بین المللی، زمان تحویل کالا توسط گمرک می‌تواند در مدت زمان طولانی تری انجام شود. به همین دلیل همیشه زمان اضافی بر زمان تخمینی تحویل کالا در نظر گرفته می‌شود و به طور مداوم نسبت به پیگیری ترخیص بار از گمرک اقدام کنید. 
کالاها می‌توانند پیش از ترخیص  تا زمان پرداخت عوارض و مالیات به مدت 90 روز در انبار موقت گمرک قرار بگیرند و پس از آن کالا توقیف می‌شود. به همین دلیل لازم است که نسبت به دریافت اظهارنامه نگهداری موقت اقدام نمایید و کالا مورد بررسی قرار بگیرد. 
 
دلایل عدم ترخیص کالا از گمرک
پیام “محموله در گمرک متوقف شده است” پیامی است که برای همه واردکنندگان ناخوشایند است. دلایل متداولی وجود دارد که باعث می‌شود کالای موردنظر دچار تعلیق در ترخیص شود شایع ترین این دلایل نبود اسناد و اطلاعت که اغلب می‌تواند در مبدا اصلاح شوند.  در ادامه برخی مواردی که بر افزایش مدت زمان ترخیص تاثیر دارند را بررسی خواهیم کرد در صورت بروز مشکلاتی از این دست، کالای موردنظر تا زمان رفع مشکل در انبار گمرک نگهداری می‌شود: 
اسناد گم شده با نادرست
کالاهای ممنوعه
تعویق پرداخت هزینه ترخیص کالا از گمرک
فاکتور تجاری ناقص
فاکتور تجاری برای ثبت اظهارنامه گمرکی از طرف واردکننده استفاده می‌شود. باید تمام اطلاعات کالا به طور دقیق در فاکتور تجاری وارد شود، تا این اطمینان حاصل شود که تمام قوانین گمرکی برای ترخیص رعایت شده‌اند. هرگونه نقض در اطلاعات می‌تواند حمل و نقل و ترخیص بار را با تاخیر مواجه سازد. 
 
مقدار غیر مجاز کالا
اگر کالای شما در گمرک گیر کرده باشد و ترخیص نشود، لازم است که به عنوان اولین اقدام با فرستنده کالا تماس بگیرید و ببینید چه اتفاقی برای محموله شما افتاده است. وجود کد پیگری در هنگام ثبت سفارش و خرید می‌تواند به راحتی این امکان را برای شما فراهم کند که به طور دقیق از موقعیت کالای خود مطلع شوید. 
قیمت ترخیص کالا از گمرک هزینه ترخیص کالا از گمرک بر اساس مبلغ مشخص شده توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت تعیین می‌شود و به عنوان حق گمرک از صاحب کالا دریافت می‌شود. ممکن است هزینه ارسال برخی از کالاها توسط فرستنده پرداخت نشده باشد در این صورت هزینه‌ها در گمرک مقصد و از گیرنده کالا دریافت می‌شوند. 
پس از مطالعه این مقاله می‌توانید با اطلاعات کامل نسبت به ترخیص بار از گمرک اقدام کنید. شرکت‌های مختلفی در حوزه  ترخیص کالا از گمرک در زمینه حمل و نقل بین المللی فعال هستند که به راحتی می‌توانید برای ترخیص از آنها کمک بگیرید و فرآیند ترخیص کالاهای خود را تسریع ببخشید. توجه داشته باشید که به مراجع معتبر و با تجربه در این زمینه مراجعه کنید. همچنین در ارائه اطلاعات توجه داشته باشید، حتی کوچکترین اشتباه در اطلاعات ورودی می‌تواند باعث تاخیر قابل توجهی در فرآیند ترخیص بار شود. 
ترخیص کالا از گمرک با آریا حمل
برای ترخیص کالا بدون مشکل و اتلاف وقت باید شرکت حمل و نقل مناسبی را برای تخریص کالاهای خود و انتقال آن‌ها به ایران انتخاب کنید. شرکت حمل و نقل بین المللی آریا حمل به دلیل دارا بودن تیم‌های تخصصی و حرفه‌ای برای ترخیص کالا از انواع گمرک‌های مختلف در ایران می‌توانند شما را در امر انتقال و ترخیص کالاها از گمرک در کمترین زمان ممکن یاری کنند تا کالاهای شما بدون بروز مشکل از گمرک ترخیص شود برای دریافت مشاوره می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید. 
 تلفن: ۸۶۱۲۱۰۰۰-۰۲۱
وب‌سایت: ariahaml.com
https://ariahaml.com/?p=864
https://siasatrooz.ir/vdciwvazyt1arv2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی