۶ فیلم سینمایی اکران شده در نوروز۱۳۹۶ از تبلیغات ماهوارهای استفاده نکردند و فروشی نزدیک به نوروز ۱۳۹۵ داشتند که خود نشان از بیتأثیر بودن شبکه GEM در فروش آثار سینمایی ایرانی دارد.
به گزارش فارس، اکران فیلمهای سینمایی نوروز ۱۳۹۶ از تاریخ ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۹۵ با نمایش فیلمهای «خوب بد جلف»، «گشت ۲»، «سه بیگانه»، «ماجرای نیمروز»، «آباجان»، «یک روز بخصوص» کار خود را آغاز کرد. طی این مدت رقابت قابل توجهی بین برخی از فیلمها شکل گرفت تا در سکوی نخست پرفروشترین فیلم اکران نوروزی قرار بگیرند و رکوردزنی جدیدی صورت بگیرد.
از طرفی باید اشاره کرد امسال نیز ترکیب فیلمها به گونهای بود که سلیقههای مختلف میتوانستند فیلم مورد علاقه خود را انتخاب کنند و به تماشا بنشینند. فیلمهایی در ژانر کمدی، اجتماعی و حتی محوریت دفاعمقدسی آثاری بودند که میتوانست مخاطب گستردهتری را با تنوعی که دارند جذب سینماها در ایام نوروز کند.
استقبال چشمگیر مردم و مخاطبین سینما از این اثر سینمایی نشان داد که همواره یکی از دغدغههای مخاطب بر خلاف تبلیغات منفی، همواره موضوعات مرتبط با انقلاب است، اما بدین شرط که کیفیت در فرم و محتوا رعایت شود، که فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» توانست به این مهم برسد. امید است که با برنامهریزی مدیران سینمایی شاهد ساخت فیلمهای بیشتری در این عرصه باشیم که به دیگر بخشهای انقلاب اسلامی بپردازند.
در مقایسه دو هفته اکران نوروزی شاهد افزایش فروش ۱۳۶ میلیونی فیلمهای اکران شده بودیم که این امر نشان از این مهم دارد که تبلیغات ماهوارهای تاثیری بر فروش فیلمهای سینمای ایران ندارد.
براساس جدول فروش سیستم مکانیزه رتبه اول فروش به فیلم «گشت۲»، رتبه دوم به فیلم «خوب بد جلف»، رتبه سوم به فیلم «ماجرای نیمروز»، رتبه چهارم به فیلم «سه بیگانه»، رتبه پنجم به فیلم «آباجان» و رتبه ششم به فیلم «یک روز بخصوص» اختصاص داشت.
در این میان حاشیههایی برای اکران برخی از فیلمها نیز رخ داد. پیشی گرفتن فروش فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» از فیلم کمدی بود و بر خلاف تصور سینمادارها که اقبالی به اکران این فیلم در نوروز نشان نمیدادند «ماجرای نیمروز» با استقبال خوبی مواجه شد و سانسهای زیادی از این فیلم به سانس فوقالعاده در این ایام رسید.
یکی دیگر از حاشیههای این ایام اعتراض تهیهکننده فیلم سینمایی «سه بیگانه» به عدم تبلیغات این فیلم در رسانه ملی بود که با حمایت تهیهکننده فیلم سینمایی «گشت ۲» سعید سهیلی در فضای مجازی که به نوعی رقیب این فیلم در همین ایام است مواجه شدیم.
شاید بتوان مهمترین نکته و حاشیه ایام نوروز را به جایگزین کردن کنسرت در سینما به جای اکران فیلمهای «ماجرای نیمروز» و «خوب، بد، جلف» اختصاص داد.
۶ فروردینماه سالن سینما سپهر ساری سانسهای مربوط به نمایش فیلم «ماجرای نیمروز» را در اختیار کنسرت خواننده پاپ اختصاص داد. اینبار نیز سالن سینما جهاننما (چالوس) سانسهای مربوط به نمایش دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «خوب بد جلف» را برای اجرای کنسرت در اختیار خوانندگان پاپ قرارداد.
جدا از مرور اکران فیلمهای سینمایی در نوروز ۱۳۹۶ و حاشیهها و میزان فروش آنها یک نکته حائز اهمیت است و آن هم دخیل نبودن این میزان فروش قابل توجه نوروز ۹۶ است آن هم بدون تبلیغات ماهوارهای هیچکدام از فیلمها.
۶ فیلم سینمایی اکران شده در این ایام نوروز از تبلیغات ماهوارهای استفاده نکردند این در حالی است که سال گذشته برخی فروش بالای فیلمها را به دلیل تبلیغات ماهوارهای شبکه بیگانه GEM میدانستند. به نظر میرسد میتوان این نتیجه را گرفت که بیش از آنکه این شبکه به فروش فیلمهای ایرانی و سینمای ایران کمک کند خود از اکران آثار سینمای ایران بهره گرفته و برای خود اعتبار و مخاطب دست و پا میکند و به نوعی به رسمیت بخشیدن اهدافش که با نظام جمهوری اسلامی ایران منافات دارد کمک میکند.
با فروش خوب و منطقی آثار سینمایی «گرچه نسبت به سال گذشته کمی کمتر است که دلایل دیگری دارد» میتوان گفت شبکه GEM هیچ تاثیری در میزان فروش فیلمهای درحال اکران ندارد بلکه او با پخش تیزر آثار سینمایی ایرانی به دنبال رسمیت بخشیدن به خود بوده است.