چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴
کد مطلب : 127209

وعده‌های سر خرمنی اروپا

شارل میشل، رئیس شورای اروپا در مصاحبه با رسانه آلمانی اشپیگل گفت: اگر هر دو طرف تکالیف خود را به درستی انجام دهند، اوکراین می‌تواند تا ۲۰۳۰ عضو اتحادیه اروپا شود.برای تحقق این امر اوکراین و دیگر نامزدهای عضویت باید اصلاحات گسترده اعمال کرده، با فساد مبارزه کرده و از چهارچوب‌های قانونی پیروی کنند.او همچنین با بیان اینکه اتحادیه اروپا باید روند تصمیم‌گیری‌های خود را تسریع کند، گفت: مقاومت روسیه نشان می‌دهد که جای اوکراین در اتحادیه اروپاست. آن هم نه صرفاً «یک روزی در آینده»، بلکه در زودترین زمان ممکن. اتحادیه اروپا با تصمیم‌گیری در این زمینه، نشان خواهد داد که برای گام‌های ژئوپلتیک آماده است.
این اظهارات شارل میشل در حالی مطرح شد که روزنامه پالتیکو سه‌شنبه گزارش داد اتحادیه اروپا قصد دارد در ماه دسامبر از آغاز مذاکرات رسمی عضویت اوکراین در این اتحادیه خبر دهد.در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲، اندکی پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، کی‌یف درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را مطرح کرد. این مواضع در باب زمینه سازی برای عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا در حالی مطرح می‌شود که پیش از این نیز اروپایی‌ها و آمریکا ادعای زمینه سازی برای عضویت اوکراین در ناتو را مطرح کرده بودند.
این وعده‌ها در حالی بوده که در مواضع غربی‌ها چند نکته قابل توجه است. نخست آنکه عضویت اوکراین در ناتو و اتحادیه اروپا باید با اجماع سراسری باشد حال آنکه بسیاری از اعضا رسما با این امر مخالفت کرده‌اند که نام مجارستان، صربستان، فرانسه و... در این عرصه مطرح است. دوم آنکه اوکراین با زنجیره گسترده‌ای از فساد و بحران‌های اقتصادی مواجه است که عملا طبق قوانین اتحادیه اروپا نمی‌تواند به عضویت این اتحادیه در آید.
در همین حال قانون ناتو نیز چنان است که کشور درگیر جنگ نمی تواند به عضویت این اتحادیه در آید در عین آنکه برخی اعضا نیز با عضویت اوکراین مخالف می‌باشند. سوم آنکه اوکراین در جنگ تحمیلی به روسیه عملا به زمین سوخته مبدل شده است که هزینه‌های سنگینی برای بازسازی آن نیاز است. اروپا و ناتو بحران زده اقتصادی هرگز پذیرنده اوکراین هزینه تراش نخواهند بود لذا عضویت این کشور امری دور از ذهن می‌نماید.
با توجه به این مولفه‌ها می‌توان گفت که وعده‌های اتحادیه اروپا و ناتو برای عضویت اوکراین صرفا یک بازی تبلیغاتی برای برای تحریک این کشور به ادامه جنگ علیه روسیه است و در عمل هیچ پشتوانه‌ای برای این کار وجود ندارد. ناتو بازیچه‌ای است که با وعده‌های سر خرمی غرب به سمت ویرانی و نابودی پیش می‌رود و افرادی همچون زلنسکی رئیس جمهور اوکراین ملت و کشورشان را قربانی این وعده‌ها می سازند.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdciuyaz3t1arr2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی