جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲
کد مطلب : 127163

قدرت نمایی جدید چین

در روزهای اخیر چین تحرکات جدیدی در صحنه منطقه‌ای و جهانی داشته است.
وو قیان سخنگوی وزارت دفاع چین در خلال کنفران خبری هفتگی خود از رزمایش دریایی مشترک با عربستان سعودی در ماه اکتبر (ماه آتی میلادی) خبر داد. به گفته این مقام چینی، رزمایش مذکور با نام «شمشیر آبی ۲۰۲۳» در آب‌های استان گوانگ‌دونگ برگزار خواهد شد. رزمایشی که برای دومین بار میان نیروی دریایی دو کشور انجام می‌گیرد. رزمایش پیشین در سال ۲۰۱۹ برگزار شد. این اقدام در حالی صورت می گیرد که عربستان تاکنون متحد اصلی آمریکا در منطقه بوده و رزمایش‌هایش نیز با این کشور بوده است و تغییر رویکرد آن به همگرایی با چین می‌تواند ادامه مسیر روابط آنها در حوزه اقتصادی و سیاسی باشد که در ابعاد منطقه‌ای نیز گسترش خواهد یافت.
در همین حال چین تلاش دارد تا حوزه پیرامونی خویش را نیز بر اساس اصول امنیتی‌ حفظ نماید چنانکه بعد از اظهارات مقامات پکن درباره افزایش رزمایش‌ها اطراف تایوان، وزارت دفاع این جزیره از نزدیک شدن تعداد زیادی هواپیما و کشتی جنگی چینی به این منطقه خبر داد. در همین حال پکن در حوزه روابط با روسیه نیز تحرکات جدیدی داشته است چنانکه ژانگ هانهویی سفیر چین در روسیه اظهار داشته است که پکن با تصمیم واشنگتن برای دعوت نکردن مسکو به نشست آتی «همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه» (APEC) در سانفرانسیسکو مخالف است.وی تصریح کرده است که روسیه اطلاعات کاملی در مورد ارتباطات اخیر چین و آمریکا در اختیار دارد و واشنگتن هیچ پیامی از طریق پکن برای مسکو ارسال نکرده است.
در این میان پکن تلاش دارد تا همچنان از گزینه دیپلماسی در قبال آمریکا بهره گیرد چنانکه وزارت خارجه چین اعلام کرد که دیپلمات‌های این کشور و آمریکا در واشنگتن درباره تحولات و روابط سیاسی در منطقه آسیا و اقیانوسیه گفت‌وگوی سازنده‌ای داشتند.این وزارتخانه توضیح داد که سان در گفتگو با همتای آمریکایی، مواضع چین در قبال موضوع تایوان را تشریح و تاکید کرد که اصل «چین واحد» مبنای حفظ صلح و ثبات در منطقه تنگه تایوان است. در همین حال وو چیان، سخنگوی وزارت دفاع چین گفت کشورش در برابر اقدامات آمریکا دست بسته عمل نمی‌کند. قابل توجه آنکه پکن همزمان ظرفیت‌سازی های جدید در قالب اتحادیه ها را نیز در دستور کار داشته است چنانکه مقامات ارشد سازمان‌های شانگهای،همسود و پیمان امنیت جمعی در پکن دیدار و در مورد امنیت و ثبات در منطقه تبادل نظر کردند. مجموع این رفتارها نشان می‌دهد که پکن حاضر به کوتاه آمدن در برابر آمریکا را ندارد و به دنبال ایجاد مولفه‌های قدرت درونی، منطقه‌ای و جهانی برای مقابله با تحرکات آمریکاست.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdch-qnzx23nizd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی